Muzyczna adaptacja książki
Playback PlayW ramach mini-rezydencji Muzycznych w poniedziałek 15 grudnia w Lokalu A-I-R (ul.Marszałkowska 9/15) o godz. 21 zagrają Phil Minton i Gerard Lebik.
Adwent. Okres ciszy i oczekiwania na powrót Chrystusa. Gniew Pański, plagi i nieszczęścia dla grzeszników; wielka radość dla wiernych sługów Pana. Słowa-klucze: panika, niepokój, zagłada, zaślepienie. Tegoroczne Playback Play poświęcone będzie jednej z wersji tej historii - wydarzeniom z niewielkiego węgierskiego miasta opisanym w "Melancholii sprzeciwu" przez László Krasznohorkaia. Ich centralnym punktem jest nieoczekiwana wizyta cyrku z gigantycznym, martwym wielorybem. To niepozorne wydarzenie uruchamia adwentową maszynę: czas oczekiwania przemienia się w panikę, panika w rozróby, rozróby w zagładę a wszystko to w gęsty opis jednej z najważniejszych postaw moralnych współczesnego świata, nazwaną przez wybitnego pisarza melancholią sprzeciwu.
W ramach krótkich rezydencji w Warszawie, artyści zaproszeni do udziału w Playback Play przygotują muzyczną adaptację książki. Wprowadzenie do historii, "Stany nadzwyczajne" przedstawi współzałożyciel grupy Faust, Jean-Hervé Péron, główny rozdział - Phil Minton a część finałową, "Wyprowadzenie", legendarny twórca Pere Ubu, David Thomas. Towarzyszyć im będą: Gerard Lebik, DJ Lenar, David Maranha, Jerzy Rogiewicz, Zsolt Sőrés Ahad. Wszystko zacznie się jednak od prezentacji filmowej adaptacji książki, "Harmonii Werckmeistera" autorstwa Béli Tarra oraz "filmu dla ucha" na jej podstawie w wykonaniu DJ-a Lenara.
Na orbicie "Melancholii sprzeciwu" znajdą się kolejne wydarzenia adwentowe. Będzie wśród nich "Msza" Joanny Halszki Sokołowskiej z towarzyszeniem chórem a także jej własne opracowanie cyklu pieśni Franza Schuberta i Wilhelma Müllera "Winterreise". Na zakończenie - Richard Youngs w ramach swojego pierwszego pobytu w Warszawie wykona po raz pierwszy na żywo kompozycję własnego autorstwa pt. "Advent" w towarzystwie Davida Maranha oraz Wacława Zimpla.
15/12/2014
* Lokal A-I-R, Marszałkowska 9/15
21.00: Phil Minton, Gerard Lebik
Więcej: patakaind.blogspot.com / facebook.com/PowiekszeniePlanB
Playback Play to unikalna w skali Polski i Europy seria organizowanych od roku 2008 mini-rezydencji muzycznych. Każda z nich poświęcona jest innej postaci, dziełu czy tematowi i oparta jest się na ścisłej współpracy muzyków z Polski, zagranicy i kuratora. W ramach Playback Play legendarne postaci awangardy muzycznej pracują ze swoimi młodszymi kolegami i koleżankami w ciągu kilku dni prób w Warszawie - oraz na podstawie kontaktów poprzedzających wizytę w stolicy - przygotowują wspólnie nowe projekty muzyczne, które wieczorami prezentowane są na żywo publiczności. Program uzupełniają dodatkowe koncerty a także pokazy filmów i wykłady odnoszące się do głównego tematu.
Dotychczasowe miejsca realizacji: CSW "Zamek Ujazdowski", TR Warszawa, Narodowa Galeria Sztuki - Zachęta, kluby Powiększenie i Chłodna 25, Instytut Awangardy, Nowy Wspaniały Świat.
Wśród artystów poprzednich edycji znajdują się najważniejsi przedstawiciele muzyki współczesnej - wybitni instrumentaliści oraz interpretatorzy dzieł Giacinto Scelsiego czy Mortona Feldmana oraz ich polscy koledzy (Frances-Marie Uitti, Frank Denyer, Reinhold Friedl, Malcolm Goldstein, Mikołaj Pałosz, Dagna Sadkowska, Michał Górczyński), szaleni wizjonerzy podsłuchujący głosy zza światów i tworzący elektro-opery czy radio-art (Ergo Phizmiz, Alessandro Bosetti, Pete Simonelli), klasycy muzyki eksperymentalnej z całego świata i Polski (Keith Rowe, David Maranha, DJ Lenar, Wolfram), legendy post-rocka i okolic (David Grubbs, Maciej Cieślak, Michał Biela, Raphael Rogiński).
Część koncertów i sesji nagraniowych organizowanych w ramach Playback Play wydana jest nakładem wytwórni Bôłt<http://boltrecords.pl/> Records, w ramach serii popowo-konceptualnej Populista.
Krytycy o PLAYBACK PLAY i serii Populista:
Wiele festiwali decyduje się ostatnimi czasy na tzw. projekty specjalne czy też projekty zamawiane, które wychodzą różnie. Te przygotowane z myślą o Playback Play są zdecydowanie najlepszymi, jakie słyszałem w ubiegłym roku, a może i w ostatnich kilku latach. Bardzo dobrze, że te płyty się ukazały, bo pokazują, że dla sukcesu takich inicjatyw nie są potrzebne spektakularne budżety i wielkie nazwiska, tylko pomysł, wyobraźnia i chęć podjęcia ryzyka
- PIOTR LEWANDOWSKI, popupmusic.pl
Tryptyk amerykański to rzecz, która broni się pod każdym względem. Nie jest kalamburem do odczytania dla muzykologów, tylko pełnoprawnym, działającym bardzo wprost dziełem artystycznym, w którym wszystkie elementy ułożyły się chyba najlepiej jak dotąd w całej serii "Populista" prowadzonej przez Michała Liberę.
- BARTEK CHACIŃSKI, polifonia.blog.polityka.pl
Gerard Lebik (Polska), muzyk zajmujący się improwizacją, kompozycją i intermedium. Jak sam mówi, bada zjawiska akustyczne za pomocą saksofonu, generatorów fal akustycznych, kompresorów powietrza. I innych.
Phil Minton (Anglia), legenda muzyki improwizowanej, genialny wokalista, mistrz tzw. rozszerzonych technik wokalnych, wybitny interpretator tekstów Jamesa Joyce'a, Josifa Brodsky'ego czy Williama Blake'a a także poezji konkretnej.