Nadal kochać?!
„4000 dni" - aut. Peter Quilter - tłum. Klaudyna Rozhin - reż. Wojciech Malajkat - Teatr Kwadrat, Sala im. Jana Kobuszewskiego - 6.03.2025 r.,Autor tekstu „4000 dni" Peter Quilter – znany już twórca komedii „Boska!" („Glorious!") o słynnej Florence Foster Jenkins otrzymawszy nominację do Laurence'a Oliviera w kategorii „najlepsza współczesna komedia" – tym razem przenosi nas w humorystyczny, ale refleksyjny klimat realistycznych doświadczeń wybudzonego po 3 tygodniowej śpiączce pacjenta szpitala po przebytym krwiaku podtwardówkowym głowy.
Chociaż wiemy, że podobne sytuacje z medycznego punktu widzenia kończą się trepanacją czaszki, dredami, i możliwymi powikłaniami... nie będziemy tu rozważać procedur medycznych i relacji chorego z personelem medycznym, a zajmiemy się obserwacją relacji pacjenta z jego bliskimi i najbliższym otoczeniem.
Bezsilność, czuwanie i opieka matki przy łóżku szpitalnym syna została nagrodzona radością z jego przebudzenia. Napięcie matki przeplatało się z troską i niepokojem Paula o wybudzenie ze śpiączki chorego przyjaciela. Radość najbliższych trwała do czasu, kiedy okazało się, że Michael odzyskawczy świadomość nie pamiętał ostatnich 11 lat swojego życia, czyli jak brzmi tytuł „4000 dni". Matka, Carol, pomaga synowi odzyskać pamięć wspominając jego doświadczenia, pasje, chwali jego talenty, dotychczasowe osiągnięcia i sukcesy.
Zauroczona swoim synem staje się matką zaborczą, całą swoją miłość lokując w dorosłym synu, którego chce chronić, zachować dla siebie i odseparować od Paula. Tego zaś nie toleruje i nie akceptuje, uważa go za egoistę, nudnego i wypomina lata spędzone z jej synem, mające wpływ na jego – według niej – negatywną zmianę. Zaaferowana zdobyciem farb dla syna, który zamierzał powrócić do malarstwa, by tym sposobem pobudzać pamięć i ją przywracać.
Surrealistyczny mural w sali szpitalnej wykonany przez Michaela spotkał się z zainteresowaniem pacjentów i ich gości, personelu Oddziału Szpitala i dziennikarzy. Zabiegi i starania Paula w celu odnalezienie odpowiedzi na pytanie „Kim jest dla Michaela?", wywołania z pamięci wspólnych doświadczeń i zdarzeń ujawniały także egoistyczne pobudki.
Dostarczane przez Paula do sali szpitalnej pocztówki od przyjaciół życzących Michaelowi szybkiego powrotu do zdrowia, CD-ROM z ulubioną muzyką, archiwalna prasa, wspólne fotografie z wyjazdów miały za zadanie pomóc odzyskać pamięć i bliską relację z Michaelem. Konkurencyjne zabiegi matki i przyjaciela o zaufanie Michaela często wybuchały kłótniami oraz uszczypliwymi i drwiącymi ripostami.
Obnażona przez Carol egoistyczna relacja Paula wywołała w nim refleksję i wyrzuty urobienia partnera według własnych oczekiwań i wyobrażeń, jednocześnie negując w nim odrębną osobowość i indywidualizm. Uzmysłowiwszy sobie tę pomyłkę Paul decyduje się rozpocząć życie od nowa. Jakiego wyboru dokona Michael? Czy tym razem zawalczy o przyjaźń z Paulem?
Na londyńskim West Endzie premiera sztuki „4000 dni" odbyła się w 2016 r. wzbudzając entuzjastyczne opinie wśród widzów i krytyków teatralnych. W Teatrze Kwadrat w Warszawie w reżyserii Wojciecha Malajkata sztuka wystawiana od 2021 r. nadal cieszy się zainteresowaniem widzów. Znani aktorzy, świetna gra, urok osobisty i profesjonalizm oddają subtelność bliskich relacji i życia codziennego.
__
W rolach głównych występują:
Michael: Patryk Pietrzak,
Paul: Grzegorz Daukszewicz,
Carol: Ewa Wencelzewicz.
Realizacja:
reżyser: Wojciech Malajkat,
przekład: Klaudyna Rozhin,
scenografia: Wojciech Stefaniak,
kostiumy: Marta Grudzińska.
W tym sezonie sztuka zostanie jeszcze zaprezentowana w dn. 20, 21 maja br. o godz. 19:30. Serdecznie polecam widzom od 16 r.ż.