Odeszła Renata Scotto

Odeszła Renata Scotto. Legendarna sopranistka miała 89 lat

Była jedną z najważniejszych śpiewaczek w historii opery. Wykonywała różnorodny i ogromny repertuar, miała wspaniałą i długą karierę. Chwalono nie tylko jej muzykalność i piękno głosu, ale także ogromne wyczucie teatralne i zdolności aktorskie. Partnerowała największym, stając się jedną z najważniejszych artystek operowych swojej epoki.

Urodziła się w Savonie we Włoszech w 1934 roku. Zadebiutowała w swoim rodzinnym mieście w 1952 roku, w wigilię Świąt Bożego Narodzenia, śpiewając tytułową Traviatę. Miała wtedy 18 lat. Rok później zadebiutowała w La Scali w Mediolanie w słynnej inscenizacji opery Alfredo Catalaniego „La Wally", wykonując spodenkową partię Waltera u boku Renaty Tebaldi i Mario del Monaco. Przełom w jej karierze nastąpił w 1957 roku na festiwalu w Edynburgu, kiedy zastąpiła Marię Callas w przedstawieniu „Lunatyczki" Vincenzo Belliniego. Scotto, mając 23 lata, stała się wtedy wielką międzynarodową gwiazdą.

Do jej koronnych ról w latach 50. i 60. należały „Łucja z Lammermoor" Gaetana Donizettiego, Mimi w „Cyganerii" Giacomo Pucciniego oraz „Madame Butterfly", tą rolą zadebiutowała w 1965 roku w Metropolitan Opera w Nowym Jorku i z tą sceną związana była do końca swojej kariery.

W latach 60. była, obok m. in. Leyli Gencer czy Virginii Zeani, jedną z koronnych śpiewaczek epoki odrodzenia belcanta. Kreowała tytułowe bohaterki Vincenza Belliniego i Gaetana Donizettiego, takie jak: Zaira, Maria di Rohan, Norma, Beatrice di Tenda, czy Anna Bolena. Stopniowo zaczęła śpiewać także partie dramatyczne: Lady Makbet, Santuzzę w „Rycerskości wieśniaczej", Abigaille w „Nabuccu", Giocondę i Toskę.

Regularnie występowała w San Francisco Opera; Lyric Opera of Chicago, Dallas Opera, Royla Opera House w Londynie, Teatro del Liceu w Barcelonie, La Fenice w Wenecji i Teatro Colón w Buenos Aires. Gościła na scenach w Madrycie, Genui, Florencji, Bolonii, Trieście, Palermo, Rzymie, Berlinie, Paryżu, Miami, Tokio, Pittsburghu i Osace.

Na scenie operowej występowała ponad 40 lat. Pod koniec swojej kariery Scotto śpiewała Fedorę w dziele Umberto Giordana (Barcelona, 1988), Charlottę w „Wertherze" Julesa Masseneta, Marszałkową w „Kawalerze srebrnej róży" Ryszarda Straussa (Charleston Spoleto Festival, 1995 i Catania), Kundry w „Parsifalu" Ryszarda Wagnera i Klitamnestrę w „Elektrze" Ryszarda Straussa. Pozostawiła po sobie ogromną dyskografię.

Po zakończeniu kariery wokalnej zajęła się reżyserią operową oraz nauczaniem. Związała się z Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie i Juilliard School w Nowym Jorku. Prowadziła także kursy mistrzowskie. Była żoną wiolonczelisty i dyrygenta Lorenzo Anselmiego, który był też menedżerem śpiewaczki. Anselmi zmarł w 2021 roku, małżonkowie przeżyli ze sobą razem ponad 60 lat.

Tomasz Pasternak
ORFEO
21 sierpnia 2023
Portrety
Renata Scotto

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia