Od trzymania mikrofonu nikt nie stanie się Mozartem

"karaoke sakralne: Mozart Requiem" - reż. Cezary Tomaszewski - Capella Cracoviensis

23 maja premiera spektaklu "karaoke sakralne: Mozart Requiem", przygotowanego przez chór Capelli Cracoviensis oraz Cezarego Tomaszewskiego.

Karaoke sakralne: Mozart Requiem to kolejne wspólne przedsięwzięcie Capelli Cracoviensis oraz reżysera Cezarego Tomaszewskiego. Po "bar.okowej uczcie", czyli madrygałach Monteverdiego w barze mlecznym, operze "Orfeusz i Eurydyka" Glucka zrealizowanej z seniorami, "Naturzystach" - spacerze po Lasku Wolskim z pieśniami Mendelssohna na ustach i wreszcie zeszłorocznym intrygującym odczytaniu "Amadigi di Gaula" Handla, chórzyści CC chcą tym razem wyzwolić się z okowów opresyjnych pleców [orkiestry], przesłaniających im piękną perspektywę kariery. Rewolucja wywołana przez pragnienie zaistnienia. Pięć minut sławy. Czy czcze, okaże się podczas każdego z czterech spektakli. Premiera Karaoke sakralnego: Mozart Requiem już 23 maja o godzinie 18:00, kolejne odsłony 24, 25 i 27 maja o 21:00.

Requiem Karaoke

Czy Mozart jest oryginalny? Czy Requiem Mozarta jest oryginalne? Czym różni się kopia od oryginału? Kto ma prawo kopiować, komu wolno naśladować, kto może podszywać się pod oryginał, a komu jest to zabronione? Czy istnieje przestrzeń, w której każdy może stać się kimś, kim nigdy nie mógł się stać?

Karaoke to obietnica złożona tym, którzy chcieliby być kimś innym. Amatorom, którzy chcieliby być Kate Bush, Elvisem Presleyem i Whitney Houston, statystom, którzy chcieliby grać główne role, chórzystom, którzy marzą o partiach solowych. Karaoke wywyższa kopię i deprecjonuje oryginał, daje głos tym, którzy głosu nie mieli, podmienia taśmy, wywraca hierarchie i burzy porządki. Władza leży rękach tego, kto trzyma mikrofon.

W barze karaoke śpiewa każdy, ale nie każdy śpiewa to, co chciałby śpiewać najbardziej. Karaoke nie zawsze spełnia daną obietnicę. Jest niepokorne i przewrotne: lubi od czasu do czasu przypomnieć, że od trzymania mikrofonu nikt nie stanie się Mozartem. Karaoke udziela głosu Salierim.

Karaoke - Pusta Orkiestra

Słowo 'karaoke' pochodzi z języka japońskiego i powstało z połączenia dwóch słów: kara - pusta i kesutora - orkiestra. Określa nie tylko formę rozrywki, ale także sprzęt służący do generowania ścieżki dźwiękowej pozbawionej wokalu. Sam pomysł tworzenia nagrań dźwiękowych z wykluczeniem ścieżki głosowej sięga początków historii nagrań muzycznych. Ale jako forma towarzyskiej interakcji został spopularyzowany na przełomie sześćdziesiątych i siedemdziesiątych lat. Wtedy karaoke zrewolucjonizowało charakter towarzyskich spotkań, klubowych imprez i rozrywkowych spędów. Japoński wynalazek podbił świat i błyskawicznie zdobył popularność. Choć przez profesjonalnych muzyków często jest oskarżany o przyczynienie się do spadku jakości wykonań muzycznych, statystyki wskazują, że miasta z wysoko rozwiniętą kulturą karaoke - jak Portland w stanie Oregon - skupiają największą ilość muzyków i dysponują najciekawszą sceną muzyczną. Za najczęściej wykonywany na karaoke utwór uchodzi Billie Jean Michaela Jacksona.

(-)
Materiał Teatru
21 maja 2014

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia