Ostatni plakat

Franciszka Starowieyskiego. Teatr Wybrzeże, marzec 2007

- Zaprojektował dla nas swój ostatni plakat teatralny do przedstawienia "Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego. W dwa tygodnie po śmierci Franciszka Starowieyskiego zapraszamy na wystawę jego plakatów i scenografii - mówi kierownik literacki teatru Wybrzeże Cezary Niedziółka.

- Z liczącego ponad trzysta plakatów dorobku artysty przypomnimy zaledwie ponad trzydzieści, ale za to tych najbardziej znanych - filmowych, teatralnych i wystawowych. Będą to oczywiście oryginalne druki, a nie kserokopie czy komputerowe wydruki. Wśród nich tak popularne jak te do filmów "Panna młoda w żałobie" Truffauta, "Sanatorium pod klepsydrą" Hasa, "Mademoiselle" Richardsona czy "Teresa Desqueyroux" Franju.

Na wystawie pokazane zostaną też plakaty teatralne z początku lat 60. do "Franka V" i "Anioła, który zstąpił do Babilonu" Dürrenmatta. - Mówiono o nim, że jest oryginałem. Był bowiem artystą niekonwencjonalnym. Jego prace często były odważne obyczajowo - dodaje Cezary Niedziółka.

- Na uliczne słupy trafiały rysowane jego pewną ręką akty kobiece. Z pewnością nie był pruderyjny, a w latach siermiężnego socjalizmu był twórcą odważnym i wręcz bezkompromisowym.
Malarstwo Franciszka Starowieyskiego to fascynacja ciałem kobiecym o rubensowskich kształtach oraz refleksja nad przemijaniem i śmiercią. - Często posługuję się w rysunkach ciałem kobiety, gdyż ono najlepiej funkcjonuje symbolicznie - mówił artysta.

Ważnym elementem działań znanego twórcy był "Teatr rysowania", który prowadził w kilku miastach w Polsce i na świecie. Zapraszał modelki o bujnych kształtach i wtapiał je w przestrzenie swojej wyobraźni, zdobił ich ciała, jednocześnie komponował z wydarzeniami miejsc, w których tworzył.
- Wielu próbowało go kopiować, bezskutecznie. Był jeden, jedyny... - dodaje Niedziółka.

Innym elementem wystawy są scenografie. Z kilkunastu, jakie Starowieyski miał na swoim koncie, zobaczymy trzy projekty, które zrealizował dla teatru Wybrzeże w Gdańsku. Pośród nich jest ta najbardziej znana, do polskiej prapremiery sztuki Edwarda Albee\'ego "Kto się boi Virginii Woolf" z 1965 roku i z tego samego roku "Całe życie" Hartoga oraz "Punkt przecięcia" (1968) Paula Claudela.
Wystawa towarzyszy prapremierze sztuki "Szef wszystkich szefów" i jest eksponowana w foyer teatru Wybrzeże od 8 marca.

Grażyna Antoniewicz
POLSKA Dziennik Bałtycki
7 marca 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...