Opera Krakowska na Bydgoskim Festiwalu

"Miłość do trzech pomarańczy" - reż. Michał Znaniecki - Opera Krakowska w Krakowie

Już po raz szósty Opera Krakowska gościć będzie na Bydgoskim Festiwalu Operowym, który potrwa od 25 kwietnia do 10 maja 2015. Festiwal
w Bydgoszczy to impreza o międzynarodowej renomie i największe tego typu wydarzenie w Polsce, będące przeglądem najciekawszych realizacji krajowych i zagranicznych teatrów muzycznych. 28 kwietnia 2015 roku Kraków zaprezentuje na scenie Opery Nova w Bydgoszczy „Miłość do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa.

Premiera spektaklu, która odbyła się w Operze Krakowskiej 25 kwietnia 2014 roku, była pierwszą polską realizacją tej opery. Krakowska inscenizacja spotkała się z entuzjastycznym odbiorem publiczności i zyskała wiele pochlebnych recenzji. Spektakl wyreżyserował Michał Znaniecki, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Scenografię zrealizował Luigi Scoglio, choreografię przygotowała Katarzyna Aleksander–Kmieć. Krakowska „Miłość do trzech pomarańczy" to utwór wielowarstwowy, balansujący między surrealistyczną farsą, groteskowym humorem i parodią. Michał Znaniecki stworzył urokliwie absurdalną opowieść zmieniającą się w pełną metafor satyrę polityczną. W festiwalowym spektaklu wystąpią znakomici artyści.

W partii Króla Treflowego – Wojtek Gierlach, w roli Księcia Pavlo Tolstoy, Księżniczki Clarissy – Małgorzata Ratajczak, Leandra – Mariusz Godlewski, Truffaldina – Janusz Ratajczak, Pantalone – Stanisław Kufluk, Celia – Remigiusz Łukomski, Fata Morgany – Magdalena Barylak.
W rolę Księżniczek Linetty, Nicoletty i Ninetty wcielą się Monika Korybalska, Karin Wiktor-Kałucka i Katarzyna Oleś-Blacha, jako Smeraldina wystąpi Agnieszka Cząstka, jako Kucharka - Przemysław Firek, Farfarello – Michał Kutnik, Herold – Krzysztof Dekański i Mistrz ceremonii – Marek Gerwatowski. Orkiestrę, Chór i Balet Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

We wcześniejszych edycjach Festiwalu Opera Krakowska zaprezentowała „Pajace" R. Leoncavallo i „Rycerskość wieśniaczą" P. Mascagniego (dyr. A. Straszyński, reż. Wojciech Adamczyk, 2002), „Gwałt na Lukrecji" B. Brittena (dyr. P. Sułkowski, reż. Włodzimierz Nurkowski, 2004) oraz „Loterię na mężów" K. Szymanowskiego (dyr. T. Tokarczyk, reż. Józef Opalski, 2008), „Eugeniusza Oniegina" P. Czajkowskiego (dyr. Łukasz Borowicz, reż. Michał Znaniecki, 2012) i „Ariadnę na Naxos" R. Straussa (dyr. Tomasz Tokarczyk reż. Włodzimierz Nurkowski, 2013).

W rok po polskiej premierze „Miłości do trzech pomarańczy", bydgoska publiczności będzie mogła zapoznać się z operą, której do tej pory nie wystawił żaden inny teatr muzyczny w Polsce.

„Sukces piątkowej premiery to zasługa przede wszystkim wykonawców. Kierownik muzyczny i dyrygent Tomasz Tokarczyk zgromadził na krakowskiej scenie artystów, którzy nie tylko z powodzeniem poradzili sobie z trudnymi partiami, ale też stworzyli wyborne postaci. To ważne, że na krakowskiej scenie śpiewa kwiat polskiej wokalistyki, a obok gości równie dobrze poczynają sobie krakowscy artyści. Także chór, który przygotowany przez Zygmunta Magierę nie tylko pięknie śpiewał, ale był równoprawnym partnerem solistów. Melomanom przyzwyczajonym do dziewiętnastowiecznego teatru muzycznego nowa pozycja w repertuarze Opery Krakowskiej otwiera nowe horyzonty, ciekawe i wcale nie trudne w odbiorze. Udana piątkowa premiera ma też niebagatelne znaczenie dla pozycji Opery Krakowskiej w polskim życiu muzycznym. To kolejny krok wzwyż" – napisała o spektaklu Anna Woźniakowska.

(-)
Materiał Opery
24 kwietnia 2015

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...