PC Drama, warsztaty i czytanie dramatu
Klub Żak - GdańskJuż w najbliższy poniedziałek 28 marca w gdańskim klubie Żak o godzinie 19.00 będzie mieć miejsce kolejna odsłona PC Dramy pt. "Błękit doskonały" w reż. Andrzeja Majczaka, tydzień później (3-4 kwietnia) edukacyjna część projektu "Instrumentarium Teatru": warsztaty muzyczne duetu SzaZa, natomiast 18 kwietnia Klub Żak zaprasza na czytanie dramatu "Kontrapunkt"
"Kontrapunkt" Rubi Birden, reż. Jarosław Banaszek
Maria – niewystępująca od dawna na scenie aktorka, zostaje poproszona o udzielenie wywiadu nieznanej dziennikarce Julii Weiss. Spotkanie to przeradza się w coś więcej niż wywiad. Julia chce wiedzieć więcej. Więcej niż Maria pragnie, aby o niej wiedziano. Lecz ukrywanie czegokolwiek nie ma sensu, gdyż młodsza kobieta wie o byłej gwieździe więcej niż wszystkie plotkarskie gazety razem wzięte. Może jednak nagłe zainteresowanie obcej osoby jest dla emerytowanej aktorki czymś ciekawym? Może daje jej szansę zagrania ostatniej roli?
O czytaniu:
"Kontrapunkt"
autor: Rubi Birden | reż.: Jarosław Banaszek | komentarz naukowy: dr Tomasz Swoboda | tekst przeczytają: Lidia Bogaczówna | Marta Gortych
Młoda polska dramaturg zajmuje się czymś, czym współczesny dramat powinien się zajmować: wiwisekcją relacji międzyludzkich. W tym przypadku relacji dwóch kobiet. Wraz z bohaterkami przechodzimy wiele ich odcieni: chłodny dystans podczas spotkania gwiazdy i proszącej ją o wywiad petentki, nienawiść zmieniających się podległości kata i ofiary, czy emocjonalne zbliżenie niczym matki i córki. Znalazło się w tej sztuce trochę prawdy o kobietach. O ich krwiożerczości, agresywności, rozpuszczonej w buzujących emocjach i nieprzebranej chęci kochania, przechodzącej z sekundy na sekundę w nienawiść, zdolną zabijać obiekt własnej miłości. Tekst jest dla mnie ciekawy, ponieważ stanowi wyzwanie dla reżysera i aktorów, pozwala szukać czegoś więcej poza prostą fabułą i z pozoru oczywistymi relacjami. Umożliwia zejście w głąb, szukanie podtekstów. Sprawia, że trzeba szukać rozwiązania zagadki, jaką są obie bohaterki. (Jarosław Banaszek)
O artystach:
Jarosław Banaszek – ur. 1972, reżyser, pedagog. Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Jest autorem inscenizacji przede wszystkim dramaturgii współczesnej. Zrealizował m.in. prapremierę norway.today Igora Bauersimy (Teatr Polski we Wrocławiu), czy nagrodzone Polaroidy Marka Ravenhilla (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi). Od kilku lat współpracuje ze scenami krakowskimi - z Teatrem Bagatela, w którym wyreżyserował m.in. Psa, kobietę, mężczyznę Sybille Berg, Seks nocy letniejBombshells. Wieczór panieński Joanny Murray-Smith). Od 2000 roku zajmuje się przygotowaniem publicznych czytań najnowszej dramaturgii polskiej i światowej. Opracował reżysersko teksty tak różnorodnych twórców jak: Heiner Müller, Werner Schwab, Roland Schimmelpfennig, Eric-Emanuel Schmidt czy Conor McPherson. Pracę reżyserską łączy także z nauczaniem techniki aktorskiej. Od roku 2007 jest pedagogiem Lart Studio w Krakowie. Woody’ego Allena oraz z prywatnym Teatrem Współczesnym.
Rubi Birden – urodziła się w Warszawie w 1974 r., studiowała iberystykę i fotografię. Tłumaczy z hiszpańskiego i angielskiego, pisze sztuki teatralne. Wiele jej tekstów zostało zrealizowanych w teatrze: Czy lubi pani Schuberta, R. Mendizábal – Teatr Ateneum, Warszawa, 2008 r. (tłumaczenie), Czy lubi pani Schuberta, R. Mendizábal – Teatr Polskiego Radia 2009 r. (tłumaczenie). Powtórna emisja w 2010 r., Damska toaleta, Rodolfo Santana – Teatr Barakah, Kraków 2009 r. (tłumaczenie), Herr Klement – P. Suarez, L. Giacometto – Teatr Polskiego Radia 2010 r. (tłumaczenie), Kontrapunkt – Teatr Polskiego Radia 2010 r. (tekst autorski), Kroki, A. Alamo – Teatr Nie Ma, Szczecin, 2010 r. (tłumaczenie), Nieobecna (tytuł oryginalny Nie odwracaj się od słońca) – Teatr Praga (Fabryka Trzciny), Warszawa 2010 r. (tekst autorski) – zgłoszony przez Temidę Stankiewicz-Podhorecką do rankingu "Najlepszy, najlepsza, najlepsi" miesięcznika „Teatr” w kategorii ‘najlepsza nowa polska sztuka’, Niegrzeczne dziewczynki, M. Sierra (tłumaczenie) – Teatr Polskiego Radia. Teksty autorskie i tłumaczenia Rubi Birden były również przedstawiane w formie prób czytanych w wielu teatrach w Polsce. Pełny wykaz tekstów na stronie: www.rubi.pl.
Lidia Bogaczówna – absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Zaczynała w krakowskim Teatrze Stu, m.in. w Szalonej lokomotywie. W latach 1982 - 1986 występowała w Teatrze Bagatela. Obecnie aktorka Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Gra też na Krakowskim Kazimierzu w Teatrze Barakah – m.in. w głośnym spektaklu Hanocha Levina Szyc i w Teatrze Nowym. Widzom telewizyjnej Dwójki znana m.in. z roli Helusi w programie rozrywkowym Spotkanie z Balladą. W latach 2006 - 2010 Przewodnicząca Oddziału ZASP w Krakowie. Od 2010 zastępca przewodniczącej tego samego oddziału. W 2009 roku odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. 2 lipca 2010 otrzymała od Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego odznakę „Honoris Gratia” w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców. Laureatka Nagrody za Kreację Aktorską i Nagrody Publiczności na Festiwalu Małych Form w Szczecinie (1986), od 1992 stała współpraca z Zygmuntem Koniecznym (płyty, koncerty). Współpracuje też z TV (m.in. Spotkania z Balladą od 1984, seriale Kryminalni, Na dobre i na złe, Majka).
Marta Gortych – rocznik 1982, absolwentka PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Wydział Aktorski; ma na swoim koncie liczne role teatralne: Iwona księżniczka Burgunda, reż. Mate Szabo, Teatr Powszechny w Radomiu Ifigenia w Aulidzie – czytanie dramatu, reż. P. Jędrzejas, Laboratorium Dramatu w Warszawie, Damska Toaleta reż. A. Nowicka; Teatr Barakah w Krakowie, Wszystko o kobietach, reż. K. Prus, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, Kartoteka reż. T. Piasecki, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, Klinika Dobrej Śmierci, reż. A. Nowicka, Teatr Barakah w Krakowie, Griga, reż. P. Sieklucki, Teatr Nowy w Krakowie, Towarzystwo Pana Brzechwy, reż. J. Polewka, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie; Kartoteka, reż. T. Piasecki, Teatr Zależny w Krakowie; Czerwone Komety, reż. J. Tumidajski; Zaproszony gość, reż. A. Sadowski; Pieśni miłości i nienawiści, reż. S. Gaudyn; Moralność Pani Dulskiej, reż. K. Miklaszewski; Marysia i krasnoludki, reż. E. Marcinkówna; Nie wszyscy złodzieje przychodzą kraść, reż. A. Sadowski; Bar Romantyczność, reż. W. Wolański; O królewiczu, co nie umiał nic, reż. A. Mleczko; Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie; Przed sklepem u Jubilera, reż. A. Osławska; Teatr Mundi (2003); gra w filmach i serialach: Na dobre i na złe, M jak miłość, Klan, Franciszek, reż. T. Jurkiewicz, E=mc², reż. O. Lubaszenko.
dr Tomasz Swoboda – rocznik 1977, absolwent filologii polskiej i romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Zakładzie Literatur Romańskich tej uczelni. Autor książek To jeszcze nie koniec? Doświadczanie czasu w powieści o dekadentachHistorie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot (słowo/obraz terytoria, 2008) oraz (słowo/obraz terytoria 2010). Zajmuje się teorią i historią literatury, a także tłumaczeniem i krytyką przekładu. Publikował w „Literaturze na Świecie”, „Kontekstach”, „Twórczości”, „Frazie”, „Tekstach Drugich” oraz za granicą (we Francji, Holandii, Hiszpanii, Czechach i Turcji). Tłumaczył teksty Krystyny Szwedzkiej, Baudelaire’a, Nervala, Sartre’a, Bataille’a, Leirisa, Caillois, Foucaulta, Pouleta, Richarda, Ricoeura i Vovelle’a. Stypendysta Centre National du Livre, laureat nagrody „Literatury na Świecie” za przekład (2008).