PC Drama, warsztaty i czytanie dramatu

Klub Żak - Gdańsk

Już w najbliższy poniedziałek 28 marca w gdańskim klubie Żak o godzinie 19.00 będzie mieć miejsce kolejna odsłona PC Dramy pt. "Błękit doskonały" w reż. Andrzeja Majczaka, tydzień później (3-4 kwietnia) edukacyjna część projektu "Instrumentarium Teatru": warsztaty muzyczne duetu SzaZa, natomiast 18 kwietnia Klub Żak zaprasza na czytanie dramatu "Kontrapunkt"

"Kontrapunkt" Rubi Birden, reż. Jarosław Banaszek

Maria – niewystępująca od dawna na scenie aktorka, zostaje poproszona o udzielenie wywiadu nieznanej dziennikarce Julii Weiss. Spotkanie to przeradza się w coś więcej niż wywiad. Julia chce wiedzieć więcej. Więcej niż Maria pragnie, aby o niej wiedziano. Lecz ukrywanie czegokolwiek nie ma sensu, gdyż młodsza kobieta wie o byłej gwieździe więcej niż wszystkie plotkarskie gazety razem wzięte. Może jednak nagłe zainteresowanie obcej osoby jest dla emerytowanej aktorki czymś ciekawym? Może daje jej szansę zagrania ostatniej roli?

O czytaniu:

"Kontrapunkt"

autor: Rubi Birden | reż.: Jarosław Banaszek | komentarz naukowy: dr Tomasz Swoboda | tekst przeczytają: Lidia Bogaczówna | Marta Gortych

Młoda polska dramaturg zajmuje się czymś, czym współczesny dramat powinien się zajmować: wiwisekcją relacji międzyludzkich. W tym przypadku relacji dwóch kobiet. Wraz z bohaterkami przechodzimy wiele ich odcieni: chłodny dystans podczas spotkania gwiazdy i proszącej ją o wywiad petentki, nienawiść zmieniających się podległości kata i ofiary, czy emocjonalne zbliżenie niczym matki i córki. Znalazło się w tej sztuce trochę prawdy o kobietach. O ich krwiożerczości, agresywności, rozpuszczonej w buzujących emocjach i nieprzebranej chęci kochania, przechodzącej z sekundy na sekundę w nienawiść, zdolną zabijać obiekt własnej miłości. Tekst jest dla mnie ciekawy, ponieważ stanowi wyzwanie dla reżysera i aktorów, pozwala szukać czegoś więcej poza prostą fabułą i z pozoru oczywistymi relacjami. Umożliwia zejście w głąb, szukanie podtekstów. Sprawia, że trzeba szukać rozwiązania zagadki, jaką są obie bohaterki. (Jarosław Banaszek)

O artystach:

Jarosław Banaszek – ur. 1972, reżyser, pedagog. Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Jest autorem inscenizacji przede wszystkim dramaturgii współczesnej. Zrealizował m.in. prapremierę norway.today Igora Bauersimy (Teatr Polski we Wrocławiu), czy nagrodzone Polaroidy Marka Ravenhilla (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi). Od kilku lat współpracuje ze scenami krakowskimi - z Teatrem Bagatela, w którym wyreżyserował m.in. Psa, kobietę, mężczyznę Sybille Berg, Seks nocy letniejBombshells. Wieczór panieński Joanny Murray-Smith). Od 2000 roku zajmuje się przygotowaniem publicznych czytań najnowszej dramaturgii polskiej i światowej. Opracował reżysersko teksty tak różnorodnych twórców jak: Heiner Müller, Werner Schwab, Roland Schimmelpfennig, Eric-Emanuel Schmidt czy Conor McPherson. Pracę reżyserską łączy także z nauczaniem techniki aktorskiej. Od roku 2007 jest pedagogiem Lart Studio w Krakowie. Woody’ego Allena oraz z prywatnym Teatrem Współczesnym.

Rubi Birden – urodziła się w Warszawie w 1974 r., studiowała iberystykę i fotografię. Tłumaczy z hiszpańskiego i angielskiego, pisze sztuki teatralne. Wiele jej tekstów zostało zrealizowanych w teatrze: Czy lubi pani Schuberta, R. Mendizábal – Teatr Ateneum, Warszawa, 2008 r. (tłumaczenie), Czy lubi pani Schuberta, R. Mendizábal – Teatr Polskiego Radia 2009 r. (tłumaczenie). Powtórna emisja w 2010 r., Damska toaleta, Rodolfo Santana – Teatr Barakah, Kraków 2009 r. (tłumaczenie), Herr Klement – P. Suarez, L. Giacometto – Teatr Polskiego Radia 2010 r. (tłumaczenie), Kontrapunkt – Teatr Polskiego Radia 2010 r. (tekst autorski), Kroki, A. Alamo – Teatr Nie Ma, Szczecin, 2010 r. (tłumaczenie), Nieobecna (tytuł oryginalny Nie odwracaj się od słońca) – Teatr Praga (Fabryka Trzciny), Warszawa 2010 r. (tekst autorski) – zgłoszony przez Temidę Stankiewicz-Podhorecką do rankingu "Najlepszy, najlepsza, najlepsi" miesięcznika „Teatr” w kategorii ‘najlepsza nowa polska sztuka’, Niegrzeczne dziewczynki, M. Sierra (tłumaczenie) – Teatr Polskiego Radia. Teksty autorskie i tłumaczenia Rubi Birden były również przedstawiane w formie prób czytanych w wielu teatrach w Polsce. Pełny wykaz tekstów na stronie: www.rubi.pl.

Lidia Bogaczówna
– absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Zaczynała w krakowskim Teatrze Stu, m.in. w Szalonej lokomotywie. W latach 1982 - 1986 występowała w Teatrze Bagatela. Obecnie aktorka Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Gra też na Krakowskim Kazimierzu w Teatrze Barakah – m.in. w głośnym spektaklu Hanocha Levina Szyc i w Teatrze Nowym. Widzom telewizyjnej Dwójki znana m.in. z roli Helusi w programie rozrywkowym Spotkanie z Balladą. W latach 2006 - 2010 Przewodnicząca Oddziału ZASP w Krakowie. Od 2010 zastępca przewodniczącej tego samego oddziału. W 2009 roku odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. 2 lipca 2010 otrzymała od Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego odznakę „Honoris Gratia” w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców. Laureatka Nagrody za Kreację Aktorską i Nagrody Publiczności na Festiwalu Małych Form w Szczecinie (1986), od 1992 stała współpraca z Zygmuntem Koniecznym (płyty, koncerty). Współpracuje też z TV (m.in. Spotkania z Balladą od 1984, seriale Kryminalni, Na dobre i na złe, Majka).

Marta Gortych – rocznik 1982, absolwentka PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Wydział Aktorski; ma na swoim koncie liczne role teatralne: Iwona księżniczka Burgunda, reż. Mate Szabo, Teatr Powszechny w Radomiu Ifigenia w Aulidzie – czytanie dramatu, reż. P. Jędrzejas, Laboratorium Dramatu w Warszawie, Damska Toaleta reż. A. Nowicka; Teatr Barakah w Krakowie, Wszystko o kobietach, reż. K. Prus, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, Kartoteka reż. T. Piasecki, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, Klinika Dobrej Śmierci, reż. A. Nowicka, Teatr Barakah w Krakowie, Griga, reż. P. Sieklucki, Teatr Nowy w Krakowie, Towarzystwo Pana Brzechwy, reż. J. Polewka, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie; Kartoteka, reż. T. Piasecki, Teatr Zależny w Krakowie; Czerwone Komety, reż. J. Tumidajski; Zaproszony gość, reż. A. Sadowski; Pieśni miłości i nienawiści, reż. S. Gaudyn; Moralność Pani Dulskiej, reż. K. Miklaszewski; Marysia i krasnoludki, reż. E. Marcinkówna; Nie wszyscy złodzieje przychodzą kraść, reż. A. Sadowski; Bar Romantyczność, reż. W. Wolański; O królewiczu, co nie umiał nic, reż. A. Mleczko; Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie; Przed sklepem u Jubilera, reż. A. Osławska; Teatr Mundi (2003); gra w filmach i serialach: Na dobre i na złe, M jak miłość, Klan, Franciszek, reż. T. Jurkiewicz, E=mc², reż. O. Lubaszenko.

dr Tomasz Swoboda – rocznik 1977, absolwent filologii polskiej i romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Zakładzie Literatur Romańskich tej uczelni. Autor książek To jeszcze nie koniec? Doświadczanie czasu w powieści o dekadentachHistorie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot (słowo/obraz terytoria, 2008) oraz (słowo/obraz terytoria 2010). Zajmuje się teorią i historią literatury, a także tłumaczeniem i krytyką przekładu. Publikował w „Literaturze na Świecie”, „Kontekstach”, „Twórczości”, „Frazie”, „Tekstach Drugich” oraz za granicą (we Francji, Holandii, Hiszpanii, Czechach i Turcji). Tłumaczył teksty Krystyny Szwedzkiej, Baudelaire’a, Nervala, Sartre’a, Bataille’a, Leirisa, Caillois, Foucaulta, Pouleta, Richarda, Ricoeura i Vovelle’a. Stypendysta Centre National du Livre, laureat nagrody „Literatury na Świecie” za przekład (2008).

Agata Brzóska
Materiały Organizatorów
26 marca 2011

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia