Nagrody i wyróżnienia - podsumowanie

15. Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu: 8-15 października 2022

XV Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu dobiegł końca. Tygodniowe zmagania zakończył spektakl „Kosmos" w wykonaniu japońskiego teatru Simul, Koniereni. Od ubiegłej soboty widzowie mieli okazję zobaczyć nie tylko polskie adaptacje dzieł Gombrowicza, ale również dwie niepowtarzalne inscenizacje z dalekich zakątków świata - Buenos Aires oraz Tokio.

Podczas ośmiu wyjątkowych festiwalowych nocy, mieliśmy okazję zobaczyć osiem spektakli konkursowych oraz dwie prezentacje odbywające się poza konkursem. W tym roku wyjątkowo inspirujący dla reżyserów okazał się dramat „Iwona, księżniczka Burgunda" zaprezentowany radomskiej publiczności aż w dwóch odsłonach - Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz Teatru Ludowego w Krakowie.

Utwór „Dzienniki" pojawił się w interpretacji Andrzeja Seweryna oraz Mikołaja Grabowskiego. Na scenie Teatru Powszechnego w Radomiu podziwialiśmy również „Trans-Atlantico" w wykonaniu Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Festiwalową atmosferę dopełniły spektakle „Tancerz" oraz „Zbrodnia z premedytacją" w adaptacji Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Dwa ostatnie dni należały do Teatru Culitos z Argentyny oraz Teatru Simul, Koniereni z Japonii. Międzynarodowe prezentacje zachwyciły interesującymi ujęciami „Ferdydurke" oraz „Kosmosu". Nie należy zapominać o spektaklach pozakonkursowych, które uświetniły piętnastą edycję festiwalu - „Pamiętnik Stefana Czarnieckiego" w wykonaniu Teatru Resura w Radomiu oraz „Dzienniki" w ramach zadania „Gombrowicz uniwersalny bez granic".

Festiwal nie kończył się jedynie na intrygujących inscenizacjach, po każdej z odsłon widzowie mieli okazję poznać artystów podczas spotkań w Klubie Festiwalowym prowadzonym przez Rafała Turowskiego i Roberta Utkowskiego. Dodatkowo dla widzów został przygotowany wernisaż prac zgłoszonych do konkursu na najciekawszy plakat Gombrowiczowski.

Ostatniego wieczoru poznaliśmy również werdykt. Jury w składzie: Bożena Sawicka, Jacek Wakar, Tomasz Tyczyński, Łukasz Maciejewski oraz Lena Frankiewicz postanowiło przyznać Nagrodę Główną, czyli Grand Prix w postaci Kapelusza Gombrowicza Teatrowi Ludowemu w Krakowie za spektakl „Iwona, księżniczka Burgunda" w reż. Cezarego Tomaszewskiego. Nagroda Publiczności trafiła do Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za inscenizację „Trans-Atlantico" w reż. Tomasza Gawrona.

Wyróżnienia trafiły do Mateusza Śmigasiewicza za muzykę do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda" Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Piotra Kondrata za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją" Teatru Powszechnego w Radomiu, Anny Pijanowskiej za kreację Izy w inscenizacji „Iwona, księżniczce Burgunda" Teatru Ludowego w Krakowie oraz do zespołu Culitos z Buenos Aires za „Ferdydurke" oraz za radość grania Gombrowicza.

Wyróżnienia indywidualne powędrowały do Michała Dracza za scenografię do „Zbrodni z premedytacją" Teatru Powszechnego w Radomiu, Beaty Schimscheiner za rolę Iwony w „Iwona, księżniczka Burgunda" Teatru Ludowego w Krakowie, Tomasza Schimscheinera za kreację Gonzalo w „Trans-Atlantico" Teatru im. Solskiego w Tarnowie, Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda" w Teatrze Ludowym w Krakowie oraz do Teatru Simul, Koniereni z Tokio za spektakl „Kosmos" oraz oryginalność i konsekwencję formy.

Dyrektor Teatru Powszechnego w Radomiu - Małgorzata Potocka - serdecznie podziękowała artystom, widzom, pracownikom teatru, sponsorom oraz patronom medialnym za wyjątkową edycję festiwalu i zaprosiła już za dwa lata na kolejną, szesnastą odsłonę Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.

Anna Grzelak
Dziennik Teatralny Radom
15 października 2022

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia