O zderzeniu ludzkich namiętności

"Miasto we krwi" - reż. Jacek Głomb - Teatr Miejski w Gliwicach

Spektakularna inscenizacja w przestrzeni Ruin Teatru Victoria. Widowisko inspirowane kronikami królewskimi Williama Szekspira. Współczesna historia walki o władzę. Opowieść o zderzeniu ludzkich namiętności, o ludziach, dla których droga na szczyt stanowi sens istnienia.

Chciałem, aby za bezwzględnością ukazanych polityków dało się dostrzec ich osobiste emocje, ale przede wszystkim, by w jedną wizję historii połączył się szekspirowski obraz mechanizmu władzy z jego ponurym ucieleśnieniem, jakim jest spalony gmach gliwickiego teatru. - autor scenariusza Robert Urbański.

Spektakl reżyseruje znany gliwickiej publiczności, m.in. z prezentacji na Gliwickich Spotkaniach Teatralnych, Jacek Głomb, dyrektor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Legnica kocha zdegradowane przestrzenie i zazdrości wam Ruin. Nie znam miejsca silniej działającego na twórców, na ich wyobraźnię. - reżyser spektaklu Jacek Głomb

W obsadzie gliwiccy aktorzy oraz goście. Wystąpią: Karolina Olga Burek, Alina Czyżewska, Aleksandra Maj, Dominika Majewska, Mirosława Żak, Mariusz Galilejczyk, Maciej Piasny, Michał Wolny, Łukasz Kucharzewski ze stałego zespołu artystycznego, aktorzy gościnni Joanna Gorzała, Edyta Torhan, Przemysław Chojęta, Łukasz Kabus, Artur Paczesny, Jakub Klimaszewski, Kornel Sadowski, Grzegorz Wojdon, Robert Zawadzki oraz zespół Kormorany, w składzie: Jacek „Tuńczyk" Fedorowicz, Krzysztof „Konik" Konieczny, Piotr „Blusmen" Jankowski, Marcin Witkowski.

Za życia autora kroniki należały do jego najpopularniejszych dzieł (jeszcze w XIX wieku Jane Austen o wiele wyżej ceniła patetycznego Króla Jana niż Makbeta). Henryka IV, część pierwszą, Ryszarda II i Ryszarda III wydano sześć razy (Hamleta oraz Romea i Julię – ledwie trzykrotnie); wielu teatralnych rywali Szekspira, zazdrosnych o jego powodzenie, nawiązywało do tych dzieł w swoich utworach. Widziano wówczas w tych spektaklach nie tylko sensacje z dawnych czasów, ale także klucz do teraźniejszości.

Niewiele brakowało, by dramat o Ryszardzie II, mówiący o odebraniu korony prawowitemu, ale źle rządzącemu monarsze, kosztował artystów życie. Trupę Szekspira wynajęto do odegrania tego spektaklu, co miało zachęcić widzów do buntu przeciwko rządom Elżbiety. Reakcja królowej była zdecydowana: pomysłodawców intrygi stracono, aktorzy z trudem się wybronili, twierdząc, że skusiło ich honorarium, a o politycznym podtekście nie mieli pojęcia. - Robert Urbański.

Agnieszka Skowronek
Materiał Teatru
16 maja 2019
Portrety
Jacek Głomb

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...