Pedagogika i indywiduacja

Dzień Jungowski w Laboratorium Dramatu

6 czerwca o godzinie 17.00 w Laboratorium Dramatu będzie miała miejsce seria wykładów i odczytów w ramach Dnia Jungowskiego. W programie wykład oraz aktorskie czytanie tekstów poświęconych myślicielowi. Czytają Anna Gajewska i Mariusz Benoit. O godzinie 19:30 odbędzie się wykład prof. Zofii Rosińskiej w cyklu Psychologia Fatum. Na oba wydarzenia wstęp wolny

PROGRAM

17.00  - Otwarcie /dr Zenon Waldemar Dudek/

17.10 Wykład "Pedagogika i indywiduacja" /dr Tomasz Olchanowski/

18.15  - "Fenomen Junga i inspiracje jungowskie". Aktorska prezentacja wypowiedzi o ideach Junga. /Czytają Anna Gajewska i Mariusz Benoit. Wybór tekstów - prof. Czesław Dziekanowski, dr Zenon Waldemar Dudek/

19.30 - Wykład w cyklu Psychologia Fatum "Doświadczenie kryzysu okiem filozofa kultury" /prof. Zofia Rosińska/

Pedagogika i indywiduacja

Przyjęcie za punkt wyjścia paradygmatu nieświadomości, a co za tym idzie założenia o potędze procesów nieświadomych, wobec których nasze świadome zamierzenia wydają się być budowaniem zamków na piasku, zmienia w istotny sposób nasze spojrzenie na relacje pedagogiczne. Jako że psychologia analityczna demaskuje złudzenia pedagogów i podważa dotychczasowe, często naiwne, teorie pedagogiczne, tylko w marginalnym stopniu wydaje się być obecna w dyskursie pedagogicznym. Celem wykładu jest przedstawienie Junga jako pedagoga-wizjonera, który dokonuje swoistej rewolucji, rozpatrując związki między wychowawcą i wychowankiem w kontekście nieświadomego tła. Wychowują nie tyle metody i sposoby wprowadzane w sposób świadomy, lecz to, czym wychowawcy i rodzice żyją. Nie tyle oddziaływa terapeutycznie praktyka pedagogiczna czy psychologiczna, lecz osobowość terapeuty (wychowawcy), nie tyle głoszona prawda, lecz to, czy tę prawdę wychowujący realizuje we własnym życiu. Wśród rozpatrywanych zagadnień znajdą się: idea samowychowania a proces indywiduacji; indywiduacja a pułapki ideologizacji; indywiduacja i paradoks: im życie człowieka jest bardziej kształtowane przez sztywne normy moralne, tym bardziej niemoralna staje się indywidualność. Czy można polegać na własnym doświadczeniu; doświadczenie wewnętrzne a kulturowe uwarunkowania? /Tomasz Olchanowski/

Doświadczenie kryzysu okiem filozofa kultury

W wykładzie chcę się zastanowić nad kategorią "kryzysu kultury". Pytam o określenie kryzysu i jego symptomy, a także o filozoficzną refleksję nad źródłami kryzysu i sposobami jego przezwyciężenia. Główną tezą wykładu jest przekonanie, że w kulturze europejskiej - bo tylko o niej będę mówiła - ślady doświadczenia kryzysu spotykamy w jej najstarszych źródłach i obserwujemy je również współcześnie. Kryzys obejmuje przede wszystkim sferę aksjologii i wolności człowieka. Doświadczany jest w obszarze antropologii (relacji międzyludzkich, poczucia tożsamości) i w obszarze metafizyki ( relacji do transcendencji). Pozwala to sądzić, że kryzys w kulturze europejskiej jest obecny stale, choć w sposób cykliczny. /Zofia Rosińska/

(-)
Materiały Organizatorów
3 czerwca 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...