Nowa scena

Renoma we Wrocławskim Teatrze Lalek

Wrocławski Teatr Lalek zaprasza na swoją nową scenę - w D. H. Renoma.

Scena Renoma Wrocławskiego Teatru Lalek otwarcie: 12 listopada 2009 godz. 12.00. Otwarcie piątej sceny było koniecznością - dla stałych i nowych Widzów po prostu brakowało miejsc. Niech cyfry mówią same za siebie - w sezonie 2008/2009 Wrocławski Teatr Lalek zgromadził 72 058 widzów!

Bilety na "Najpiękniejsze bajki świata" w reż. Michała Derlatki od marca były wyprzedane na dwa miesiące naprzód. Nie pomogło granie dwóch, trzech spektakli dziennie; Teatr postanowił więc zacieśnić współpracę z D.H. Renoma, który  zaoferował miejsce w swoim gmachu przy ul. Świdnickiej 40 (poziom -1).

Dzięki Scenie Renoma Teatr nareszcie może pomieścić wszystkich widzów, dla których niejednokrotnie brakowało biletów, Renoma zaś udowadnia, że jest zupełnie innym centrum handlowym niż większość wrocławskich galerii.

Obie instytucje wpisują się dzięki Scenie Renoma w najświeższy trend - wkraczanie wysokiej kultury do przybytków rozrywki (Wrocławski Teatr Lalek przygotowuje również spektakl w Aquaparku).

Na Scenie Renoma gościć będziemy aż do lutego! Na dobry początek na nowej scenie 100. przedstawienie „Najpiękniejszych bajek świata" - największego  ubiegłorocznego hitu Wrocławskiego Teatru Lalek.

W czasie zaledwie trzech miesięcy ekploatacji spektakl zobaczyło aż 10 519 widzów!

Najpiękniejsze bajki świata to znane i kochane przez wszystkich baśnie w nowej, pełnej dowcipu, energii i muzyki aranżacji!

Twórcy przedstawienia zainspirowali się najpiękniejszymi słuchowiskami dla dzieci powstałymi w latach 60. ubiegłego wieku. Ich autorzy – J. Brzechwa i J. Gilowa w oparciu o klasykę europejskiej baśni stworzyli miniaturowe, iskrzące się przepiękną polszczyzną opowiastki. Tak powstały kanon bajki dziecięcej towarzyszył całym pokoleniom – dziadkom i rodzicom naszych dzisiejszych widzów.

W interpretacji artystów Wrocławskiego Teatru Lalek bajki stały się kanwą niezwykle pięknego wizualnie widowiska - wspaniałe lalki, zaskakująca i spektakularna scenografia to projekt wybitnej polskiej scenografki – Marii Balcerek.

Każda z bajek jest inna – zrealizowana w odmiennej konwencji, innej technice lalkowej.

Jak mówi reżyser spektaklu – debiutujący na profesjonalnej scenie - Michał Derlatka:

Przedstawienie to cztery oddzielne bajki, które łączą postaci dwóch aktorek i motyw kręcącej się karuzeli. (…) Mam nadzieję, że dzięki temu dzieciaki nie będą miały czasu na nudę. Kot w butach to taki mini teatr z klocków. W Czerwonym Kapturku dużo jest materiałów i szmatek. Śpiąca Królewna realizowana jest w konwencji Teatru cieni. A Kopciuszek jest bardzo „mechaniczny” – aktorki poruszają się jak nakręcone pozytywki, w rytm karuzeli. Dwie pierwsze bajki są zadziorne i szalone, pełne zwrotów akcji oraz intryg. Dwie następne są spokojniejsze, bardziej liryczne. Dużo w nich magii – na oczach widzów rośnie na przykład dzika róża.

Dramaturgia spektaklu opiera się na interakcji z dziećmi , które współtworzą akcję – chrapią wraz królestwem uśpionej królewny, muszą obudzić ją za pomocą „zajączków” puszczanych lusterkami , zaś Kot w Butach poprosi je o pomoc w budowaniu pałacu…

W grudniu zagramy dla wrocławskiej publiczności szczególną, gwiazdkową wersję „Bajek…” z udziałem Świętego Mikołaja („Mikołaj w krainie bajek” - Czerwony Kapturek i Śpiąca Królewna) oraz, po Nowym Roku, specjalną karnawałową wersję spektaklu (Kot w butach i Kopciuszek).

Anna Hejno
Materiały Teatru
10 listopada 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...