Muzy Hoffmanna

"Opowieści Hoffmanna" - reż: Waldemar Zawodziński - Opera Wrocławska

Spektakl, unifikujący muzykę, taniec i malarstwo, opiewa, uosabianą przez trzy muzy, niespełnioną miłość młodego poety. Pod płaszczem komizmu i operetkowej lekkości kryje się smutna, pouczająca prawda o niemożności pogodzenia szczęścia osobistego ze sztuką.

Nieszczęśliwą miłość do Stelli oraz samotność, niezrozumienie Hoffmann rozpisuje na uczucia do trzech kobiet: Olimpii, Antonii i Giulietty. Każda z historii ma dramatyczne zakończenie. Miłości nieprzerwanie towarzyszy śmierć. Sztuka jawi się jako siła niszcząca. Pozbawia Olimpię człowieczeństwa, dziewczyna staje się lalką, automatem, narzędziem artyzmu. Idealna i nieludzka w swoim ideale. Natomiast Antonia umiera, gdyż życie bez muzyki nie miałoby dla niej wartości. Jedyną osobą, która nigdy nie opuszcza artysty, nigdy go nie zawodzi, jego prawdziwą muzą, okazuje się Nicklausse. 

Offenbach był znanym autorem operetek. Opowieści Hoffmanna skomponował pod koniec życia, marząc o stworzeniu opery fantastycznej. Nie dożył jednak premiery w 1881 roku. Dzieło pozostało niedokończone. A jest to wyjątkowa sztuka – połączenie trzech oper w jednej. Daje bogate możliwości inscenizacyjno-interpretacyjne. Lecz to także nie lada wyzwanie. 

Spektakl ze względu na charakter twórczości autora chwilami ma charakter komediowo-musicalowy. Dzięki temu dramatyczne arie, kontrastując z elementami groteski czy humoru, stają się bardziej ekspresywne. Tradycyjnie zmieniono kolejność aktów drugiego i trzeciego, sytuując opowieść o Giulietcie w punkcie kulminacyjnym, co podkreśla bogactwo środków artystycznych, subtelnie wprowadzanych w poprzednich częściach. 

Inscenizacja Waldemara Zawodzińskiego urzeka widowiskowością kostiumów, scenografią oraz znakomitą oprawą choreograficzną, zawierającą elementy baletu, pantomimy i nadającą baśniowego charakteru sztuce. Ale na największe uznanie zasługują soliści - niekwestionowane gwiazdy wieczoru, w szczególności Joanny Moskowicz, Alexandru Badea, Ewa Vesin i Anna Bernacka.

Antonina Gruszecka
Dziennik Teatralny Wrocław
2 grudnia 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...