Oczarowany tekstem polskiego wieszcza

8. Festiwal Euromusicdrama - Teatr Kameralny w Szczecinie

8. edycja festiwalu Euromusicdrama, organizowanego przez Teatr Kameralny w Szczecinie, przyniosła widzom nie tylko doznania artystyczne, ale też wiele radości i zabawy.

Klarneciści są bardziej uporządkowani od saksofonistów. Więcej ćwiczą, bo klarnet to trudniejszy instrument, i bardziej dbają o porządek. Takie informacje usłyszałam na tegorocznym festiwalu Euromusicdrama, który stawia sobie za cel stawiać muzykę teatralną na równi ze sztuką. Na festiwalu każdy spektakl nawiązuje do wielkich kompozytorów albo do samej muzyki, która zyskuje miano równorzędnego partnera. Muzyka w teatrze ma pomóc akcji dramatycznej w przekazaniu emocji i w podkreśleniu ważnych dla dramaturga i reżysera momentów. Jak to wygląda w praktyce, pokazuje ten festiwal.

Pirerwszego dnia widzowie usłyszeli piękny koncert Music by Anthony Girard for the "Wielka Improwizacja" by Adam Mickiewicz. Kompozytor Anthony Girard oczarowany tekstem polskiego wieszcza stworzył całość sceniczną powierzając rolę Konrada klarnetowi. Saksofon staje się głosem, a towarzyszy im fortepian stając się wyobrażonym chórem greckim. Podczas tego wieczoru Michał Janicki wprowadził widzów „za kulisy" teatru i opowiedział jak się tworzy i łączy muzykę ze spektaklem.

Pierwszego dnia były także warsztaty zaadresowane do uczniów i studentów szkół muzycznych, które poprowadził Stephan Sordet.

Drugiego dnia festiwalu widzowie obejrzeli sztukę Legenda o Artie Shaw, którą napisała Patrycja Fessard jednocześnie występując w roli Kaathleen Winsor, szóstej żony legendarnego muzyka. Sztuka opowiada o niesamowitej karierze fenomenalnego jazzmana i kompozytora amerykańskiego polskiego pochodzenia Artura Arszawskiego. Znany na całym świecie pod pseudonimem Artie Shaw ten wspaniały muzyk zrobił również furorę w filmach Hollywood wpisując się nie tylko talentem muzycznym i aktorskim, ale również licznymi romansami. Sztuka jest napisana w formie audycji radiowej, podczas której luźna rozmowa dziennikarza z żoną artysty przeplatana jest fragmentami muzycznymi. W tym przedstawieniu fragmenty te są wykonywane na żywo przez zespół pod kierunkiem dyrektora muzycznego festiwalu Jean-Marca Fessarda.

Festiwal zamknął spektakl "Audiencja 2" Bogusława Schaefera w wykonaniu Mikołaja Grabowskiego. Podczas specyficznie schaefferowskiego wykładu o nowej muzyce, z surrealistycznym epizodem sennym pośrodku utworu, aktor-prelegent najpierw wygłasza monolog o sztuce i kondycji artysty we współczesnym świecie, by następnie przejść do odważnego i nieobliczalnego happeningu z widzami, którzy stają się czynnym uczestnikiem zdarzenia. Mikołaj Grabowski, mistrz interpretacji schaefferowskich sztuk z pogranicza muzyki i teatru, osiąga wyżyny aktorstwa w interakcji z widzami.

Kiedy pada na widownię i prosi trzech mężczyzn o wniesienie go na scenę, kiedy rozlicza widzów z braku zeszytów, kiedy gra na fortepianie pewną częścią ciała, kiedy wgłębia się w istotę wykładu, kiedy obrażony na słuchaczy odwraca się do nich plecami i czyta sobie po cichu, od czasu do czasu informując zebranych, że to bardzo ciekawe rzeczy.

Ten kameralny festiwal, w Teatrze Kameralnym, z kameralną publicznością, jest jednak wielki, światowy i międzynarodowy. Tu krzyżują się ścieżki, które nie dla wszystkich dotychczas były oczywiste.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
13 października 2023

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia