Operowa eksplozja w Filharmonii Narodowej

„Winterreise" autorstwa Franza Schuberta - Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa 2022" - Filharmonia Narodowa - Warszawa, 24.08.2022

Recital wokalny Matthiasa Goerne „Winterreise" autorstwa Franza Schuberta - Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa 2022".

Recital wokalny Matthiasa Goernego „Winterreise" autorstwa Franza Schuberta - Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa 2022" - Filharmonia Narodowa - Warszawa, 24.08.2022

Idealne momenty potrzebują ogromu przestrzeni w naszej głowie. Naturalnym odruchem wykonywanym przez nasz mózg jest powracanie do tego co fascynujące. Ten proces niewątpliwie zostanie zrealizowany, gdy pojawi się wspomnienie recitalu wokalnego Matthiasa Goernego. Akompaniował mu wybitny norweski pianista Leif Ove Andsnes a całe wydarzenie - organizowane było w ramach festiwalu muzycznego „Chopin i jego Europa 2022".

Pod lupę bierzemy człowieka ,który jako artysta osiągnął niesamowicie wiele. Matthias Goerne występował na światowych scenach koncertowych. Jego wokal zabrzmiał w londyńskiej Covent Garden, Teatro Real w Madrycie, Opera National de Paris, wiedeńskiej Staatsoper, Metropolitan Opera w Nowym Jorku czy Bayerische Staatsoper w Monachium. Baryton otrzymał wiele prestiżowych nagród i nominacji.

Jego dorobek artystyczny imponuje... I inspiruje.
Koncert w filharmonii narodowej umożliwił wysłuchanie całego cyklu pieśni zatytułowanego „Podróż zimowa", składającego się z 24 dzieł - autorstwa Franza Schuberta. Zbiór partii wokalnych uważany za jedno z największych osiągnięć romantyzmu.

Ten upalny wieczór zaczął się niezwykle spokojnie. Utwór, zatytułowany „Gute Nacht" został zaprezentowany ze zdumiewającą delikatnością i lekkością. Zaskakujące przejścia dynamiczne wypełnione emocjami, wyśpiewywane były z perfekcyjną techniką. Prezentacja „Der stürmische Morgen" udowodniła wielozadaniowość artysty. Wybitne, powtórzę - wybitne góry wykonywane jakby bez grama wysiłku. Nie można zapominać o płynności jaką prezentował ,biorąc pod uwagę charakterystykę twórczości Franciszka Schuberta ,ktora opierała się na nagłych zmianach z trybu molowego na durowy. Pomimo przekonania ,że pieśni kompozytora będą miały odzew tragiczny i melancholijny, co ścisły związek ma z harmonią utworów - mężczyzna swą charyzmą naginał ten charakter.

Matthias Goerne bez wątpienia jest postacią sceniczną. Jego muzyczno-aktorska interpretacja jest intrygująca.

Analizując jego barwę wokalną miałam wrażenie ,że nie zawsze wsłuchuję się w dźwięki barytona. Muzyka Schuberta uważana jest też za wyzwanie pod względem artykulacyjnym . Zwraca się uwagę na rymy, akcenty i przede wszystkim intonację. Śpiewak obronił się wzorowo. Współpraca muzyczna tworzy harmonię ,która pozwala na wzajemne uzupełnienie. Leif Ove Andsnes swą liryczną grą przykuł wielu. Największą uwagę jednak - stanowiło jego indywidualne skupienie i oddanie. Odczuwałam olbrzymie zaufanie panujące między tym duetem.

Czas recitalu minął w mgnieniu oka. Pieśni, ułożone w sposób kontrastujący bardzo naturalnie przechodziły przez siebie. Owacje na stojąco były jednoznacznym podsumowaniem. Publiczność ewidentnie została wypełniona doznaniem artystycznym na najwyższym poziomie.
Warto, naprawdę warto zrobić w swoim życiu miejsce dla muzyki.

Martyna Studnicka
Dziennik Teatralny Warszawa
29 sierpnia 2022
Portrety
Matthias Goerne

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia