Nagrody i wyróżnienia - podsumowanie

15. Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu: 8-15 października 2022

XV Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu dobiegł końca. Tygodniowe zmagania zakończył spektakl „Kosmos" w wykonaniu japońskiego teatru Simul, Koniereni. Od ubiegłej soboty widzowie mieli okazję zobaczyć nie tylko polskie adaptacje dzieł Gombrowicza, ale również dwie niepowtarzalne inscenizacje z dalekich zakątków świata - Buenos Aires oraz Tokio.

Podczas ośmiu wyjątkowych festiwalowych nocy, mieliśmy okazję zobaczyć osiem spektakli konkursowych oraz dwie prezentacje odbywające się poza konkursem. W tym roku wyjątkowo inspirujący dla reżyserów okazał się dramat „Iwona, księżniczka Burgunda" zaprezentowany radomskiej publiczności aż w dwóch odsłonach - Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz Teatru Ludowego w Krakowie.

Utwór „Dzienniki" pojawił się w interpretacji Andrzeja Seweryna oraz Mikołaja Grabowskiego. Na scenie Teatru Powszechnego w Radomiu podziwialiśmy również „Trans-Atlantico" w wykonaniu Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Festiwalową atmosferę dopełniły spektakle „Tancerz" oraz „Zbrodnia z premedytacją" w adaptacji Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Dwa ostatnie dni należały do Teatru Culitos z Argentyny oraz Teatru Simul, Koniereni z Japonii. Międzynarodowe prezentacje zachwyciły interesującymi ujęciami „Ferdydurke" oraz „Kosmosu". Nie należy zapominać o spektaklach pozakonkursowych, które uświetniły piętnastą edycję festiwalu - „Pamiętnik Stefana Czarnieckiego" w wykonaniu Teatru Resura w Radomiu oraz „Dzienniki" w ramach zadania „Gombrowicz uniwersalny bez granic".

Festiwal nie kończył się jedynie na intrygujących inscenizacjach, po każdej z odsłon widzowie mieli okazję poznać artystów podczas spotkań w Klubie Festiwalowym prowadzonym przez Rafała Turowskiego i Roberta Utkowskiego. Dodatkowo dla widzów został przygotowany wernisaż prac zgłoszonych do konkursu na najciekawszy plakat Gombrowiczowski.

Ostatniego wieczoru poznaliśmy również werdykt. Jury w składzie: Bożena Sawicka, Jacek Wakar, Tomasz Tyczyński, Łukasz Maciejewski oraz Lena Frankiewicz postanowiło przyznać Nagrodę Główną, czyli Grand Prix w postaci Kapelusza Gombrowicza Teatrowi Ludowemu w Krakowie za spektakl „Iwona, księżniczka Burgunda" w reż. Cezarego Tomaszewskiego. Nagroda Publiczności trafiła do Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za inscenizację „Trans-Atlantico" w reż. Tomasza Gawrona.

Wyróżnienia trafiły do Mateusza Śmigasiewicza za muzykę do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda" Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Piotra Kondrata za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją" Teatru Powszechnego w Radomiu, Anny Pijanowskiej za kreację Izy w inscenizacji „Iwona, księżniczce Burgunda" Teatru Ludowego w Krakowie oraz do zespołu Culitos z Buenos Aires za „Ferdydurke" oraz za radość grania Gombrowicza.

Wyróżnienia indywidualne powędrowały do Michała Dracza za scenografię do „Zbrodni z premedytacją" Teatru Powszechnego w Radomiu, Beaty Schimscheiner za rolę Iwony w „Iwona, księżniczka Burgunda" Teatru Ludowego w Krakowie, Tomasza Schimscheinera za kreację Gonzalo w „Trans-Atlantico" Teatru im. Solskiego w Tarnowie, Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda" w Teatrze Ludowym w Krakowie oraz do Teatru Simul, Koniereni z Tokio za spektakl „Kosmos" oraz oryginalność i konsekwencję formy.

Dyrektor Teatru Powszechnego w Radomiu - Małgorzata Potocka - serdecznie podziękowała artystom, widzom, pracownikom teatru, sponsorom oraz patronom medialnym za wyjątkową edycję festiwalu i zaprosiła już za dwa lata na kolejną, szesnastą odsłonę Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.

Anna Grzelak
Dziennik Teatralny Radom
15 października 2022

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia