Opowieść o studenckiej komunie z Paryża

"Chinka" - reż. Klaudia Hartung-Wójciak - TR Warszawa

„Chinka" to romans gangstersko-polityczny, oparty na fragmentach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda, „Biesach" Fiodora Dostojewskiego i aktorskich improwizacjach. Grupa badaczy z Laboratorium Rekonstrukcji bierze na warsztat polityczne strategie i utopie z przeszłości.

Rekonstruując i przetwarzając rewolucyjne archiwum, bohaterowie pytają o dziedzictwo lewicy i dzisiejszy potencjał społecznej zmiany. Co zostało z ideałów studenckiej rewolty 1968 roku? Jakie jest miejsce dla ruchu lewicowego wobec przejęcia przez prawicę postulatów społecznych? Czy dawny podział na lewicę i prawicę jest jeszcze zasadny? Jaka forma politycznego zaangażowania jest możliwa w ramach przestrzeni kultury?

Punktem wyjścia do pracy nad scenariuszem jest film Godarda „Chinka" z 1967 roku, inspirowana „Biesami" opowieść o studenckiej komunie z Paryża, która przygotowuje się do walki rewolucyjnej. Premiera filmu poprzedziła i zapowiedziała protesty studenckie z maja 1968 roku. Za francuskim reżyserem twórcy przedstawienia podejmują temat komercjalizacji politycznego ruchu, który staje się częścią kapitalistycznego systemu konsumpcji i kultury popularnej. Przestrzeń akustyczna spektaklu oparta jest na deformacji popularnych pieśni i cytatów z muzyki filmowej, natomiast scenografia nawiązuje do projektu Rosy Esman z 1966 roku „7 Objects In a Box", pierwszej kolekcji mikro dzieł światowej sławy artystów (m.in. Claesa Oldenburga). Projekt ten był pierwszym w historii przypadkiem, gdy sztuka nie tyle została reprodukowana, ile zyskała swój popularny, tani odpowiednik – stała się towarem.

Debiut TR
Spektakl „Chinka" realizowany jest w ramach konkursu Debiut TR, wspierającego rozwój najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku laureat/laureatka nagrody zapraszani są do wyreżyserowania spektaklu w TR Warszawa. Nagroda Debiut TR powołana została w 2015 roku i przyznawana jest co roku na Forum Młodej Reżyserii organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pierwszym laureatem konkursu był Jędrzej Piaskowski, student Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, który zrealizował w TR Warszawa spektakl na podstawie tekstu Magdy Fertacz „Puppenhaus. Kuracja" z udziałem Lecha Łotockiego, Sebastiana Pawlaka, Justyny Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej. W maju 2018 roku przedstawienie otrzymało Nagrodę Główną 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. „Puppenhaus. Kuracja" znalazł się także w finale prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, którego wyniki zostaną ogłoszone na uroczystej gali 29 czerwca 2018 roku w Instytucje Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Kolejnymi laureatami nagrody są: Klaudia Hartung-Wójciak, studentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (Debiut TR 2016) oraz Grzegorz Jaremko, student Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, który zrealizuje przedstawienie w TR Warszawa w sezonie 2018/2019.

Młody TR to nurt programowy, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in. Anna Karasińska („Ewelina płacze" i „Fantazja"), Piotr Trojan („Grind/r"), Magda Szpecht („Możliwość wyspy"), Wojciech Blecharz („Soundwork"), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege"), Małgorzata Wdowik („Piłkarze" i „Strach") oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja").

Inspiracje
W spektaklu wykorzystane są fragmenty dialogów z filmów Jean-Luc Godarda: „Do utraty tchu" (1960), „Kobieta jest kobietą" (1961), „Amatorski gang" (1964), „Alphaville" (1965), „Made in USA" (1966), „Chinka" (1967)

oraz fragmenty książek:
„Koala" Lukasa Bärfussa (tłum. A. Żychliński, Wyd. Ossolinuem, Wrocław 2017),
„Biesy" Fiodora Dostojewskiego (tłum. T. Zagórski i Z. Podgórzec, [w:] tegoż „Dzieła wybrane", t. IV. PIW, Warszawa 1987),
„Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość. Manifest wojownika" Theodore Kaczyńskiego (tłum. A. Miernik, Wyd. Inny Świat, Mielec 2003),
„Godard. Pasaże" Pawła Mościckiego, Wyd. Ha!art, Kraków 2010)

(-)
Materiał Teatru
9 czerwca 2018
Teatry
TR Warszawa

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...