Od monodramu po widowisko

6. Festiwal Dramatu Strefy Kontaktu – Wrocław: 29 - 30 czerwca 2024 r.

Od skromnego monodramu „Nieznajoma z Sekwany" Jacka Dehnela po multimedialne widowisko pantomimiczno-aktorskie „Pamiętnik Żebra Adama" na podstawie sztuki Michała Bajera. A także: „Rozmowy mijane" Ignacego Karpowicza, „Budowniczy schronów" Michała Walczaka oraz „Pies" – gościnny spektakl Barbary Bendyk i Szymona Króla na podstawie improwizacji aktorskich.

Od skromnego monodramu „Nieznajoma z Sekwany" Jacka Dehnela po multimedialne widowisko pantomimiczno-aktorskie „Pamiętnik Żebra Adama" na podstawie sztuki Michała Bajera. A także: „Rozmowy mijane" Ignacego Karpowicza, „Budowniczy schronów" Michała Walczaka oraz „Pies" – gościnny spektakl Barbary Bendyk i Szymona Króla na podstawie improwizacji aktorskich. Na początek otwarte warsztaty dramaturgiczne Magdaleny Drab pt. „Nie ma dramatu". 29 i 30 czerwca w WTW odbędzie się VI Festiwal Dramatu STREFY KONTAKTU.

– Mijający sezon upłynął nam pod znakiem realizacji sztuk, które napisano specjalnie na Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU. Zapraszaliśmy państwa na kolejne prapremiery: „Uwolnienia" Zenona Fajfera, „Dramatu rodzaju męskiego", czyli „Stulejkę" Jakuba Tabaczka oraz prapremierę „Kolejności Fal" Filipa Zawady – mówi Marek Fiedor, dyrektor Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

I dodaje, że to nie jedyne napisane na Konkurs Dramaturgiczny sztuki, które są warte poznania.

– Chcemy się z państwem nimi podzielić. Dlatego postanowiliśmy 29 i 30 czerwca zorganizować kolejny, bo już szósty, Festiwal Dramatu STREFY KONTAKTU. W ciągu dwóch dni pokażemy cztery czytania performatywne, zaprezentujemy jeden spektakl gościnny oraz odbędą się warsztaty dramaturgiczne, prowadzone przez Magdalenę Drab – zapowiada.

Jedną ze sztuk na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU jest „Nieznajoma z Sekwany" Jacka Dehnela. Pisarz zainspirował się tajemniczą historią ciała nastoletniej dziewczyny, które wyłowiono 150 lat temu nad brzegiem tytułowej rzeki. Dlaczego w ostatnich chwilach swojego życia dziewczyna zastygła w łagodnym, kojącym i spokojnym uśmiechu, skoro wszystko wskazuje na to, że popełniła samobójstwo?

– „Nieznajoma z Sekwany" jest jedną z ikon kultury XIX i XX wieku, ale ikoną, że tak powiem, pustą, ponieważ nie znamy jej historii, więc każdy może wymyślić ją na nowo – mówi Jacek Dehnel.

Pisarz podkreśla, że jego sztuka opowiada o rzeczach podstawowych, to znaczy o miłości i śmierci, a właściwie o śmierci z miłości.

– Reszta to dodatki, ale dzięki dodatkom – o tym, jak wyglądało oglądanie zwłok w paryskiej kostnicy albo jak w czasie oblężenia Paryża luksusowe restauracje podawały egzotyczne zwierzęta z ogrodu zoologicznego – rzecz nabiera swoistego rysu – wyjaśnia Denhel.

W roli tytułowej Maria Kania („Rzeźnia numer pięć", „Tirza"), a reżyseruje Marek Fiedor („Wyszedł z domu", „Pogłosy").

Autorem tragikomicznej sztuki pt. „Pamiętnik Żebra Adama" jest z kolei Michał Bajer – dramatopisarz i tłumacz, laureat Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej z 2014 roku. W tytułowym „Pamiętniku...", poza Żebrem i Adamem, pojawiają się m.in. Lucyfer, Gabriel i małpy. Czy bohaterom sztuki Bajera grozi przemałpienie, czy za sprawą klęsk żywiołowych, dostępu do broni masowego rażenia i chorób dojdzie do całkowitego zamałpienia?

Michał Bajer szukał tematu, który pozwoliłby mu opowiedzieć w nowy sposób ważny mit kultury.

– Napisałem alternatywną wersję opowieści o wygnaniu pierwszego człowieka z Raju. Adam albo pierwszy człowiek to postać obecna w wielu religiach. Ja jednak wyjąłem go z biblijnego kontekstu i osadziłem w świecie bliższym współczesnej wrażliwości i dzisiejszym problemom – mówi Michał Bajer.

W tradycyjnej opowieści nie interesował go wątek mówiący o tym, że z żebra Adama powstała pierwsza kobieta. Ten fragment ma mroczną historię, bo służył przez stulecia dowodzeniu niższości kobiet. „Pamiętnik Żebra Adama" opowiada zupełnie inną opowieść.

Sceniczną wersję sztuki napisanej na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU reżyserują aktorzy WTW, Krzysztof Boczkowski i Miłosz Pietruski. W obsadzie: Anna Błaut, Zina Kerste, Anna Kieca, Ewa Niemotko, Beata Rakowska, Maciej Kowalczyk, Michał Murawski oraz studenci Wydziału Lalkarskiego AST Wrocław (Natalia Dudziak, Natalia Podyma, Jagoda Zimała, Kajetan Bartosik, Jakub Stanisław Sendek).

Michał Walczak („Pożar w burdelu", „Powrót króla") napisał natomiast sztukę pt. „Budowniczy schronów" – zabawny i pełny celnych obserwacji tekst, którego bohaterowie są zmęczeni życiem w centrum miasta i dlatego przeprowadzają się na przedmieścia do Excentrum: luksusowego, zamkniętego osiedla domów. Czy propozycja wybudowania przytulnego, romantycznego przeciwatomowego schronu odmieni ich życie?

Sztukę Michała Walczaka reżyseruje Barbara Bendyk (Wydział Reżyserii i Dramaturgii AST w Krakowie), a w obsadzie: Dominik Smaruj, Tomasz Taranta oraz Michalina Jakubiak i Wojciech Siwek [AST Kraków].

„Rozmowy mijane" to kolejna oryginalna i zaskakująca sztuka napisana na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU – Ignacy Karpowicz otrzymał za nią pierwszą nagrodę. To czterokrotny finalista Nagrody Literackiej Nike oraz laureat Paszportu „Polityki" za powieść „Balladyny i Romanse".

W „Rozmowach mijanych" w tragikomiczny sposób opowiedział o językach, które kompletnie się rozmijają – dzieci nie są w stanie pojąć rzeczywistości swoich rodziców, i odwrotnie. Narkotyczną trawestację „Dziadów" i przewrotną polemikę z dziedzictwem romantyzmu reżyseruje Piaskowski. W obsadzie: Ewelina Paszke-Lowitzsch, Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Lina Wosik, Mariusz Bąkowski, Rafał Cieluch, Przemysław Kozłowski, Miłosz Pietruski, Tadeusz Ratuszniak i Krzysztof Zych.

Na VI Festiwalu Dramatu STREFY KONTAKTU wystawiony zostanie spektakl „Pies" Barbary Bendyk i Szymona Króla. Scenariusz napisali w oparciu o improwizacje aktorskie, korzystając z fachowych źródeł i literackich inspiracji na temat relacji ze zwierzętami i komunikacji ze światem pozaludzkim.

– „Pies" to historia młodego małżeństwa, któremu ucieka pies. W akcie desperacji zgłaszają się o pomoc do kobiety, która twierdzi, że potrafi telepatycznie porozumiewać się ze zwierzętami. Kiedy kobieta pojawia się w ich mieszkaniu, okazuje się, że zaginięcie psa to nie jedyna tajemnica w tym domu – mówi Barbara Bendyk.

„Pies" jest próbą zagłębienia się w relacje międzyludzkie i międzygatunkowe z obu perspektyw, a także spojrzeniem na różne metody komunikacji reprezentowane przez każdą z postaci. Przedstawienie dostało Nagrodę Główną na 13. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie.

Na VI Festiwal Dramatu STREFY KONTAKTU można kupić bilety i karnet na wszystkie wydarzenia.

Szczegóły : www.wteatrw.pl

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Partnerem Festiwalu jest Akademia Sztuk Teatralnych - Filia we Wrocławiu.

Michał Hernes
Wrocławski Teatr Współczesny
24 czerwca 2024

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia