Otworzyć drzwi do teatru

3. Międzynarodowy Festiwal Open The Door w Katowicach

Rozpoczyna się trwający cztery dni festiwal w Teatrze Śląskim. W programie ponad 20 wydarzeń, w tym spektakle, pokazy plenerowe, słuchowisko, premierowy performance, pokazy online, spotkania oraz pierwszy raz nowa sekcja filmowa. Wybrane wydarzenia zostały dostosowane do osób o szczególnych potrzebach (audiodeskrypcja, napisy dla głuchych, tłumaczenie na język migowy PJM).

Dyrektorem Artystycznym i pomysłodawcą wydarzenia jest Robert Talarczyk. „To już trzecia edycja festiwalu. Najtrudniejsza i najbardziej ryzykowna. Ale nie poddajemy się. Gramy dalej. Kiedy wymyśliliśmy ten festiwal, przyświecało nam hasło „W teatrze wszyscy są równi". Nie ma lepszych i gorszych. Nie ma wykluczonych. Do teatru, owszem, nie wchodzi się bezkarnie, jak mawiał Kantor, ale też teatr jest miejscem, gdzie znikają ból, cierpienie i wszelkie ograniczenia.

W teatrze nikt nie umiera, zaś każdy się rodzi na nowo.

Naszym celem jest na powrót otworzyć drzwi do teatru. Pomimo pandemii, wszelakich przeszkód logistycznych czy finansowych. Otworzyć drzwi tym, dla których teatr jest często jedyną formą wyrażenia siebie i przekroczenia barier, które narzucił im los.

Jesteśmy po stronie słabszych, odrzuconych, będących w mniejszości. Jesteśmy przeciwko pogardzie, braku szacunku i nienawiści. Nie zgadzamy się na stygmatyzowanie kogokolwiek i na podział świata na czarny i biały. Teatr jest różnokolorowy i niejednoznaczny. I przede wszystkim – jest w nim miejsce dla każdego, bo w teatrze wszyscy są równi" – przyznaje Talarczyk.

Poniżej program pierwszego dnia festiwalu – pełny program na www.teatrslaski.art.pl.

24 września (czwartek)
6.00 Plac przed Teatrem
„Czułość. Jestem. 24 H." Katarzyna Borkowska | Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański" oraz artystyczny kolektyw w składzie: Teatr Śląski, Teatr Mały w Tychach, Galeria Katowicka (prapremiera, Polska, 2020) czas trwania: 24 godziny (od 24.09, godz. 6.00 do 25.09, godz. 6.00 )
Trwająca 24 godziny instalacja Katarzyny Borkowskiej z udziałem Kamilli Baar, inspirowana mitem o Orfeuszu i Eurydyce oraz książką „Cienie. Eurydyka mówi" Elfride Jelinek. Studium kobiety będącej pod nieustanną presją i kontrolą, zniewolonej oceniającym spojrzeniem. Zamknięta w szklanej klatce ze strzegącym jej, ale jednocześnie zagrażającym jej wężem, przez dobę będzie poddawana ciągłej obserwacji przypadkowej publiczności. Projekt artystek przesycony jest różnorodną symboliką, a odosobnienie i kontrola, której podda się aktorka, budzi mocne skojarzenia z czasami powszechnej izolacji.
„Jelinek szepcze do nas, Eurydyk, głosem Eckharta Tolle: »Cierpienie zostaje zniszczone w chwili uwolnienia się od namiętności, chęci posiadania, eskalacji pragnień.« Być może po jej śladach pójdziemy wszystkie... Obłaskawimy same siebie" – pisze Katarzyna Borkowska we fragmencie opisu dotyczącego jej najnowszej pracy, której premiera odbędzie się w Katowicach.
Autorka instalacji K. Borkowska
Eurydyka / ona sama K. Baar
VIDEO: główna rola K. Baar / koncept K. Borkowska / reżyseria K. Borkowska / operator I. Połaniewicz (Gifted) / producent B. Baar (Highnoon.pl) / kostiumy K. Borkowska / montaż offline B. Baar (Highnoon.pl) / kolor-korekcja M. Kowalski (Highnoon.pl) / udźwiękowienie K. Sołdacki (Uchostudio) / typografia P. Królikowski (Highnoon.pl)

16.00 Kino Światowid
„Ikar. Legenda Mietka Kosza" - Polska, 2019 | czas trwania 122' + spotkanie po seansie | napisy dla Głuchych audiodeskrypcja - pętla indukcyjna spotkanie tłumaczone na język migowy (PJM).
„Ikar. Legenda Mietka Kosza" to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia niewidomego geniusza fortepianu. Mietek (Dawid Ogrodnik) jako dziecko traci wzrok. Jego matka (Jowita Budnik) oddaje go pod opiekę sióstr zakonnych w Laskach. W ośrodku dla niewidomych chłopiec odkrywa, że muzyka może stać się dla niego sposobem, by na nowo widzieć i opowiadać świat. Mietek zostaje świetnym pianistą klasycznym, jednak gdy odkrywa jazz, ma już tylko jeden cel: zostać najlepszym pianistą jazzowym w Polsce. Odnosi coraz większe sukcesy, a w jego życiu niespodziewanie pojawia się charyzmatyczna wokalistka Zuza (Justyna Wasilewska). To spotkanie zmieni jego życie.
występują m.in. D. Ogrodnik, J. Wasilewska, P. Adamczyk / reżyseria M. Pieprzyca
Po seansie odbędzie się rozmowa, którą poprowadzi filmoznawczyni Justyna Margielewska. Spotkanie będzie tłumaczone na język migowy.

16.30 i 18.00 Ważne Miejsce
„Staś i zła noga" (słuchowisko) Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 60' słuchowisko dla młodych słuchaczy 10+.
Niezwykłe doświadczenie w całkowitej ciemności. Zapraszamy na śląską premierę słuchowiska na podstawie obsypanego nagrodami spektaklu „Staś i Zła Noga" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, która odbędzie się w Ważnym Miejscu – katowickiej przestrzeni tworzonej przez osoby niewidome. Premiera słuchowiska odbyła się latem w 2020 r. w Kielcach podczas Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!
„Staś i Zła Noga" to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej. Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak potoczą się ich historie?
Występują K. Błaszczyńska, D. Kobiela, M. Rolnicki / tekst T. „Spell" Grządziela / adaptacja K. Błaszczyńska / dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku K. Kiczek / reżyseria B. Błaszczyński / muzyka J. Adamiak / realizacja nagrań, miks, mastering K. Kurek / koordynacja produkcji słuchowiska D. Gumkowska
19.00 ONLINE

„Black". Medytacja w wirtualnej rzeczywistości Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 40' link dostępny na teatrslaski.art.pl od 24.09.
Realizacja teatralna stworzona w całości w technologii VR według koncepcji Krzysztofa Garbaczewskiego. Całość jest inspirowana powieścią „Germinal" E. Zoli i stanowi artystyczny prolog do premiery scenicznej, która w 2021 r. zostanie pokazana na katowickiej scenie. Garbaczewski wykorzystuje w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence), tworząc eksperymenty z grą na żywo w wirtualnej rzeczywistości. W zaprojektowanej i wygenerowanej komputerowo przestrzeni spotykają się na cyberpróbach aktorzy, reżyser i inni twórcy, których efekty pracy na żywo mogą w finale oglądać użytkownicy w sieci.
Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia często nazywane ze względu na formę teatralnymi instalacjami. Charakterystyczna dla niego kolażowa stylistyka, stosowanie projekcji wideo i bezpośrednich transmisji stanowią o autorskim języku teatralnym artysty. W minionym roku Galeria Arsenał w jego rodzinnym Białymstoku poświęciła jego twórczości autorską wystawę „Badania terenowe".
Obsada T. Mechowicki, M. Piotrowski, P. Smagała, I. Szostak / koncepcja, reżyseria, przestrzeń K. Garbaczewski / 3D, programming K. Motyka, A. Koszulińska, M. Korsak, S. Krysiak / video, programming S. Stępień / muzyka J. Duszyński, B. Zaskórski.

(-)
Materiał organizatora
24 września 2020

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...