Operowa inauguracja
15. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym SączuPrzedpremierowym pokazem "Cesarza Atlantydy" Victora Ullmanna w inscenizacji Opery Krakowskiej rozpoczął się w Nowym Sączu XV Międzynarodowy Festiwal i XIII Konkurs im. Ady Sari. Głęboki filozoficznie spektakl w doskonałej interpretacji obsadzonych w głównych partiach laureatów Konkursów imienia wielkiej polskiej śpiewaczki był idealną inauguracją nowosądeckiej imprezy.
HTML clipboard
Spektakl był wzruszający z kilku powodów. „Cesarz Atlantydy lub odmowa śmierci” Victora Ullmanna (1898-1944) to poruszający utwór kompozytora, który zginął w Auschwitz-Birkenau, a partytura jego dzieła cudem ocalała z obozu koncentracyjnego.
Napisany został w 1944 roku w Teresinie do libretta jednego z towarzyszy niedoli – Petera Kiena. Opery nigdy nie wystawiono w obozie, a w październiku tego samego roku kompozytora deportowano do Auschwitz, podobnie jak młodego twórcę libretta. Ullmannowi w ostatniej chwili odradzono zabranie partytury. Obaj twórcy zginęli w Oświęcimiu, ale rękopis opery ocalał dzięki pewnemu więźniowi i po wielu latach został odnaleziony w Londynie. Premiera „Cesarza” odbyła się dopiero po 30 latach, w Amsterdamie, w Bellevue Theater w 1975 roku. Do najsłynniejszych realizacji opery należą produkcje z Berlina (1989) i Monachium (1992/3). Operę po raz pierwszy wystawiła w Polsce cztery lata temu pokazała ją Warszawska Opera Kameralna.
Teraz kolejnej inscenizacji podjęła się Opera Krakowska i przygotowała niezwykły spektakl. Reżyserka przedstawienia Beata Redo-Dobber opowieść o totalitarnym władcy, który wypowiada wojnę światu, przedstawiła w formie poruszającej groteski, w której w symbolicznych postaciach Śmierci, Dobosza, Żołnierza, Dziewczyny i Arlekina odbija się cały bezsens wojen i ludzkiego cierpienia. W tragicznym finale wszyscy proszą o nadejście Śmierci, która jako jedyna może położyć kres absurdalnym walkom. Niezwykle czystą, trochę w stylu comedia dell’arte trochę w stylu kabaretu scenografię i kostiumy opracował wybitny artysta Marek Braun, a muzyczny wyraz całości nadał kierownik muzyczny i dyrygent przedstawienia – Tomasz Tokarczyk.
W partiach solowych wystąpili laureaci Konkursów im. Ady Sari – Anna Lubańska (I Nagroda w 1993 roku), Agnieszka Tomaszewska (I Nagroda w 2005 roku), Adam Zdunikowski (wyróżnienie w 1991 roku) i Stanisław Kierner (I Nagroda w 2007 roku).
W kolejnych spektaklach na nowosądeckim festiwalu zaprezentują się zespoły operowe z Węgier, Czech, Słowacji i Niemiec. Festiwal zakończy 3 maja plenerowa inscenizacja „Halki” Stanisława Moniuszki, na specjalnie zbudowanej scenie na bulwarach nad rzeką Dunajec w Nowym Sączu.