O Festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit - 2017

To unikatowe w skali światowej wydarzenie, które od dziewięciu lat odbywa się w Łodzi. Jedyna na świecie w pełni autorska impreza dedykowana jednej z najbardziej kreatywnych w chwili obecnej grup zawodowych, jakimi bez wątpienia są stojący nieco w cieniu gwiazd – producenci muzyczni. Ludzie odpowiedzialni za finalny efekt nagrań, jakich słuchamy na co dzień.

Soundedit to miejsce spotkań profesjonalistów z amatorami. Polscy twórcy mają możliwość spotkania z największymi światowymi fachowcami w branży muzycznej. Dzięki wymianie doświadczeń podnoszona jest jakość działań rodzimych przedstawicieli branży muzycznej. Najważniejsi producenci muzyczni są w Łodzi honorowani statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem", nagrodą, o której dziś wielu marzy, ale niewielu ją otrzymuje.

Dotychczas zostało wręczonych trzydzieści jeden nagród „Człowieka ze Złotym Uchem". Nagrody są przyznawane wybitnym producentom muzycznym z Polski i Świata. Nagroda staje się rozpoznawalna, pisze o niej prasa zachodnia, a w środowisku muzycznym staje się coraz bardziej pożądana.

Lista laureatów (kliknij).

Dzięki unikatowej formule marka Festiwalu Soundedit jest dobrze znana zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Dotychczas Soundedit odwiedzili legendarni producenci muzyczni, wśród których znaleźli się m.in: Brian Eno, Bill Laswell, współpracownik Paula McCartneya i basista zespołu Killing Joke – Youth, współtwórca Velvet Underground – John Cale, producent U2, Nine Inch Nails i Depeche Mode – Flood, współtwórca Eksperymentalnego Studia Polskiego Radia – Eugeniusz Rudnik, Tim Simenon – producent albumu „Ultra" grupy Depeche Mode oraz Józef B. Nowakowski od trzydziestu lat odpowiedzialny za brzmienie czołowych albumów w naszym kraju.

Do Łodzi z wykładami tematycznymi przyjeżdża Haydn Bendall, zdobywca trzech nagród Grammy i Oscara, nagrywał z całą czołówką gwiazd muzyki popularnej i symfonicznej. W roku 2014 na Soundedit pojawił się założyciel Kraftwerk, a obecnie wykładowca uniwersytecki – Karl Bartos. W 2015 prawdziwe tłumy fanów przyciągnęli sir Bob Geldof oraz basista Deep Purple – Roger Glover. Brian Eno, który zaszczycił Festiwal swoją obecnością w roku 2016. Został przywitany owacją na stojąco, a jego instalację dźwiękową odwiedzili miłośnicy sztuki z całego świata. W roku 2016 festiwalowe punkty programu odbyły się już nie tylko w klubie Wytwórnia, ale i Filharmonii Łódzkiej, Radiu Łódź, Fabryce Sztuki czy Manufakturze.

Soundedit to niepowtarzalne koncerty. Z jedynym wykonaniem pieśni dedykowanych Powstańcom Warszawskim wystąpił Laibach. Pofestiwalowe relacje określają ten hołd już nie jako zwykły występ, ale prawdziwe, unikatowe wydarzenie. Podczas koncertu Laibach na widowni zabrakło miejsc. W trakcie edycji 2015 i 2016 organizatorzy kontynuowali formułę koncertów specjalnych. Występy, jakie specjalnie na Soundedit przygotował Wojciech Waglewski oraz zespół Raz Dwa Trzy (obydwa koncerty z gośćmi) są określane jako najlepsze w ich karierze.

Po raz pierwszy w Polsce, właśnie na Soundedit, swoje koncerty klubowe zagrali: zespół OMD, Public Image Limited, Gavin Friday, Divine Comedy, Daniel Lanois czy Marc Almond.

Ostatnie dwie edycje przyniosły również sukces kolejnego projektu specjalnego tworzonego przy współpracy z Narodowym Centrum Kultury – Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej. Pierwsza odsłona prezentowała nestorów gatunku, druga – młodych twórców. Podsumowanie niezwykłych wydarzeń i spotkań znajduje się w książce portretującej polskich „elektroników". Festiwal patronuje publikacji.

Festiwal pozyskał stałe grono patronów medialnych. Radiowa Trójka i Radio Łódź nadawały kilkadziesiąt godzin audycji na żywo z każdej edycji imprezy. Relacje, wywiady z Festiwalu nadają stacje tv, a informacje o zbliżającym się terminie imprezy podają najważniejsze serwisy informacyjne.

Festiwal wyprodukował film dokumentalny „Władysław Komendarek – W Kosmosie zawsze jest dobrze", który portretuje muzyka i producenta również nagrodzonego „Człowiekiem ze Złotym Uchem". Soundedit dysponuje również własną produkcją koncertową – projekt „Metropolis". Taperujący do słynnego, niemego filmu (Władysław Komendarek, Agnieszka Makówka, Igor Gwadera) są zapraszani do najlepszych sal koncertowych od Teatru Wielkiego począwszy, a na Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego skończywszy.

W ramach Festiwalu odbyły się dziesiątki obleganych przez publiczność warsztatów i spotkań, których edukacyjny charakter jest jednym z najistotniejszych elementów imprezy. Stałym elementem Soundedit są panele ZAiKS i ZPAV, na którym przedstawiciele obu organizacji przedstawiają prawne i biznesowe aspekty produkcji muzycznych.

Młodzi ludzie z całej Polski przyjeżdżają na cały weekend, by „wchłaniać" wiedzę, której gdzie indziej nie mieli by szans zdobyć. To dzięki Soundedit dowiadują się jak powstały najsłynniejsze płyty Pink Floyd, jak produkuje się koncerty U2, albo jakim współpracownikiem w studiu jest Kate Bush, Tricky, czy Ozzy Osbourne.

Od roku 2014 w ramach Soundedit organizowany jest dzień branżowy, na który składają się całodzienne warsztaty skierowane do inżynierów dźwięku na co dzień pracujących w teatrach, filharmoniach i operach.

Dzięki obecności najwybitniejszych międzynarodowych i krajowych przedstawicieli produkcji muzycznej ostatnie edycje imprezy spotkały się z ogromnym zainteresowaniem zarówno mediów, jak i publiczności. Edycja 2016 przekroczyła jeszcze przed realizacją wymagany ekwiwalent medialny i w sumie przyniosła ponad 2 tys. publikacji w mediach lokalnych, krajowych, komercyjnych, zagranicznych – dotyczy to zarówno stacji tv, radiowych, prasy jak i tzw. social mediów.

Hasło Soundedit brzmi: „I Am The Sound". Tak będzie mógł powiedzieć o sobie każdy, kto zechce razem z nami w Łodzi w ostatni weekend października poznawać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach i dyskusjach panelowych. I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do Łodzi.

(-)
Materiał organizatora
19 września 2017

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia