O fascynującej Szwecji

"Trollgatan. Ulica trolli " - reż. Tomasz Kaczorowski - Teatr Współczesny w Szczecinie

Projekt sceniczny dotyczy kryzysu tożsamości współczesnej Europy - od marzeń o bogatej Północy, poprzez poprawność polityczną, populizm - po ekstremizm. W intermedialnym i popkulturowym świecie funkcjonują ludzie, których poglądy i wyobrażenia o rzeczywistości są polem do konfliktów. Obcy. Nienawistni. I przerażająco bliscy nam: przed ekranem telewizora, komputera, telefonu.

Tomasz Kaczorowski:
(...) Szwecja fascynuje mnie od wielu lat, od kiedy jeździłem tam jako dziecko na wakacje, a od kilku lat odkrywam jej „dorosłe" oblicze – już nie tylko przez filmy Bergmana, Anderssona, czy szwedzkie kryminały. Szwecja fascynuje nie tylko mnie, ale i wielu Polaków, którzy wyjeżdżają tam w poszukiwaniu pracy i lepszego życia. Niektórzy je znajdują. Inni wciąż nie potrafią znaleźć odpowiedzi na pytanie: jaka jest ta Szwecja?

O tych marzeniach, poszukiwaniu odpowiedzi i fascynacjach postaramy się opowiedzieć spektaklem „Trollgatan. Ulica Trolli" w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.

PIKSELOZA: gorące, aktualne, dyskusyjne

Piotr Ratajczak wraca do Teatru Współczesnego w Szczecinie z nowym projektem kuratorskim. Reżyser i dyrektor artystyczny Teatru im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, po ogromnym powodzeniu projektów Inwazja Barbarzyńców i Nowy Wspaniały Świat (dzięki któremu pojawiło się na scenie Współczesnego m.in. wielokrotnie nagradzane „ID" Marcina Libera) wraca, aby wraz z reżyserami młodego pokolenia opowiedzieć o tym, co najbardziej aktualne w dzisiejszej rzeczywistości społeczno-politycznej.

Projekt obejmuje realizację niskobudżetowych spektakli wychodzących naprzeciw dzisiejszym lękom i obawom dotyczącym przyszłości naszego świata. Terroryzm, zagrożenie wojnami, ekspansja radykalnego islamu, globalne kontrasty ekonomiczne, skrajny populizm polityczny, emigracja biednego południa do bogatej północy to tylko przykłady tematów (inspirowanych często tak popularnymi dziś reportażami), którymi zajmą się młodzi twórcy.

PIKSELOZA jest także szansą poszukiwania nowego języka dla teatru – stwarzanego przez debiutantów w eksperymentalnej przestrzeni sceny Malarnia oraz miejscem żywego kontaktu z widzami. Każdy nowy tytuł stworzony w ramach projektu będzie miał swoje wydarzenia kontekstowe – prelekcje i pokazy filmów, debaty z zaproszonymi gośćmi, warsztaty (prowadzone przez artystów także w szkołach w ramach edukacji „wiedza o kulturze", czy „wiedza o społeczeństwie").

Tytuł projektu nawiązuje do używanego w mniej oficjalnym obiegu słowa „pikseloza" oznaczającego zniekształcony, niewyraźny obraz rozbity na piksele, czyli cząstki, z których składają się fotografie, czy obrazy publikowane w formie elektronicznej. Słowo odnosi się do form dzisiejszej komunikacji i sposobu prezentacji rzeczywistości – przeinaczonej, niewyraźnej, zrekonstruowanej, naznaczonej autorstwem mediów, którym często wierzymy dość bezrefleksyjnie. Formę dzisiejszego świata poddajemy rewizji w teatrze, gdzie przyglądamy się współczesnym zjawiskom krytycznie, a nierzadko radykalnie.

Wydarzenia kontekstowe (wstęp wolny na podstawie wejściówek wydawanych w kasie)
PIKSELE ZE SKANDYNAWII, CZYLI PĘKNIĘCIA W KRAINIE SZCZĘŚLIWOŚCI

22 października 2015

Tuż przed premierą pierwszego spektaklu realizowanego w ramach projektu PIKSELOZA, tj. "Trollgatan. Ulica Trolli" - zapraszamy na wieczór filmowy
pt. „Piksele ze Skandynawii, czyli pęknięcia w krainie szczęśliwości". Podczas wieczoru obejrzymy film "Intruz" w reżyserii Magnusa von Horna.

Wprowadzenie: Piotr Ratajczak

25 października 2015

Prezentacja pierwszego popremierowego pokazu spektaklu „Trollgatan. Ulica Trolli" stanie się inspiracją do dyskusji z udziałem zaproszonych przez Teatr Współczesny gości, specjalistów z różnych dziedzin: socjologii, psychologii, politologii i kultury .

Jakie konsekwencje i zagrożenia niesie za sobą spełnienie marzeń o lepszym, bogatszym, bardziej cywilizowanym świecie? Jaki mamy wpływ na przyszły kształt naszego świata? Czy obserwując pęknięcia w zachodnich krainach szczęśliwości możemy uniknąć błędów, tworząc struktury i kształty świata przyszłości? Czy wraz z masową imigracją i narastającą popularnością radykalnych populizmów nowa wspaniały świat jest jeszcze kiedykolwiek możliwy?

(-)
Materiał Teatru
20 października 2015

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia