Najlepiej, gdy coś jest "na wczoraj"

rozmowa z Redbadem Klynstra

- Kluczowa myśl tego spektaklu jest taka, że najciekawsze rzeczy powstają pod ciśnieniem, gdy coś jest "na wczoraj". Przestajemy wtedy kombinować, oddajemy głos intuicji i ten pozorny brak logiki jest sednem sukcesu. Bo życie, także w sztuce, wymyka się regułom - mówi REDBAD KLIJNSTRA przed premierą spektaklu Teatru TV - "Księżyc i magnolie"

W jakim języku pan przeklina?

W tym, w którym mówię co najmniej od trzech tygodni.

A śni pan po polsku czy po holendersku?

Śnię obrazami, ale zdarza mi się, co lubię, że zlewają mi się Amsterdam i Warszawa. Idę ulicą w jednym mieście, skręcam i już jestem w drugim. Chciałbym, żeby mogło tak być, chociaż raptem półtorej godziny lotu taki efekt w zasadzie pozwala uzyskać.

I kim pan wtedy jest?

W Holandii bardziej Polakiem, a w Polsce - Holendrem. W pełni sobą mogę być tylko we śnie lub w miejscu, w którym jestem stuprocentowym cudzoziemcem, np. w Berlinie czy Nowym Jorku.

Widzowie pokochali pana za rolę w serialu "Na dobre i na złe" - ciepłego i sympatycznego lekarza.

I trochę upierdliwego. Ale wprowadzającego dystans. To jego zaleta.

W spektaklu Teatru TV "Kontrym" porażająco zagrał pan Józefa Światłe.

Jak tylko wspominałem o tej roli komuś, kto miał powyżej 45 lat, słyszałem: "Straszna postać...", ale też czułem aprobatę, że ktoś miał odwagę zająć się tym tematem. Trudnym, ale w tym zawikłaniu losów i różnych racji bardzo ciekawym.

Przed nami kolejna premiera Teatru TV - "Księżyc i magnolie". Czego dowiedział się pan z niej o przeboju wszech czasów "Przeminęło z wiatrem"?

Raczej o twórczym procesie w ogóle, bo to, że w Stanach producent decyduje o kształcie filmu, wiedziałem. Tak było z Selznickiem, który już po rozpoczęciu zdjęć kazał przerobić scenariusz i zwolnił reżysera George\'a Cukora, zatrudniając Victora Fleminga, którego zagrałem. Ale kluczowa myśl tego spektaklu jest taka, że najciekawsze rzeczy powstają pod ciśnieniem, gdy coś jest "na wczoraj". Przestajemy wtedy kombinować, oddajemy głos intuicji i ten pozorny brak logiki jest sednem sukcesu. Bo życie, także w sztuce, wymyka się regułom.

Jolanta Gajda-Zadworna
Uważam RZe
8 grudnia 2011
Teatry
Teatr TV
Portrety
Redbad Klynstra

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia