Parcie na sukces

"Brzydal" - reż. Rafał Matusz - Teatr Nowy w Zabrzu

O spektaklu mówi reżyser, Rafał Matusz: "Żyjemy w kulturze sukcesu. Wszystko jest temu podporządkowane. To klucz do współczesnej egzystencji. Sukces osobisty, finansowy, zawodowy - jakikolwiek - stał się celem samym w sobie, zagarnął wszystkie inne obszary pojęciowe o człowieku. Nie szukamy szczęścia (choć szukamy), nie szukamy miłości (choć szukamy), szukamy sukcesu, szukamy możliwości upajania się swoją doskonałością; poczuciem, że jesteśmy lepsi od kogoś innego.

‘Parcie na sukces’ nie jest weryfikowane ani moralnie, ani etycznie. Jest bezlitosne. Wypala, wyniszcza. Bywa przekleństwem. Jego działanie jest absolutne – wykoślawia nasze poczucie indywidualności i autentyczności, zamazuje tożsamość. W tym uganianiu się za ‘lepszym’, ‘pięknym’, ‘skutecznym’ zatracamy wszelkie bariery. Zatracamy swoje człowieczeństwo. Ten proces zachodzi w rytmie uzależnienia. Uzależniamy się od sukcesu. Jego efektem staje się przyjemność, dążymy do przyjemności, fetyszyzujemy ją, a nawet sakralizujemy. Przyjemność wypiera puste miejsce po bogu, staje się absolutem.

W taki proces zostaje uwikłany bohater – tytułowy brzydal staje się niewolnikiem piękna: najpierw jest to szansa, potem możliwość, na końcu konieczność. Ten proces ma wymiar antyczny, los poczyna sobie z nim dość kapryśnie, doprowadzając do ostateczności. Piękno staje się zabójcze. Historia brzydala pokazuje nam drogę, na którą wkroczyliśmy chętnie i ze szlachetnymi intencjami, a która na końcu wywiedzie nas na makabryczne manowce. Każe się poważnie zastanowić, jaką cenę musimy zapłacić za sukces.”

„Brzydal” – Marius von Mayenburg; tłumaczenie Michał Ratyński, reżyseria Rafał Matusz, scenografia i kostiumy Hanna Szymczak, muzyka Robert Kanaan. Wyst.: Andrzej Kroczyński, Dorota Rusek, Grzegorz Cinkowski, Jacek Wojnicki


ultramaryna.pl
4 kwietnia 2009

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia