Opisy spektakli

2. Międzynarodowy Festiwal Teatralny WERTEP

Oto, co proponują organizatorzy w ramach 2. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego WERTEP

WALNY TEATR/PL
„Motyl” – /dla dzieci/
„Motyl” to cykl etiud lalkarskich, stworzonych przy pomocy technik tradycyjnych: pacynek, kukieł, marionetek, jak też współczesnych: na przykład transformersów, uruchamiających mechanizmy lalek, by opowiedzieć historię o człowieku, jego naturze i o jej przekraczaniu. Spektakl zbudowany z ośmiu obrazów i opowiadany za pomocą metafory, mówi o zależności między życiem i śmiercią.
„Genesis”
To groteskowy traktat teologiczny opowiadany grą światła. Za pomocą techniki chińskiego teatru cieni z użyciem ruchomych i wodnych ekranów, lalek planszowych i witrażowych, obrazuje i interpretuje stworzenie świata: żywiołów, roślin, zwierząt i człowieka. Co ciekawe, sugeruje też owego stworzenia konsekwencje. W tej wizji świata, człowiek to demiurg, który ma władzę jaką daje siła tworzenia. Spektakl inspirowany jest twórczością Hieronima Boscha.

TEATR ARKADIA/PL
„Kopciuch”  /dla dzieci/
Nowa odsłona znanej historii o biednym Kopciuszku poszukującym  miłości. Oczywiście są kłopoty z jej odnalezieniem, ale nie takie jak się spodziewamy. Przezabawna historia dla małych i dużych. Piękna, barwna scenografia i magia, dzięki której wszystko staje się możliwe. Spektakl z udziałem szczudlarzy, proponuje dziecięcej publiczności wyprawę w kolorowe, baśniowe krainy, skąd wraca się bardziej przyjaznym, spokojnym i dobrym.

TEATR TETRAEDER/PL
„Przetarg” 
Spektakl opowiada o Krzysztofku, mieszkańcu przedwojennego Raciborza, który w okresie III Rzeszy igrał z urzędowymi przepisami i ukazywał absurd tamtego świata. Na scenie Krzysztofek sprzedaje śledzie „tłuste jak Göring”, myli numer pesel z wagą, rozkazuje portretowi Hitlera. „Jeżeli przyjąć, że Racibórz to nasza Anatewka, to Krzysztofek jest naszym skrzypkiem na dachu – wariatem, sprawiającym, że życie staje się  mniej nudne i bezduszne” - piszą twórcy spektaklu. 

A3TEATR/PL
„Punch i Judy” – /nie tylko dla dzieci/
Spektakl inspirowany najstarszym brytyjskim tekstem komedii dell’arte. Punch to rozbrykany wisus, Judy - wrzaskliwa matrona. Toczą ze sobą walkę podjazdową o dowodzenie w sytuacjach, które zdarzają się wszystkim i na co dzień. Ponieważ do akcji wkraczają postaci Konia, Psa, Policjanta i Doktora – historia nabiera rozpędu, rozmachu i rubaszności. „Punch i Judy” zjednuje sobie publiczność ironią, ciętymi ripostami, wartką akcją oraz lekką fabułą, ale z podtekstem.

„Niesłychana rzecz po prostu” /dla dzieci/
Spektakl jest sceniczną wariacją na temat kultowego tekstu Jana Brzechwy „Pchła Szachrajka”. To collage klasycznego teatru bardzo dobrze przyjmowany przez dziecięcego widza, wzbogacony żartem, muzyką i piosenkami. Spektakl bawi dzieci, ludzi młodych i dojrzałych – każdego kto podda się żartom i się roześmieje. Każdego, kto podąży za aktorami w barwną podróż przewrotnej Pchełki.

KOLEKTYW ARTYSTYCZNY BABARYBA/PL
“Babaryba czyli kobieta po grecku”
Projekt z pogranicza teatru, nowych mediów, performansu i sztuki kulinarnej. Przez pryzmat kuchni, z przymrużeniem oka skłania do refleksji na temat miejsca kobiety we współczesnym świecie. Na to teatralne danie składają się fragmenty dramatów Eurypidesa jak i wycinki prasowe. Przyprawy to ruch, muzyka i sztuki walki. Przepis zaś powstał na bazie obserwacji życia kobiety, jej  rytuałów codzienności i przejścia. Spektakl ma wyraźny wymiar kobiecy/genderowy.

NOMADZI KULTURY/KAPELA HAŁASÓW/PL
„Muzyka i tańce korowodowe” 
W mongolskiej jurcie kapela przygotuje muzyczno-taneczną ucztę. Zakręci chętnych w korowodowych tańcach, porwie w folkowy wir. Muzycy od lat wędrują po Europie: po polskich wioskach, Bukowinie, Bałkanach, śladami ludowych grajków. Rodzinny duet bada archaiczne formy tańca, muzyki i rzemiosła, tworząc żywiołowy, interaktywny przekaz.
 
TEATR DELIKATES/PL
„B 612”
Spektakl zainspirowała książka Antoine’a de Saint-Exupery’ego pt. „Mały Książę”. Jest on podróżą do świata bez marzeń. Bohater wyrusza w drogę na inną planetę. Z rozświetlonej kuli wychodzi człowiek i staje wobec bezbronny wobec świata, ogłuszony dźwiękami miasta. Jest jeszcze czystą kartą, na której życie odciśnie wkrótce litery i cyfry doświadczeń. Bohater-everyman zaczyna rozwijać się, dojrzewać, stawiać pytania, odkrywać świat, wszechświat i... siebie.

TEATR MONITORING/PL
Fraktal projektu „Ciałolium” 
Spektakl wpisuje się w tradycje polskiego teatru plastycznego, Ale w podejściu do formy i podejmowanych tematów jest nowatorski. „Wijąc się i skowycząc poszukuje usilnie własnych prawideł świata teatru i sztuki” – jak piszą jego twórcy. Grupa wytycza własną alternatywną drogę wrażliwości. Z dbałości o „środowisko psychospołeczne” zajmują ją takie problemy jak: „androidy komercjonalizmu, fraktale jaźni czy eko-filozofia.” Czyż nie ciekawe?

TEATR SVABODNY/BY
„Dzwonić, lecieć” – parada uliczna
Parada przygotowana została na kanwie utworów Daniła Kharmsa, ale inspiracją było też nieme kino, teatr orientalny i jarmarczny. Występują w nim m.in. postaci Puszkina i Gogola, którzy ganiają się i  biją oraz Antonina Pavlova o nadmiernej seksualności. Aktorzy występują na szczudłach, noszą maski i wymyślne kostiumy. Wciągają w interakcje przechodniów. Wszystko to w  radosnym jazgocie bębnów, akordeonu i fagotu oraz śmiechu publiczności. 

KIMBRI THEATRE/DK
„Kruk”  /dla dzieci/
Przedstawienie powstało na motywach średniowiecznej duńskiej baśni. Opowiada historię okrutnej matki, która zmieniała swego syna w kruka, zaś córkę zamknęła w wieży. Siostra nie wie, że kruk to jej brat. Zawiera z nim ponury pakt. Przedstawienie gra jedna aktorka, która wciela się we wszystkie postacie. Ale aktorem w spektaklu jest też światło, a w zasadzie gra światła i cienia, które bez siebie nie istnieją. Dodatkowym walorem widowiska jest muzyka, nawiązująca do średniowiecza, delikatna i dzika zarazem.    

LWOWSKI TEATR WOSKRESINNIA/UA
„Hiob” – widowisko plenerowe
Przedstawienie, oparte na poemacie Karola Wojtyły, sięga po typowe dla ulicznego teatru środki ekspresji: olbrzymie drabiny, jeżdżące wehikuły, ogień i efekty pirotechniczne. Z intymnego spektaklu w przestrzeni zamkniętej pozostaje jedynie opowieść, przemieniona w wielkie widowisko. Historia dotyka relacji między Bogiem a  człowiekiem, opowiada o Hiobie, którego Bóg doświadcza cierpieniem, by upokorzyć szatana.

TEATR BRAMA/PL
„Uczucie dźwięku – Apotheosis”
Spektakl jest działaniem artystycznym pomiędzy teatrem a muzyką. Każdy obraz, każde słowo,  każdy ruch, każda melodia są ze sobą powiązane, tworząc coś co możemy nazwać atmosferą. Przedstawienie mówi o miłości, radości, ale także samotności. Jest godzinną wyprawą w świat ludzkiej wrażliwości. Ma przenieść widza w obszar, w którym zapominamy o codzienności, dając się unieść dźwiękom, słowom i emocjom. To opowieść zdecydowanie poetycka, gdzie liczy się czucie i intuicja.

TEATR SZTUKI MARIANA BEDNARKA/PL
 „Ballada o Kwadracie”
Plenerowe, zabawne i malarskie przedstawienie, dla którego inspiracją był obraz „Czarny kwadrat na białym tle” Kazimierza Malewicza. To intymna rozmowa ze słynnym malarzem jeszcze bardziej słynnego dzieła. Spektakl jest dynamicznie budowany przez aktora i specyficzną scenografię, przemyślany kostium, taniec i ruch. Poszczególne elementy są odkrywane i malowane za pomocą światła.

(-)
Materiały Organizatorów
23 lipca 2010

Książka tygodnia

Trailer tygodnia