Nowy sezon cyklu "Stary Browar / Nowy Taniec"
Za tydzień, 3 października w Starym Browarze odbędzie się premiera "Back to Bone"5 października obejrzeć będzie można spektakl "Sacre" Davida Wampacha.
Trwa dziesiąty rok działań Fundacji Art Stations. Niniejszym gorąco zapraszamy na kolejną odsłonę naszego jubileuszu - otwarcie tanecznego sezonu! W pierwszy weekend października zainaugurujemy go drugą z trzech premier specjalnie przygotowywanych z okazji dziesięciolecia programu Stary Browar Nowy Taniec.
Światowej sławy australijska choreografka-improwizatorka Rosalind Crisp zaprosiła do współpracy 7 wspaniałych polskich tancerzy i od początku września pracuje nad spektaklem "Back to Bone", którego premiera odbędzie się w piątek 3 października o godz. 19 w Słodowni +2 (drugi pokaz w sobotę 4.10 o 18.00).
W niedzielę natomiast odbędzie się jedyny pokaz prezentowanego na wielu festiwalach świetnego spektaklu "Sacre" - inspirowanego "Świętem wiosny" choreografię francuskiego artysty Davida Wampacha.
***
W "Back to Bone" mistrzyni choreograficznej improwizacji Rosalind Crisp rozbiera taniec na czynniki pierwsze. Bohaterem spektaklu stają się nie tyle same gesty i kroki, co kluczowa w praktyce choreograficznej i tanecznej Rosalind uważność - zdolność do pozostawania zawsze w teraz, do śledzenia inicjujących poszczególne ruchy impulsów i twórczego wykorzystywania nawet najmniejszych zmian zachodzących w ciele. Nieustanne podejmowanie decyzji już w trakcie samego wykonywania tańca pozwala tancerzowi na stymulację wielu zmysłów naraz i inicjację często niezwykłego ruchu o każdej dynamice, z każdej części ciała, bez wysiłku i bez uprzednio obranego kierunku. Ciało uwalnia się od narzuconych mu wcześniej ograniczających schematów poruszania się i pozbywa napięć, które wstrzymywały swobodny przepływ energii. W tej fascynującej i z pozoru niestabilnej choreograficzno-tanecznej przestrzeni twórczy potencjał uwagi ukazuje się nam w całej okazałości.
W surowej scenerii drugiego poziomu Słodowni to choreograficzne decyzje tancerzy, podejmowane nieustannie tu i teraz, zalśnią najintensywniejszym światłem!
Otwierający taneczny sezon 2014/2015 spektakl "Back to Bone" to druga z trzech produkcji urodzinowych zaplanowanych specjalnie z okazji dziesięciolecia Fundacji Art Stations. Na kolejną autorstwa Isabelle Schad zaprosimy Was w grudniu.
ROSALIND CRISP wychowała się na farmie owiec w Australii. Trenowała w Victorian Ballet School, Melbourne, studiowała technikę release, Body-Mind Centering i improwizację kontaktową w Europejskim Centrum Rozwoju Tańca w Arnhem, w Holandii (dyplom w 1991 roku). Założyła Omeo Dance Studio w Sydney, które stało się miejscem jej choreograficznych poszukiwań, otrzymała wiele nagród, w tym stypendium od Rady Australii. Od 2004 roku jej siedzibą jest Paryż, gdzie jest choreograficznym współpracownikiem Carolyn Carlson w Atelier de Paris. Jej praca jest wspierana przez rząd francuski i prezentowana we Francji, Niemczech, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Australii. Rosalind Crisp tworzy również prace dla innych zespołów, takich jak Berlin Two Fish, Laban Centre/ London, University of Melbourne, HZT Uniwersytet w Berlinie (gdzie jest profesorem). Crisp naucza zarówno w całej Europie, jak i Australii. Jej trwający projekt d a n s e jest priorytetem jej pracy, tworzy go we współpracy z tancerzami swojego zespołu, w szczególności z Céline Debyser i Maxem Fossati, oraz gośćmi takimi jak: Andreas Müller, Andrew Morrish i szwajcarski gitarzysta Hansueli Tischhauser. W 2012 roku Rosalind poprowadziła tygodniowy intensywny warsztat dla polskich tancerzy i choreografów w ramach programu Alternatywnej Akademii Tańca. Zbliżająca się premiera jest naturalnym efektem tego spotkania.
Stary Browar Nowy Taniec
3 i 4.10. 2014
ROSALIND CRISP
BACK TO BONE
***
5.10.2014 (ND.), g.19.00 , Stary Browar, Studio Słodownia +3
DAVID WAMPACH (FRANCJA)
SACRE
Ekstremalne przeżycie - kobieta i mężczyzna pozbawiają się nawzajem tchu. W ten sposób francuski choreograf David Wampach rozpoczyna swój spektakl inspirowany "Świętem wiosny" Wacława Niżyńskiego. W "SACRE" z oryginału klasycznego pozostają zaledwie ślady - kilka schematów ruchów i kilka nut muzyki Strawińskiego. Otoczeni minimalistyczną scenografią, która jest odrobinę groteskowa i straszna, dwoje tancerzy (Wampach i Tamar Shelef) tak usilnie pracują nad hiperwentylacją, że nawet publiczność traci oddech.
"Święto wiosny" Strawińskiego i w choreografii Niżyńskiego miało swoją premierę w 1913 r. wywołując pierwszy na taką skalę taneczny skandal w historii. Dziś jest jednym z podstawowych punktów odniesienia dla współczesnego tańca i choreografii. Tym, co interesuje Davida Wampacha w kontekście oryginalnego utworu, jest fakt, że przywołuje on "rytuał, ceremonię, stan ekstazy i upojenia [...]".
David Wampach rozpoczął swą karierę od studiów na Wydziale Nauk Medycznych w Montpellier, podczas których dość szybko zainteresował się sztukami performatywnymi - najpierw teatrem, a później tańcem. Rozpoczął karierę od współpracy z Company Coline z Istres (1999), ze światowej sławy choreografką Mathilde Monnier w Montpellier (2000) oraz w projektach brukselskiej szkoły P.A.R.T.S Anne Teresy de Keersmaeker (2001). W latach 2004-2006 brał również udział w warsztatach kultury choreograficznej prowadzonych przez Laurence'a Louppego. W 2011 r. wypracowane przez niego podejście do tańca, zapożyczone z teatru i sztuk plastycznych, zostało włączone do programu działań Association Achles.
David Wampach choreografuje od 2003 roku. Wśród jego prac znajduja się miedzy innymi: solo "CIRCONSCIS" (2004), radykalne, hipnotyczne trio do muzyki metronomicznej - "BASCULE" (2005), "QUATORZE" (2007), duet z pianistą Aurélienem Richardem - "AUTO" (2008), "BATTERIE" (2008) oraz "BATTEMENT" (2009). W 2011 r. mierzył się z baletowa tradycja i stworzył dwa nowe utwory: "CASSETTE" - latynoską wersję baletu "Dziadek do orzechów", oraz pokazywany w wielu krajach na świecie "SACRE" - interpretację "Święta wiosny". W tym samym roku był rezydentem w Villa Kujoyama w Kioto, gdzie spędził sześć miesięcy. W 2012 r. napisał i wyreżyserował swój pierwszy film krótkometrażowy pt. "RITE", który jest kontynuacją spektaklu "SACRE". Jego ostatnia praca to solo "TOUR" stworzone w 2013 roku.
David Wampach regularnie współpracuje z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki: z reżyserem Guillaumem Vincentem, pisarzem Jeromem Gamem oraz grupą tanczną Rumba is Compas. W 2014 r. został zaproszony jako mentor programu danceWEB w raamch Impulstanz Festival Wiedniu.
Tamar Shelef kształciła się przez trzy lata w Rambert School of Dance w Londonynie, po ukończeniu której pracowała z Bat Dor Company w Izraelu, a następnie na 5 lat dołączyła do Grand Theatre de Genve. W 1992 r. zamieszkała we Francji, gdzie przez trzy lata była członkiem zespołu światowej sławy choreografa Anjelina Preljocaj. Od tamtej pory współpracuje także z innymi choreografami - Joelem Borgesem, Maite Fossen, Christianem Rizzem i Alainem Buffardem oraz z artystką wizualną Iris Sarah Schiller i reżyserem Julienem Combeyem. Po "QUATORZE" (2007), "SACRE" jest drugim projektem Davida Wampacha, w którym Tamar Shelef bierze udział.