Pełen emocji i ekspresji - bunt gladiatorów
"Spartakus" - muz. Aram Chaczaturian - libr. Nikołaj Wołkow - chor. Robert Balogh - Opera Śląska w Bytomiu"Spartakus" to dzieło wielowątkowe, łączące epickie, tragiczne i liryczne sceny, pełne dramatycznych napięć. To opowieść o odwadze, poświęceniu i dążeniu do wolności, ukazana w widowiskowej formie pełnej emocji i ekspresji. Głównym przesłaniem baletu jest walka o wolność, a bunt gladiatorów staje się jej symbolem.
"Spartakus" to dzieło wielowątkowe, łączące epickie, tragiczne i liryczne sceny, pełne dramatycznych napięć. To opowieść o odwadze, poświęceniu i dążeniu do wolności, ukazana w widowiskowej formie pełnej emocji i ekspresji. Głównym przesłaniem baletu jest walka o wolność, a bunt gladiatorów staje się jej symbolem.
Muzyka Arama Chaczaturiana ilustruje akcję, nadając bohaterom i środowiskom charakterystyczne motywy. Temat "Spartakusa" składa się z dwóch motywów – bohaterskiego i emocjonalnego. Oprócz rytmów tanecznych i elementów folkloru (m.in. armeńskiego), w muzyce dominują marsze, motywy wojenne i pogrzebowe.
Libretto „Spartakusa" opracowane zostało na podstawie dzieł Plutarcha i Juwenala oraz badań współczesnych historyków. Spartakus, Frygia i Krasus są postaciami autentycznymi, a zaprzedana Rzymowi Egina została wykreowana przez librecistę jako kontrastująca z odwagą i bohaterstwem.
Warto podkreślić, że twórcą choreografii w spektaklu jest Robert Balogh, który współpracował już z Operą Śląską.
Swoją karierę rozpoczął w Teatrze Oldřicha Stibora w Ołomuńcu, gdzie w latach 1985–1988 pracował jako solista i choreograf. Następnie, w latach 1989–1994, stworzył kilka spektakli dla Teatru Narodowego w Bratysławie („Lux et Requiem") oraz Teatru Narodowego w Pradze („Catulli Carmina", „Ekstaza ducha", „Dama z kameliami"). W latach 1994–1997 pełnił funkcję choreografa i kierownika baletu w Teatrze Josefa Kajetána Tyla w Pilźnie. W krótkim czasie udało mu się stworzyć znakomity zespół, który szybko zdobył uznanie również za granicą. Z tego okresu pochodzą jego udane balety, takie jak „Casanova", „Carmen", „Romeo i Julia" oraz „Puszkin".
Robert Balogh był także dyrektorem artystycznym zespołu baletowego Teatru Morawskiego w Ołomuńcu. Dzięki przemyślanemu doborowi repertuaru oraz angażowaniu utalentowanych tancerzy z całego świata stworzył zespół na międzynarodowym poziomie. Każdego roku grupa występuje gościnnie w Niemczech, Polsce i na Słowacji. Po raz pierwszy w historii Teatru Morawskiego jego baletowy zespół wystąpił na scenach Teatrów Narodowych w Pradze i Bratysławie.