Nowe zasady przyznawania Oscarów

Najważniejsze filmy z mniejszościami

Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła szereg zmian, które znajdą się w regulaminie Oscarów, począwszy od 96. ceremonii ich rozdania, czyli w 2024 roku. Są w nich nowe wymagania, jakie spełnić będą musiały filmy chcące ubiegać się o Oscary.

Zmiany stworzono głównie z myślą o różnorodności etnicznej czy seksualnej, a także skarżących się na nierówne traktowanie w przemyśle filmowym kobietach.

Opracowano cztery tzw. standardy. Od 2024 roku wymagane będzie, aby filmy ubiegające się o Oscary spełniały dwa z tych czterech standardów.

Oscary. Standard A
Standard A dotyczy tzw. reprezentacji na ekranie tematów i motywów narracyjnych. Podzielony na trzy kryteria standard zostanie spełniony, jeśli choć jedno z wyznaczonych kryteriów zostanie spełnione w filmie.

Kryterium A1 dotyczy aktorów w rolach głównych i dużych rolach drugoplanowych

Przynajmniej jeden z takich aktorów musi przynależeć do mniejszości etnicznych, tj. m.in. Azjatów, Latynosów, Czarnoskórych, czy Indian.

Kryterium A2 dotyczy obsady filmu

30 proc. wszystkich aktorów w rolach drugoplanowych i na dalszych planach musi reprezentować konkretne grupy, tj. kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, LGBT oraz ludzi z niepełnosprawnością fizyczną.

Kryterium A3 określa główny wątek fabularny

Przynajmniej jeden z filmowych wątków musi dotyczyć wymienionych wyżej grup mniejszościowych.

Zobacz także
Oscary 2020: "Boże Ciało" bez statuetki, "Parasite" najlepszym filmem. Oto zwycięzcy!

Oscary 2020: oto najwięksi przegrani gali

Oscary 2021 odbędą się dopiero na wiosnę? To byłby czwarty przypadek w historii

Standard B
Standard B związany jest z ekipą filmową. I znów musi zostać spełnione jedno z trzech konkretnie określonych kryteriów.

Kryterium B1 - ekipa filmowa

Kryterium B1 dotyczy castingu, zdjęć, muzyki, kostiumów, reżyserii, montażu, fryzur, charakteryzacji, produkcji, scenografii, dźwięku, efektów specjalnych i scenariusza – co najmniej dwa z tych działów muszą być reprezentowane przez wymienione wyżej grupy (kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBT i ludzie z niepełnosprawnością fizyczną). Do tego co najmniej jeden z tych działów musi być kierowany przez osoby reprezentujące mniejszości rasowe bądź etniczne.

Kryterium B2 - inne istotne role

Kryterium B2 określa, że przynajmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinno być reprezentacją mniejszości rasowych i etnicznych.

Kryterium B3 - skład ekipy filmowej

Z kolei kryterium B3 wymusza na twórcach chcących ubiegać się o Oscary to, by co najmniej 30 proc. ekipy stanowiły kobiety, osoby reprezentujące mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBT oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną.

Oscary. Standard C
Standard C określa tzw. dostęp do przemysłu oraz szanse rozwoju. Podzielono go na dwa kryteria i obydwa muszą być spełnione.

Kryterium C1 - płatne praktyki oraz staże

Wymaga od dużych studiów filmowych i dystrybutorów, by kobiety, osoby z mniejszości rasowych i etnicznych, osoby LGBT oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną mieli stały dostęp do organizowanych przez takie studia płatnych stażów w różnych działach. Z kolei mniejsze studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć na płatnych stażach co najmniej dwie osoby z wyżej wymienionej grupy.

Kryterium C2 - możliwości szkoleniowe

Kryterium C2 dotyczy zaś możliwości szkoleniowej i rozwoju umiejętności pracowników ekipy filmowej. Mówiąc krótko: muszą być zapewnione dla ww. grupy osób.

Standard D
Ostatni standard D poświęcony został tzw. komunikacji z widownią. W zespołach zajmujących się szeroko pojętym marketingiem muszą znajdować się kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBT oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną. Ludzie z tych grup muszą też zajmować kierownicze stanowiska.

"Zmiany mają na celu poszerzenie dotychczasowych zasad, aby odzwierciedlić różnorodną globalną populację zarówno w procesie tworzenia filmów, jak i wśród widzów, do których te filmy docierają. Akademia jest zaangażowana do tego, by pełnić ważną rolę w urzeczywistnianiu tej rzeczywistości. Wierzymy, że zaproponowane przez nas zmiany będą katalizatorem długotrwałej i ważnej zmiany w naszym przemyśle" – oświadczyli reprezentujący Akademię, David Rubin oraz Dawn Hudson

(-)
Onet.Kultura
0
Wątki
KINO

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...