Młodość, entuzjazm, pasja i największe zaangażowanie.

Młody Duch Tańca w Teatrze Wielkim w Łodzi

Młody Duch Tańca, czyli unikatowy projekt artystyczny łączący talent i ambicje najzdolniejszych uczniów europejskich szkół baletowych oraz zespołu bębniarzy z Japonii.

Międzynarodowy spektakl MŁODY DYCH TAŃCA to widowisko baletowe, w którym wezmą udział najzdolniejsi uczniowie dwóch publicznych szkół baletowych (Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu), jak również ich japońscy rówieśnicy uczący się w najlepszych szkołach baletowych w Europie i Japonii. Spektakl zostanie zaprezentowany dwukrotnie w teatrach zarówno w Łodzi, jak i w Bytomiu, promując dokonania młodych adeptów sztuki tańca wśród szerokiej publiczności. Oprócz tancerzy wezmą w nim udział młodzi japońscy instrumentaliści wykonujący tradycyjną grę na bębnach Wadaiko oraz uczniowie folklorystycznego wydziału Węgierskiej Akademii Tańca z Budapesztu. Wykonawcy będą mieli wyjątkową możliwość nie tylko zaprezentowania się przed publicznością na profesjonalnej scenie, ale i podniesienia umiejętności tanecznych oraz kształtowania własnej osobowości artystycznej poprzez pracę nad układami choreograficznymi utrzymanymi w różnych technikach tańca (taniec klasyczny i współczesny). Opiekę artystyczną nad spektaklem objęli pedagodzy i znakomici artyści o międzynarodowej renomie, tacy jak: Wiesław Dudek, Shoko Nakamura, Eric Gautgier, Xenia Wiest czy Anna Nowak, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Katarzyna Kozielska.

Choreografie, które zobaczymy, będą w większości prezentowane po raz pierwszy. Szczególne miejsce zajmą w widowisku polskie tańce narodowe – każda z polskich szkół baletowych zaprezentuje dwa układy choreograficzne. Spektakl jest wyjątkowym wydarzeniem angażującym w tak szerokim zakresie uczniów polskich i zagranicznych szkół baletowych, dający każdemu uczestnikowi możliwość z jednej strony rozwoju artystycznego i zaprezentowania własnych umiejętności oraz osobowości w atrakcyjnej dla powszechnego odbiorcy nowoczesnej formie, a z drugiej pogłębienia ich poczucia tożsamości kulturowej poprzez kontakt z obyczajowością i tradycjami innych narodów.

Wykonawcy:
1. Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Feliksa Parnella w Łodzi (w tym stypendyści Marszałka Województwa Łódzkiego)
2. Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu
3. Węgierska Akademia Tańca w Budapeszcie
4. John Cranko School w Stuttgarcie
5. Zespół bębniarzy z Japonii
6. Akademia Tańca Monachium
7. L'École de Danse de L'OpéraNational de Paris
8. StaatlicheBalletschule w Berlinie

WIESŁAW DUDEK – pomysłodawca i reżyser spektaklu
Tancerz, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Początkowo tancerz baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, później solista Teatru Wielkiego w Łodzi i Stuttgart Ballet. Przez 12 lat pierwszy solista Staatsbalett w Berlinie. To tancerz o niezwykle bogatym dorobku artystycznym, w którym ważne miejsce zajmują partie solistyczne w baletach wybitnych choreografów międzynarodowego formatu (min.: M. Bejart, J. Neumeier, U. Scholz, K. MacMillan, J. Cranko). Na szczególną uwagę zasługuje jego kreacja Oniegina w choreografii J. Cranko. Współpracuje z zespołami baletowymi należącymi do światowej czołówki (min.: Teatr Bolshoi w Moskwie,  Tokyo City Ballet, Królewska Opera w Sztokholmie). Warto zwrócić uwagę na fakt, że w 2013 r. jako pierwszy Polak wystąpił gościnnie z baletem Teatru Bolshoi w Moskwie w partii Oniegina w  balecie „Oniegin" w choreografii J. Cranko. Za całokształt pracy artystycznej i propagowanie polskiej sztuki w kraju i za granicą w 2015 roku otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego i Srebrny Medal „Gloria Artis" przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

SHOKO NAKAMURA – asystent reżysera, prowadzenie prób repertuarowych z tańca klasycznego, współpraca przy reżyserii spektaklu i ustawianiu świateł
Tancerka, absolwentka John CrankoSchuleStuttgar, przez 7 lat pierwsza solistka Staatsballet Berlin, obecnie w K¬ballet (Kumakawa) Company w Tokio. W jej bogatym repertuarze baletowym znajdują się niemal wszystkie pierwszoplanowe role w baletach: „Jezioro łabędzie", „Dziadek do orzechów", „Śpiąca królewna", „Sylwia", „La Peri", „Esmeralda", „Don Kichot", „Bajadera", „Korsarz", „Sylfidy", „Etiudy", „Kopciuszek", „Caravaggio", „Romeo i Julia", „Onegin", „Manon" i wiele innych wspaniałych kreacji baletowych. Laureatka konkursu baletowego Prix de Lausanne, honorowych nagród w Japonii, a przede wszystkim ikona japońskiego baletu.

Choreografowie tworzący na potrzeby spektaklu nowe choreografie,
prowadzenie prób z tancerzami wykonawcami:

ANNA NOWAK – tancerka w McGregor Dance Company w Londynie, choreograf, pedagog; absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Ukończyła z wyróżnieniem specjalność pedagogika baletowa na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka XII Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego im. Wojciecha Wiesiołłowskiego. Najlepsza Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce w roku 2001, jak również stypendystka Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia w nauce w tym samym roku. W latach 2001¬-2007 związana była z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w  Warszawie. Tańczyła w baletach takich choreografów jak Jiří Kylián, George Balanchine, Jacek Przybyłowicz. Wykonywała solowe role w repertuarze klasycznym m.in. w „Jeziorze łabędzim", „Śpiącej Królewnie", „Bajaderze". W 2007 roku występowała w zespole Gran Canaria Ballet, interpretując m.in. główną rolę w Jeunehomme Uwe Scholza. W roku 2009 rozpoczęła współpracę z baletem Teatru Wielkiego w Poznaniu jako pedagog gościnny. W 2010 roku prowadziła warsztaty dla baletu Teatru Wielkiego w Łodzi oraz dla Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku. Od 2008 roku jest związana z Wayne McGregor | Random Dance. Tańczy w takich choreografiach McGregora jak Entity, Erazor, Dyad 1909. Odbyła z tym zespołem wiele międzynarodowych tournées. Od tego czasu prowadziła lekcje i warsztaty w Wielkiej Brytanii oraz innych krajach Europy, m.in. w londyńskiej szkole The Place czy Accademia Nazionale de Danca w Rzymie. Uczestniczyła w wielu projektach edukacyjnych Creative Learning rozwijających indywidualną kreatywność, jak również festiwalach, m.in. Deloitte Ignite w Royal Opera House. W roku 2009 brała udział w unikatowym projekcie Distributed Choreographic Cognition w San Diego, we współpracy z University of California ¬ cenionego na świecie Interactive Cognition Lab. Ostatnio uczestniczyła w kolejnym projekcie Wayn McGregor | Random Dance¬ ChoreographicThinking Tools we współpracy z Cognition and Brain Studies Unit, Cambridge oraz City University London.

ERIC GAUTHIER – urodzony w Kanadzie tancerz, choreograf i muzyk, dyrektor Gauthier Dance Company w Stuttgarcie, który to zespół założył w 2007 roku po zakończeniu solistycznej kariery w Stuttgart Ballet. Zdobywca Niemieckiej Nagrody Tańca „Future" 2011 w kategorii choreografia oraz nagrody teatralnej FAUST 2011 i 2013 dla prowadzonego przez niego zespołu Gauthier Dance Company. Dwukrotnie nominowany przez środowisko recenzentów w kategorii tancerz roku za partię solową w „I Found A Fox" Marco Goeckego. Jego nazwisko znajduje się w książce roku „Wielkie Nadzieje" 2016. Laureat nagrody za najlepszy duet w „Punk Love" na festiwalu w Petersburgu DANCE OPEN Festival 2016. Współpracuje z najlepszymi zespołami, m.in.: Staatsballett Berlin, Teatrem Maryjskim w Petersburgu, Scapino Ballet Rotterdam czy Nationale Ballet Amsterdam. Inicjator  Międzynarodowego Festiwalu Tańca COLORS w Stuttgarcie (2015); drugą edycję tej imprezy zaplanowano w dniach 6-23 lipca 2017 r. Jako syn cierpiącego na chorobę Alzheimera, w swojej twórczości pozostaje wrażliwy na kwestie społeczne. Razem z Gauthier Dance Mobile prowadzi zajęcia z tańca współczesnego w schroniskach młodzieżowych, szpitalach i domach starców. Otrzymał Order Zasługi Badenii-Wirtembergii i jest członkiem zarządu Fundacji Alzheimera w Badenii-Wirtembergii.

XENIA WIEST – tancerka, choreograf w Staatsballet Berlin. uUodzona w Moskwie, ukończyła Academie de danse w Braunschweig oraz John CrankoSchule w Stuttgarcie. W 2003 roku rozpoczęła pracę w German Opera of Berlin, a następnie w GuestcontractTheatre w Görlitz. Od 2004 jest związana z Staatsballett Berlin. Jej znaczniejsze choreografie: 2005 "Déja¬vu?!." (część "Shut up and dance!"), 2007 "Bodylanguage" (część "Shut up and dance! Updated"), 2009 "Moment musical" (dlaTanzforum Berlin), 2010 "To be continued" (część "Shut up and dance! Reloaded"), 2010 „Dance me" dla Fashion Week Berlin, „Part two"), 2010 "Etude Nr. 1" (część Dance Summit for Martin Puttke ¬ Pas de deux), 2011 "Augenblick" (dlaGaliBaletowej w Sarajewie ), 2012 "Take a breath" (dla Kremlin Gala Moscow), 2013 "Live now, think later" (dla Kremlin Gala Moscow), 2013 układchoreograficznydlaNIKE¬Studio, 2013 "QuinqueViae – Dynamics of Existence" (część "Masse"). Strona internetowa artystki: http://www.xeniawiest.com/about¬xenia¬wiest/

KATARZYNA KOZIELSKA – tancerka, choreograf w Stuttgart Ballet. Naukę tańca rozpoczęła w szkole baletowej w Bytomiu, a następnie kontynuowała ją w John CrankoSchule w Stuttgarcie. W sezonie 2000/2001 rozpoczęła pracę w zespole Stuttgart Ballet, gdzie kreowała wiele ról w różnych technikach tańca. W 2011 roku podjęła pierwsze bardzo udane i docenione przez środowisko próby choreograficzne. Jej najważniejsze prace, które pozostają w repertuarze niemieckich i amerykańskich zespołów tanecznych: Der richtige Ort, Blender, Child of Tree (na zamówienie dyrektora artystycznego Stuttgart  Ballet w celu uhonorowania stulecia urodzin John Cage'a), SymphAnima, Bite, A.Memory, Limelight, Firebreather.

KATARZYNA ALEKSANDER-KMIEĆ – nauczyciel tańca współczesnego w bytomskiej szkole baletowej, choreograf, tancerka. Ukończyła (z wyróżnieniem) Konserwatorium Tańca im. Barata w Lake Forest, Illinois, gdzie studiowała m. in. taniec klasyczny, współczesny, jazzowy, pedagogikę tańca, choreografię, produkcję tańca oraz improwizację. W latach 2012-2015 była kierownikiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki, obecnie jest choreografem Teatru. Jest również nauczycielem tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. Gościnnie współpracuje z John CrankoSchule w Stuttgarcie. Tworzy autorskie wariacje współczesne i przygotowuje uczniów szkoły do udziału w konkursach tańca w kraju i za granicą, gdzie zdobywają wysokie miejsca, nagrody i wyróżnienia (m. in. W Czechach, Francji i we Włoszech). Ma w swoim dorobku wiele spektakli realizowanych zarówno w Polsce jak i za granicą.

MŁODY DUCH TAŃCA w Teatrze Wielkim w Łodzi bilety: 20 zł normalny / 5 zł dziecko

4 września 2017, godz. 18:30
6 września 2017, godz. 18:30

(-)
Materiał Opery
6 lipca 2017
Wątki
Lato 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...