Niech żyje nóż
"Szalona miłość Wprowadzenie do opery" - aut. Vivien Schweitzer - Wydawnictwo Czarna OwcaPodczas występów ulubionych kastratów melomani wykrzykiwali: „Niech żyje nóż".
To książka, która zabiera czytelnika w podróż po przeszłości i teraźniejszości sztuki operowej. Jej autorka – Vivien Schweitzer – nowojorska pisarka i pianistka, która przez dziesięć lat pracowała jako krytyk muzyki klasycznej i opery dla „New York Timesa", pisała również teksty dla BBC, „The Moscow Times" oraz „The Economist" – prowadzi czytelnika po meandrach teatru operowego rozpoczynając od „Orfeusza" Monteverdiego z 1607 roku, przez „Carmen", „Cyganerię", „Toskę", a kończąc na współczesnych dziełach, takich jak „Brokeback Mountain" czy „Śmierć Klinghoffera".
Vivien Schweitzer prezentuje czytelnikom najważniejszych kompozytorów i najbardziej wpływowych wykonawców. Opowiada też o toczących się przez wiele lat sporach i wyjaśnia najistotniejsze pojęcia związane z operą.
Instrumentalistka i krytyczka muzyczna dzieli się spostrzeżeniami na temat mikrofonu, który w teatrze operowym jest raczej uważany za niedopuszczalny. „[...] nie bez powodu żartuje się, że śpiewacy operowi mogą wybijać głosem szyby" – żartuje autorka.
„Szalona miłość. Wprowadzenie do opery" Vivien Schweitzer, Wydawnictwo Czarna Owca
Pisze o kastratach, mężczyznach śpiewających falsetem, nie szczędzi ciekawostek o Farinellim. Przytacza anegdotę z włoskiego teatru, gdzie podczas występów ulubionych kastratów melomani wykrzykiwali: „Niech żyje nóż". Wspomina także o tzw. rolach bryczesowych (spodenkowych) , czyli rolach młodzieńców odgrywanych przez kobiety, zazwyczaj mezzosopranistki.
Rzetelnie omawia libretta operowe i niektóre frazowania muzyczne, pisze o reformatorach opery, o „pięknym śpiewie" opery włoskiej i gigantach XIX wieku. W kolejnych rozdziałach przechodzi do muzyki tonalnej opartej na skalach durowych i molowych w kontekście np. dzieł Wagnera. Pisze także o sensie tłumaczenia librett i o niezrozumiałym tekście wyśpiewywanym z precyzją, ale ginącym w toku akcji przy gęstej orkiestracji.
„Szalona miłość" to dobra lektura dla wszystkich, którzy chcą lepiej poznać wciąż zmieniającą się formę sztuki operowej.