Napisz sztukę dla Teatru Jaracza

Konkurs Dramaturgiczny im. Łucjana Kościeleckiego

50 tysięcy złotych, wystawienie zwycięskiego dramatu na deskach łódzkiego Jaracza i pamiątkowe wieczne pióro – takie nagrody czekają na zwycięzcę Konkursu Dramaturgicznego im. Łucjana Kościeleckiego ogłoszonego przez Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi. W kapitule wybitne osobowości ze świata teatru.

Konkurs Dramaturgiczny im. Łucjana Kościeleckiego o nagrodę Pióro Jaracza ma na celu wyłonić najlepsze współczesne polskie sztuki teatralne. Teatr czeka na teksty inspirujące do myślenia, przeżywania, pobudzające do refleksji i wzruszeń, ciekawe w formie, bogate w treści. Sposób opowiedzenia historii, jej problem, czas, w jakim się rozgrywa, portrety bohaterów, niech podyktuje autorom ich wyobraźnia. Jedynym warunkiem jest to, żeby nadesłane utwory poruszały, żeby niosły ze sobą wartość zarówno intelektualną, jak i emocjonalną. Bo tak powinna działać sztuka – na umysł i serce. Patronem konkursu jest Łucjan Kościelecki – założyciel i pierwszy dyrektor obecnego Teatru Jaracza.

– Zapraszamy do uczestnictwa w konkursie wszystkich, którzy chcą spróbować swoich sił w stworzeniu sztuki i szukają możliwości jej realizacji w profesjonalnych warunkach teatralnych. Nie ustalamy limitu wieku, jesteśmy także otwarci na tematykę i stylistykę sztuki – zapowiada Michał Chorosiński, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

W komisji oceniającej nadesłane teksty zasiądą autorytety ze świata teatru, filmu i nauk humanistycznych: reżyserka teatralna, operowa, filmowa i scenarzystka Anna Wieczur, aktorka filmowa, teatralna i dubbingowa Lidia Sadowa, była szefowa Teatru Telewizji i dyrektor artystyczna z ramienia Telewizji Feswalu Dwa Teatry Ewa Millies-Lacroix, dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny Barbara Osterloff, dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, dramaturg Jagoda Hernik Spalińska. Konkurs został podzielony na trzy etapy: wybranie 30 najlepszych prac konkursowych, w drugim etapie kapituła wybierze finałową szóstkę, a w trzecim zostanie wyłoniony laureat nagrody głównej.

Autor najlepszej sztuki otrzyma nagrodę główną w wysokości 50 tysięcy złotych, gwarancję wystawienia swojego tekstu na deskach Teatru Jaracza oraz pamiątkowe wieczne pióro. Kapituła przewiduje także przyznanie dwóch wyróżnień w wysokości 10 tysięcy złotych lub jednego w wysokości 20 tysięcy złotych. Sztuka może być napisana przez jedną lub więcej osób. Aby zgłosić się do konkursu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej Teatru Jaracza (hps://teatrjaracza.pl/konkurs-dramaturgiczny-im-lucjana-koscieleckiego-o-nagrode-pioro-jaracza).

Praca powinna zostać opatrzona godłem. Do zgłoszenia należy dołączyć utwór w formie wydruku komputerowego w jednym egzemplarzu (czcionka Times New Roman rozmiar 12 lub analogiczna; interlinia 1,5) oraz w formie elektronicznej i plik w formacie pdf na płycie CD lub dysku pendrive (w nazwie pliku godło autora, tytuł sztuki). Zgłoszenie oraz wydruk należy dostarczyć osobiście lub pocztą na adres Teatr im. Stefana Jaracza, ul. Kilińskiego, 45, 90-257 Łódź, z dopiskiem: Konkurs Dramaturgiczny im. Łucjana Kościeleckiego. Na zgłoszenia Teatr czeka do 30 kwietnia.

Kontakt prasowy:
Kuba Galczak - tel.: 042 662 33 22 - promocja@teatr-jaracza.lodz.pl

Kapituła Konkursu Dramaturgicznego im. Łucjana Kościeleckiego:

Anna Wieczur
Reżyserka operowa, filmowa, teatralna i radiowa, scenarzystka. Absolwentka PWST w Krakowie (wydz. zamiejscowego we Wrocławiu), Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Podyplomowych Studiów Marketingu Kultury w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej debiut filmowy Być jak Kazimierz Deyna otrzymał wiele nagród m.in. nagrodę Wielkiego Jantara oraz Jantara za zdjęcia i rolę kobiecą na festiwalu „Młodzi i Film" w Koszalinie. Za realizację teatru telewizji Krzywy domek A. Wakulik otrzymała I Nagrodę za Reżyserię na Festiwalu Teatroteka Fest w Warszawie oraz Gold Remi Award na WorldFest-Houston International Independent Film Festival w Houston w 2018 roku. Jako reżyserka teatralna zadebiutowała w 2001 roku sztuką O stale obecnych na podstawie wierszy ks. J. Twardowskiego dla Teatru Małych Form w Londynie. W 2018 roku spektakl Płuca D. Macmillana otrzymał Główną Nagrodę na XVIII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu. W 2023 wyróżniona Nagrodą C. K. Norwida za spektakl Sztuka intonacji T. Słobodzianka. W 2018 roku zadebiutowała jako reżyser operowy realizując Kandyda L. Bernsteina w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Realizuje słuchowiska w Teatrze Polskiego Radia. Za Mizantropa Moliera otrzymała nagrodę za reżyserię na festiwalu Teatru Telewizji i Teatru Polskiego Radia „Dwa teatry" w Sopocie w 2012 roku. W 2015 roku otrzymała Grand Prix na tymże festiwalu za Podróż na księżyc M. Milewskiej, w 2016 Grand Prix za słuchowisko dla dzieci A. Chmielewskiej Tam, gdzie mieszka cisza, w 2017 roku nagrodę za reżyserię „Lento rubato" M. Kochana, a w 2018 Grand Prix za słuchowisko Piotruś Pan. Nibylandia w kategorii słuchowisk dla dzieci.

Lidia Sadowa
Aktorka teatralna, filmowa i dubbingowa. Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Za rolę Spiki hrabiny Tremendosa w spektaklu dyplomowym Oni Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jarosława Gajewskiego otrzymała Nagrodę Aktorską na XXVI Feswalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W 2011 roku zdobyła Feliksa Warszawskiego za rolę Violi/Sebasana w Wieczorze trzech króli Williama Shakespeare'a w reżyserii Dana Jemmea. W 2019 roku otrzymała wyróżnienie aktorskie na Feswalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry" za rolę w spektaklu telewizyjnym Człowiek, który zatrzymał Rosję w reżyserii Tomasza Drozdowicza. W roku 2020 otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki drugoplanowej za role w słuchowiskach Popsute Marty Rebzdy w reżyserii Waldemara Modestowicza i Oni Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Szymona Kuśmidra na Feswalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry". Ma na swoim koncie ponad 350 ról dubbingowych. Użyczyła głosu Elsie w polskiej wersji językowej filmu animowanego Kraina lodu, a także V w grze komputerowej Cyberpunk i Łowczyni w Diablo IV. Szerszej publiczności znana z seriali Ranczo, Stulecie winnych, Na Wspólnej. Jej debiut filmowy to Trzy minuty Macieja Ślesickiego.

Ewa Millies-Lacroix
Absolwentka Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST im. Aleksandra Zelwerowicza. Na studiach współprowadziła Teatr Za Daleki na Ursynowie. Przez ponad 30 lat związana zawodowo z Teatrem Telewizji jako redaktorka, producentka kreatywna kilkuset telewizyjnych spektakli. W latach 2017-2020 szefowa Teatru Telewizji, a w latach 2016-2019 dyrektor artystyczna (ze strony telewizji) Feswalu „Dwa Teatry" w Sopocie. Autorka wstępów, felietonów o teatrze, filmów dokumentalnych o ludziach teatru (m.in. o Zygmuncie Hübnerze, Bohdanie Korzeniewskim, Zbigniewie Zamachowskim), powieści, scenariuszy seriali. Od 1995 do 2008 roku odpowiadała za przedpremierowe pokazy Teatru Telewizji w Teatrze Małym, w latach 2020-2023 zajmowała się teatrem w serwisie vod.tvp.pl i prowadziła projekt Internetowego Teatru dla Szkół iTeatr. Pisała w miesięczniku „Teatr", „Kronikach Warszawy", „Scenach Polskich". Od 1 czerwca 2023 jest felietonistką i recenzentką Teatrologii.info, a także wykłada na studiach podyplomowych na kierunku Teatrologia w Instytucie Sztuki PAN.

Barbara Osterloff
Dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny. Mieszka i pracuje w Warszawie. Wieloletnia redaktorka miesięcznika „Teatr", na łamach którego publikowała recenzje teatralne i szkice o teatrze. Autorka licznych prac naukowych z zakresu historii teatru polskiego XX wieku dotyczących m.in. sztuki aktorskiej, scenografii, polskiej recepcji dramatów Ibsena. Opracowała i wydała tom artykułów Aleksandra Zelwerowicza oraz jego korespondencję, a następnie dwutomową monografię naukową Aleksander Zelwerowicz (2011), uhonorowaną Nagrodą Warszawskiej Premiery Literackiej (2013). Jest też autorką książki Pejzaż. Rozmowy z Mają Komorowską, której rozszerzone, czwarte wydanie ukazało się pod tytułem Pejzaż. Rozmowy z Mają Komorowską dawne i nowe (2017). Zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, w latach 2008-2012 i 2012-2016 pełniła funkcję prorektora ds. dydaktyki. Od kilkunastu lat związana jest również z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, gdzie wykłada historię dramatu na Wydziale Scenografii.

Jagoda Hernik Spalińska
Dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, historyk teatru. Prowadzi studia podyplomowe w IS PAN na kierunku Teatrologia. W latach 2005-2010 pracowała w Laboratorium Dramatu i współzakładała Szkołę Dramatu LD. Jako dramaturg współtworzyła spektakle Pani z morza Henryka Ibsena w reżyserii Piotra Chołodzińskiego oraz Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie Williama Shakespeare'a w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej. Wydała książki: Wileńskie Środy Literackie 1927- 1939 (1998), Życie teatralne w Wilnie podczas II wojny światowej (2005), Anty-Ifigenia (2014). Teksty z historii teatru drukowała m.in. w „Pamiętniku Teatralnym", „Notatniku Teatralnym", litewskim piśmie „Menotyra"; o współczesnym teatrze pisała m.in. w „Dialogu", „Teatrze", „Didaskaliach", litewskim „Teatrasie". Jest autorką około 200 publikacji. Od listopada 2019 redaktor naczelny portalu teatrologia.info. Oprócz podstawowego zainteresowania, jakim jest historia i współczesność teatru, zajmuje się dramatologią.

Kuba Galczak
Materiał Teatru Jaracza w Łodzi
11 marca 2024

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia