Paweł Łysak nagrodzony

13. Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry"

Paweł Łysak - Dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy podczas gali XIII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" w Sopocie uzyskał nagrodę za reżyserię słuchowiska „Prorok Ilja” Tadeusza Słobodzianka. Słuchowisko zgłoszone zostało przez Program II Polskiego Radia.

"To jest bardzo miła nagroda. Dziękuję zespołowi aktorów, szczególnie Henrykowi Talarowi. Cieszę się, że istnieje teatr telewizji, teatr radiowy, że w ogóle jest teatr.
Wierzę, że po erze pary, elektryczności wchodzimy teraz w erę sztuki." – powiedział reżyser, który zasiadał również w tegorocznym jury w kategorii spektakli Teatru Telewizji."

Festiwal „Dwa Teatry" to organizowany w Sopocie przegląd produkcji Teatru Telewizji i Teatru Polskiego Radia. W tym roku do konkursu zgłoszono 15 spektakl i 17 słuchowisk.
Grand Prix Festiwalu „Dwa Teatry" w kategorii najlepszy spektakl Teatru Telewizji zdobyło "Tango" Sławomira Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego, natomiast za najlepsze słuchowisko uznano „Mewę" Borysa Akunina w reżyserii Igora Gorzkowskiego (również produkcja Programu II Polskiego Radia).
Wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. Henryk Talar za rolę męską Jewgienija Siergiejewicza Dorna w słuchowisku „Mewa" oraz Proroka Ili w słuchowisku „Prorok Ilja", Magdalena Cielecka za rolę kobiecą w tatrze telewizji w spektaklu Marcina Wrony „Moralność Pani Dulskiej" za rolę Dulskiej, czy Bogusław Lina za rolę męską w teatrze telewizji w spektaklu „Bezdech" w reżyserii Andrzeja Barta.

Paweł Łysak ukończył Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydział Reżyserii Dramatu warszawskiej PWST.
W 1998 r. wraz z Pawłem Wodzińskim założył „towarzystwo teatralne", a w latach 2000-2003 wspólnie kierowali Teatrem Polskim w Poznaniu.
Od 2005, przez rok był wiceprezesem Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów COMET (Cooperation of Middle and East European Theatres), a od roku 2006 jest Dyrektorem Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. W 2010 roku był kuratorem projektu Bydgoskiego w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kyltury 2016. Od 2011 roku Koordynator Obywatelskiej Rady kultury Bydgoszczy. Od 2012 Przewodniczący Rady do spraw Instytucji Artystycznych przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat prestiżowych nagród i wyróżnień m.in. Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Teatr (2012), Paszportu „Polityki" w kategorii Teatr „Nagroda za konsekwentne budowanie ambitnego repertuaru, za łączenie kolejnych premier z dyskusjami i akcjami aktywizującymi widzów, teatr i miasto." (2008). Ponadto uzyskał wyróżnienie za reżyserię spektaklu „V (F) ICD-10. Transformacje" w ramach XVI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2010), Nagrodę X Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu również za reżyserię spektaklu „V (F) ICD 10. Transformacje" (2010), Laur im. Andrzeja Szwalbego (2009), Nagrodę Feliks Gazety Wyborczej dla ludzi sukcesu (2008) oraz Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego (2008).
ako reżyser debiutował spektaklem „Roberto Zucco" Bernarda M. Koltèsa (1992). Pracował w Teatrze im. Osterwy w Lublinie, gdzie zrobił m.in. „Antygonę w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego (1993), „Wiśniowy sad" A. Czechowa (1997), „Krzesła" E. Ionesco (1998). Poza tym, zrealizował m.in. „Bachantki" Eurypidesa (Teatr im. A. Mickiewicza, Częstochowa, 1995), „Sędziowie" Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Polski, Warszawa, 1998). W ramach towarzystwa teatralnego zrealizował „Shopping and Fucking" Marka Ravenhilla (Teatr Rozmaitości, Warszawa, 1998), „Ogień w głowie" Mariusa von Mayenburga (1999). W czasach dyrekcji poznańskiej przygotował m.in. „Noc Helvera" oraz „Helmucika" Ingmara Villqista, „Księcia niezłomnego" Juliusza Słowackiego, „Freiheit-Wolność" wg Leona Kruczkowskiego, „Terroryzm" braci Presniakow. W 2005 r. zrealizował „Iwanowa" Antoniego Czechowa w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, a trzy lata później „Sen Nocy Letniej" Wiliama Szekspira. W Teatrze Polskim w Bydgoszczy w 2008 r. wyreżyserował nagradzaną „Sprawę Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej a w 2009 „Trzy siostry" wg Antoniego Czechowa. W ramach międzynarodowego projektu Goethe-Institut "After the fall /Po upadku. Europa po 1989 roku" została zrealizowana premiera „V (F) ICD -10. Transformacje" z tekstem Artura Pałygi, będąca próbą teatralnego uchwycenia przemian w Europie Środkowo-Wschodniej po upadku komunizmu (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2009), w 2011 roku wyreżyserował „Operę za trzy grosze" Bertolta Brechta, w 2012 roku – „Popiełuszkę" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, a w 2013 – „Wiśniowy sad" Antoniego Czechowa. Wyreżyserował także „Opowiem wam bajkę" – spektakl na podstawie bajek Zofii Lorentz oraz wspomnień osób, które podczas powstania warszawskiego były dziećmi (Muzeum Powstania Warszawskiego, 2010). Często pracuje w Teatrze Polskiego Radia. Doceniany reżyser słuchowisk radiowych (między innymi na VII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry Sopot – 2007, Paweł Łysak, zwyciężył w kategorii reżyseria, za słuchowisko Witaj w tej krainie wg prozy Marka Nowakowskiego, w 2011 roku został laureatem Grand Prix tego Festiwalu za słuchowisko Somosierra Pawła Sztarbowskiego).

 

(-)
Materiał Teatru
6 czerwca 2013
Portrety
Paweł Łysak

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...