Odcienie teatru

"Piotruś i wilk" - reż. Bernarda Bielenia - Białostocki Teatr Lalek

„Piotruś i wilk", spektakl Białostockiego Teatru Lalek, zaprezentowany na 3.Przeglądzie Nowego Teatru dla Dzieci, to teatralna adaptacja klasycznej bajki muzycznej Sergiusza Prokofiewa. Wykorzystanie techniki teatru cieni (w tym cieni witrażowych) pozwala wyczarować przed oczyma małego widza urokliwą, barwną historię.

Opowieść o małym chłopcu, który musi zmierzyć się z groźnym Wilkiem, by ratować przyjaciół: Ptaszka, Kaczuszkę i Kotka, przedstawiona została w trzech planach akcji. Aktorzy, ukryci za przepuszczającą światło materiałową „ścianą", odgrywają rolę narratorów, a oczom widza jawią się ich pełne sylwetki. Za pomocą rąk, tworzą zaś kształty pojawiających się w bajce zwierzątek, niejako zapowiadając ich pojawienie się w formie barwnych, foliowych figurek, których cienie wyświetlane są na niewielkim ekranie. Poszczególne tematy muzyczne przypisane są do konkretnych postaci, toteż zmiany napięcia sygnalizowane są dźwiękiem.

Twórcy zadbali o to, by maluchy zagościły w kolorowym świecie już w momencie wejścia do teatralnej sali: na ścianach wyświetlane są, niczym w dziecięcym pokoju, wirujące projekcje, a podłogę pokrywają barwne poduszki.

Króciutkie przedstawienie pozwala przede wszystkim na oswojenie dziecka z wyjątkową techniką artystyczną, jaka jest teatr cieni. Proste rozwiązania (rzut cieni na płachtę) uzupełniono oryginalnymi efektami stwarzającymi iluzję przestrzenności (Piotruś przechodzi przez otwieraną „na zewnątrz" furtkę, skacze po gałęziach drzewa, łapie wilka na lasso ze sznurka). Dodatkowo interesujące wrażenie estetyczne wywołują sceny z wykorzystaniem szeleszczącej folii i wody (Kaczuszka i Kot nurkują w stawie i wędrują po jego dnie).

Za pomocą prostych środków aktorzy kreują świat opowieści, od początku angażującej uwagę dzieci. Widzowie mają możliwość obcowania z muzyka klasyczną i doświadczania piękna jej ilustracyjności. Magia teatru sprawia, że wymiar edukacyjny spektaklu doskonale współgra z jego funkcją artystyczną, a kolaż słowno-muzyczny prezentuje się bardzo efektownie.

 

Karolina Augustyniak
Dziennik Teatralny Wrocław
9 czerwca 2015

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia