O twórcach

Królowa Śniegu" - reż. Karolina Maciejaszek - Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum

30 listopada repertuar Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum wzbogacił się o baśń Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu" w przekładzie Stefanii Beylin. Autorką adaptacji i reżyserką przedstawienia jest Karolina Maciejaszek.

Opowieść duńskiego pisarza jest tak naprawdę historią inicjacyjną Gerdy, pokazaną z dziewczęcej, kobiecej perspektywy. Może dlatego wśród twórców inscenizacji zdecydowanie dominują kobiety. Warto krótko przedstawić pięcioosobowy zespół realizatorów.

KAROLINA MACIEJASZEK
Reżyserka teatralna.
Absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2008) oraz Teatrologii na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (2003).
Debiutowała w 2007 spektaklem „Woyzeck" G. Buchnera w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie. Współpracowała z wieloma teatrami dramatycznymi (m.in. Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Polski w Poznaniu, TR Warszawa, Teatr im. Horzycy w Toruniu, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Teatr Dramatyczny w Warszawie), offowymi (Teatr Rawa w Katowicach) i lalkowymi (Teatr Pinokio w Łodzi, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatr Lalki i Aktora w Olsztynie).
Wyreżyserowała m.in. spektakle: „Mroczna gra albo zabawy dla chłopców" C. Murillo, „Disco Pigs" E. Walsha, dla widowni dziecięcej: „Koralinę" N. Gaimana, „Ronję, córkę zbójnika" A. Lindgren, „Piotrusia Pana" J.W. Barriego czy „Rutkę" J. Fabickiej.
Za spektakle dla dzieci dwukrotnie nagrodzona łódzką Złotą Maską (w sezonie 2013/14 za „Koralinę" oraz w sezonie 2015/16 za „Ronję, córkę zbójnika").
Ten ostatni tytuł został doceniony także na ogólnopolskich festiwalach, zdobywając nagrodę Jury Dziecięcego dla najlepszego spektaklu na III Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu oraz Nagrodę „Ziarenko" na XXI Festiwalu „Korczak" w Warszawie (2017).

MARIKA WOJCIECHOWSKA
Absolwentka Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz podyplomowych studiów w Katedrze Scenografii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie wykładowczyni Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Scenografii.
Zajmuje się projektowaniem scenografii, kostiumów, lalek, plakatów teatralnych i grafik.
Jest autorką kilkudziesięciu scenografii w teatrach lalkowych i dramatycznych w Polsce (m.in. Opolski TLiA, Teatr Pinokio w Łodzi, TLiA w Wałbrzychu, Teatr Lalek w Olsztynie, Teatry Guliwer i Baj w Warszawie, Teatr Andersena w Lublinie, Białostocki Teatr Lalek, Teatr Groteska w Krakowie; Teatr Dramatyczny w Sosnowcu, Teatr Powszechny w Łodzi, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Stary w Krakowie, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Dramatyczny w Białymstoku, Opera na Zamku w Szczecinie) oraz za granicą (Babkove Divadlo v Kosicach, Słowacja, Teatrul Luceafarul, Iasi, Rumunia).
Od kilku lat współpracuje również z uczelniami teatralnymi przygotowując scenografie dyplomowe (AT Białystok, PWST Wrocław).
Spektakle, które współtworzy były nagradzane na wielu festiwalach, m.in. na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu (nagrody za scenografię do „Bleee...", „Balladyn i romansów" 2013 oraz „Fru fru" 2019), Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu („Karnawał zwierząt", 2015 oraz „Król Maciuś Pierwszy" 2019), Festiwalu Korczak w Warszawie (wyróżnienie za plastykę spektaklu „Król Maciuś Pierwszy", 2017).
Autorka ponad 40 ekspozycji zbiorowych z dziedziny malarstwa i scenografii prezentowanych w kraju i za granicą.

EWELINA CISZEWSKA
Aktorka, mim, lalkarka, współzałożycielka Teatru Sztuk.
Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (2006), w 2009 uzyskała tytuł doktora, a w 2014 habilitację. Od początku związana z uczelnią, w której prowadzi przedmiot "plastyka ruchu scenicznego".
Jej przygoda z teatrem zaczęła się w 1998, kiedy zadebiutowała w autorskim spektaklu J. Markockiego "Alternacje przestrzeni" rolą (!) atomu (Teatr Formy, Poitiers, Francja 1998). Od tamtego czasu brała udział w wielu polskich i międzynarodowych prezentacjach tego teatru.
Lubi i chce zderzać różne gatunki sztuki. Stąd pomysł współtworzenia wraz z Robertem Balińskim Teatru Sztuk (produkcje: „Akt 1925", 2010 Kosowo - Grand Prix Festiwalu SKENA UP, Fotoplastikon – Obiekt oo1, Czechy 2012, Omaggio a Russollo, Rzym 2013, Fotoplastikon - Obiekt oo2, Rzym 2014, „Koniec", PWST Wrocław 2014, „Sceny miłosne z dramatów Szekspira" dla Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, 2014).
Prowadzi warsztaty pantomimy i ekspresji ruchowej w kraju i za granicą. Od kilku lat zajmuje się również sztuką performance. Zaproszona przez artystów plastyków do udziału w Survivalu – Przeglądzie Młodej Sztuki w Ekstremalnych Warunkach we Wrocławiu, prezentowała: „pre-tekst", „akt 168" oraz „ucztę romską".
Jako reżyserka zadebiutowała w 2004 we Wrocławiu spektaklem "Love story czyli defekt miłości". W 2012 przygotowała wielokrotnie nagradzany monodram "maria s.".
Swoje umiejętności i myślenie o ciele wykorzystuje podczas pracy nad choreografią do spektakli dramatycznych, muzycznych i lalkowych. Z tych ostatnich współpracowała m.in. z lubelskim Andersenem, kieleckim Kubusiem, szczecińską Pleciugą, warszawskim Bajem i toruńskim Bajem Pomorskim, katowickim Ateneum i Banialuką w Bielsku-Białej.

SZCZEPAN POSPIESZALSKI
Kompozytor, trębacz, swobodnie poruszający się w różnych nurtach muzycznych.
Studiował kompozycję na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w Katowicach pod kierunkiem profesora Aleksandra Lasonia.
Od najmłodszych lat brał udział w różnych projektach muzycznych. Koncertował z takimi zespołami jak Raz Dwa Trzy, VooVoo czy Deus Meus.
Główne obszary jego aktualnych poszukiwań artystycznych stanowi muzyka tradycyjna, a także nowe brzmienia elektroniczne. Na co dzień współpracuje z zespołem Janusz Prusinowski Kompania, Adamem Strugiem (Monodia Polska, Strug Kompania) i kapelą Tęgie Chłopy, tworzy również własne kompozycje (m.in. dla Teatru Gardzienice).

ALEKSANDRA OŁDAK
Artystka wizualna i projektantka graficzna. Studentka wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz licencjatka Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej w Warszawie w specjalizacji Technologii Multimedialnej.
Operuje w obszarach grafiki 2D, 3D oraz ich hybrydzie (grafice dwuipółwymiarowej).

„Królowa Śniegu" – w nieco mrocznym, jak przystało na andersenowską baśń klimacie – przygotowana została z myślą o nieco starszych dzieciach (7+); jej urodę docenią jednak z pewnością również dorośli. I nie tylko w zimowy czas warto będzie wybrać się całą rodziną na to najnowsze przedstawienie katowickiego Ateneum.

Renata Chudecka
Materiał Teatru
27 grudnia 2019

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia