O cyberprzemocy i hejcie

„Wszechmocni w sieci" - reż. Wawrzyniec Kostrzewski - Teatr Kamienica w Warszawie

Jak podaje Najwyższa Izba Kontroli blisko 40 procent dzieci w Polsce spotyka się z cyberprzemocą. Ten jakże ważny, szerzący się temat podejmuje warszawski teatr Emiliana Kamińskiego, kontynuując tym samym cykl spektakli misyjnych dla młodzieży. Spektakl „Wszechmocni w sieci" w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego swoją premierę będzie miał już na początku października.

 

Lajki, stories, snapy – to świat, w którym dzisiaj żyją młodzi ludzie. Akceptacja siebie, relacje, uczucia zależne są od liczby kciuków, serduszek i cukierkowych komentarzy. Co się stanie kiedy jednak przyjdzie zmierzyć się z cyberprzemocą, hejtem, mową nienawiści? Kto ukrywa się pod anonimowym profilem oprawcy? Jak bardzo boli wylana w komentarzach agresja, upublicznienie zdjęć wbrew woli ofiary, spreparowanie ośmieszających wpisów.

I wreszcie - do czego może doprowadzić brutalność w świecie internetu. O tym wszystkim, w bardzo nowoczesny sposób, opowiada sztuka przygotowywana w Teatrze Kamienica. Twórcy proponują młodym widzom emocjonalną i prowokującą rozmowę o nich samych, zdecydowanie wykraczającą poza moralizatorskie tony.

- Cyberprzemoc to tylko hasło, które każe nam się zanurzyć w głąb i szukać przyczyn. Spektakl jest gorącą opowieścią o wrażliwości i o braku empatii, wstydzie i bezwstydzie, o upokorzeniu i niszczeniu człowieczeństwa. Opowieścią o bezradności, o nienawiści, bólu ofiar i o nieświadomości sprawców. To jest także opowieść o zasadniczej sprzeczności: czy da się walczyć ze zjawiskiem, którego przyczyny są złożone, wielowarstwowe a problem zdaje się zataczać coraz szersze kręgi? Ważnym elementem spektaklu będą odniesienia do autentycznych tragedii – zapowiada reżyser sztuki, Wawrzyniec Kostrzewski.

„Wszechmocni w sieci" to trzeci, po „My, dzieci z dworca ZOO" i „Dopalacze. Siedem stopni donikąd", misyjny spektakl Teatru Kamienica, zrealizowany z myślą o młodzieży. Sztuka porusza bardzo aktualny problem przemocy w cyberprzestrzeni i pokazuje konsekwencje, o których powinno się mówić głośno. Bardzo głośno. Podczas spektaklu aktorzy postawią publiczność zarówno w roli ofiary, jak i sprawcy, przez co skłonią do refleksji i zadania sobie wielu, często niewygodnych pytań. Spektakl ma nowoczesny charakter z elementami interakcji z widzem i użyciem multimediów.

Spektakl sfinansowano z funduszu prewencyjnego PZU.

Patrycja Pawlik
Materiał Teatru
7 października 2019

Książka tygodnia

Musical nieznany. Polskie inscenizacje musicalowe w latach 1961-1986
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Grzegorz Lewandowski

Trailer tygodnia