Nikołaj Kolada za rok w Wybrzeżu
Rosyjski dramatopisarz będzie reżyserował w Teatrze WybrzeżeSpektakl, prawdopodobnie na podstawie jego sztuki "Statek głupców", będzie mieć premierę w sierpniu przyszłego roku.
Za Uralem reżyseruje i występuje na scenie w napisanych przez siebie sztukach albo inscenizacjach wybitnych dramatopisarzy. W Trójmieście mieliśmy okazje podziwiać dwa świetne przedstawienia Kolady na Festiwalu Szekspirowskim (w 2011 roku przedstawił "Hamleta" oraz "Króla Leara"). W ubiegłym roku przyjechał do Gdańska obejrzeć premierę spektaklu Adama Orzechowskiego "Baba Chanel", który powstał na kanwie jego dramatu poświęconego pogodnej starości. Nikołaj Kolada to twórca o międzynarodowej renomie, który w przyszłym roku reżyserować będzie w Teatrze Wybrzeże.
- Chcemy, aby w sierpniu przyszłego roku swoje przedstawienie przygotował u nas Nikołaj Kolada. Będzie to duża produkcja na Dużej Scenie, nazwana roboczo "Statek szaleńców". Kolada to wymagający twórca. Teatr rosyjski jest zupełnie inny od naszego, więc ta konfrontacja będzie bardzo ciekawa dla obu stron - potwierdza Adam Orzechowski, dyrektor Teatru Wybrzeże.
Kolada napisał ponad osiemdziesiąt sztuk. Najważniejsze z nich to: "Gramy w fanty" (1986), "Statek głupców" (1986), "Złodziej" (1989), "Proca" (1989), "Gąska" (1989), "Chlupot białych mew" (1989), "Merylin Mongoł" (1989), "Martwa królewna" (1990), "Canotier" (1992), "Ameryka podarowała Rosji statek" (1992), "Słomkowy kapelusz" (1992), "Polonez Ogińskiego" (1993), "Pojedziemy w kraj daleki" (1995), "Dwumian Newtona" (1995), "Teatr" (1996), "Kurza ślepota" (1996), "Geometra" (1997), "Odejdź-odejdź" (1998), "Głupców ustawia się według wzrostu" (1998), "Grupa entuzjastów" (1999), "Tutenchamon" (2000), "Ptak Feniks".
- Nie widzę w tym niczego złego, że przychodzi do teatru człowiek, który kupuje bilety by się pośmiać, a pod koniec spektaklu znajdzie trochę zadumy i smutku. Pamiętajmy, że wszyscy się śmiejemy i to w każdym wieku - mówił nam Nikołaj Kolada w sierpniu ubiegłego roku.
Artysta mieszka za Uralem, w Jekaterynburgu. Od 1994 prowadzi seminarium dramaturgiczne w Jekaterynburskim Państwowym Instytucie Teatralnym. W każdym sezonie teatralnym przygotowuje w kierowanym przez siebie Centrum Dramaturgii Współczesnej przy Jekaterynburskim Teatrze Akademickim maratony teatralne, na których czytane są sztuki młodych dramaturgów. W lokalnej telewizji miał własny program "Czarna klasa". W Polsce najbardziej znane są jego sztuki: "Merylin Mongoł" i "Gąska".