Najciekawsze w roku 2024
Rok 2024 dostarczył mi wielu przeżyć i emocji związanych z obejrzanymi przeze mnie przedstawieniami w Bydgoszczy i w Toruniu.Nie wszystkie mogłam zobaczyć. Spośród tych, które obejrzałam, wyróżniłam ze względu na imponującą grę aktorską, reżyserię, muzykę i scenografię, następujące fenomeny artystyczne.
Klasa mistrzowska
Absolutnie największym wydarzeniem artystycznym mijającego roku w Bydgoszczy była opera „Orfeusz i Eurydyka" Christopha Willibalda Glucka, w wizjonerskiej reżyserii i choreografii Roberta Bondary, które jako dzieło idealne artystycznie, wyniosło Operę Nova w Bydgoszczy na orbitę klasy mistrzowskiej. Śpiewacy, Balet i Chór w jednej przestrzeni stworzonej przez Roberta Bondarę, Przemysława Fiugajskiego, Dianę Marszałek, Martynę Kander objawili fenomenalny potencjał artystyczny na niespotykaną, na tle innych tegorocznych wydarzeń, skalę. Brawo!
Wydarzenie
XXIII Festiwal Prapremier Progres/Regres w Teatrze Polskim w Bydgoszczy zaprezentował jednoznacznie zdefiniowany kulturowo i artystycznie nurt feministyczny obecny w teatrze światowym w spektaklach - „ANGELA (A STRANGE LOOP)" w reżyserii Susanne Kennedy, „KILL ME" w reżyserii Mariny Otero i „Młody mężczyzna" w reżyserii Katarzyny Kalwat. Festiwal stworzył nowe przestrzenie dla opowieści ciała, dla obrony kobiecej tożsamości, prawa do wolności oraz identyfikowania się w trudnych relacjach. Zaproponował te wartości literackie oraz inscenizacyjne, pokonujące wszelkie bariery oraz tworzące kameralne warunki dla rodzinnych opowieści. Zobrazował świat z perspektywy kobiet i prowokował do stawiania odważnych i bezkompromisowych pytań i odpowiedzi. Zaprezentował najnowocześniejsze formy teatralne na miarę XXI wieku.
Aktorka
Katarzyna Pawłowska - za olśniewające skonstruowanie przejmującego emocjonalnie i psychologicznie portretu współczesnej kobiety, Pani Gizeli, zawierającego niepokoje oraz lęki codzienności w kontrapunkcie do miłości i pragnienia więzi z drugim człowiekiem w spektaklu „Nie ogarniam czyli demony", w reżyserii Uli Kijak oraz dramaturgii Mikity Ilyinchyka i Uli Kijak w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Maria Kierzkowska - za inteligentne skonstruowanie skrajnie zróżnicowanych odcieni miłości matki wobec córki oraz mistrzowskie nadanie głębi psychologicznych obu kreowanym postaciom - Matki Rose oraz Gracji w spektaklu „Titanic" według scenariusza i reżyserii Michała Siegoczyńskiego w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Aktor
Michał Darewski - za utrzymanie równowagi pomiędzy kreowaniem zimnego i bezwzględnego gracza na społeczno-politycznej scenie, a przenikliwym psychoanalitykiem docierającym do głębi ludzkich emocji i ich motywacji w postaci Wolanda w spektaklu „Mistrz i Małgorzata" w adaptacji i reżyserii Łukasza Czuja, w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Karol Franek Nowiński - za sensualne transponowanie szekspirowskiej Ofelii do współczesnego świata i poszukiwanie dla niej w nim miejsca, w spektaklu „Hamlet" Williama Shakespeare, w przekładzie Stanisława Barańczaka, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego i scenariusza Konrada Sierzputowskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Duety aktorskie
Ada Dec jako Mary Lennox i Michał Darewski jako Colin Craven - za ukazanie prawdy psychologicznej dzieci, za poszukiwanie dróg do wzajemnego zrozumienia się i pomocy w uwalnianiu się od demonów stworzonych przez dorosłych w spektaklu „Tajemniczy ogród" według scenariusza i w reżyserii Sławomira Narlocha w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Karol Franek Nowiński jako Marcellus i Michał Surówka jako Horacjo – za wykreowanie szekspirowskiego poczucia humoru w pełnowartościowej grze aktorskiej, dla której stworzyli nowy i błyskotliwy język teatralny - w spektaklu „Hamlet" Williama Shakespeare, w przekładzie Stanisława Barańczaka, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego i scenariusza Konrada Sierzputowskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Muzyka
Jan Gembala - za skomponowanie muzyki otwierającej wyobraźnię dzieci oraz kształtowanie w nich nowoczesnego smaku muzycznego w spektaklu „Karnawał zwierząt" w reżyserii Adriana Wilka w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu.
Scenografia
Martyna Kander - za uniwersalną architekturę budującą odrealnioną i jednocześnie rzeczywistą przestrzeń dzieci, prowokującą do odkrywania tajemnic świata i dającą im poczucie bezpieczeństwa w spektaklu „Tajemniczy ogród" według scenariusza i w reżyserii Sławomira Narlocha w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Reżyseria i scenariusz
Cezary Tomaszewski, Konrad Sierzputowski - za idealne wykreowanie filozofii i artyzmu Williama Szekspira i skonfrontowanie ze współczesnością oraz za zachowanie ponadczasowej obecności dramaturga ze Stratfordu w teatrze w spektaklu „Hamlet" Williama Shakespeare, w przekładzie Stanisława Barańczaka, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego i scenariusza Konrada Sierzputowskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.