Pensjonarki XXI wieku

"Córeczki" - reż. Małgorzata Głuchowska - Teatr Dramatyczny w Warszawie

"Młoda Scena“ - cykl Teatru Dramatycznego - przenosi się tym razem do Nowego Wspaniałego Świata, gdzie Małgorzata Głuchowska wystawi "Córeczki“. Premiera w piątek

Pokazy spektaklu nieprzypadkowo będą odbywały się w Nowym Wspaniałym Świecie. Miejsce to ma przecież za sobą dawne tradycje kabaretowe, dziś natomiast jest popularnym centrum ożywiającym życie kulturalne. – Szukałyśmy przestrzeni, która w XXI wieku odpowiadałaby fermentowi intelektualnemu modernistycznego kabaretu – tłumaczy Małgorzata Głuchowska. – Nowy Wspaniały Świat, lokal „Krytyki Politycznej”, z jego otwarciem na różne środowiska, dyskusjami i spotkaniami, które są tu organizowane, wydał nam się tego najbliższy.

Nie jest to zresztą pierwszy przypadek, kiedy teatr trafia do Nowego Wspaniałego Świata. Swoje przedstawienia pokazywali tutaj Leo Leszek Kantor i Wojtek Ziemilski. Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego organizuje tu cykle wykładów z historii i teorii teatru.

Cztery tożsamości


Spektakl „Córeczki” w dużym stopniu bazuje na pensjonarskim dzienniku 16-letniej Zofii Nałkowskiej i wraca do okresu przełomu XIX i XX wieku, kiedy młodopolszczyzna królowała w każdej kawiarni. W Nowym Wspaniałym Świecie pojawią się dekadenci i ich mistrz, demoniczny Stanisław Przybyszewski, jego nieszczęśliwa żona Dagny czy pisarka Maria Komornicka – Te postaci same zaczęły wyskakiwać nam z dziennika Nałkowskiej w trakcie pracy nad spektaklem – mówi reżyserka. – Ona ich rzeczywiście spotykała, w odniesieniu do nich kształtowała się jej własna osobowość. Młoda Zofia Nałkowska stanie się dla widzów przewodnikiem po modernistycznym kabarecie. Oryginalnym pomysłem reżyserki jest pokazanie jej w czterech dziewczynach – współczesnych pensjonarkach. – Od początku wiedziałam, że pokazanie dziewczyny w okresie dojrzewania musi zostać rozpisane na kilka osób, bo nie ma się jeszcze wtedy jednolitej tożsamości – opowiada Głuchowska.

Z Zofią Nałkowską pensjonarki XXI wieku łączy również fakt, że mają ambicje literackie. Dziewczyny, Agnieszka Hajkiewicz, Lan Pham, Kasia Wąsikowska i Kasia Zimowska, mają po kilkanaście lat. Wszystkie piszą blogi, wiersze, dramaty. To za ich pośrednictwem Głuchowska próbuje uchwycić podobieństwa i różnice pomiędzy pisarką, która współtworzyła literacki nurt emancypacyjny, a współczesnymi młodymi kobietami szukającymi własnego języka do wyrażenia emocji.

Opętany w sieci

Przedstawienie zostało włączone do cyklu „Młoda Scena“, który ma za zadanie zaciekawić widza współczesnym środkami wyrazu teatru. Reżyserka razem z młodymi widzami chce zastanowić się nad problemem tożsamości. W galerii postaci pojawiających się w modernistycznym kabarecie zaistnieją takie osoby jak performerka Colette, bawiąca się płcią, oraz Jan August Kisielewski i bohaterka jego dramatu „W sieci“ Szalona Julka. Obie te postacie zagra Piotr Polak.

– Zafascynował mnie fakt, że Kisielewski w młodym wieku, opowiadając o dziewczynie, właśnie stworzył swoje najwybitniejsze dzieło – tłumaczy ten pomysł reżyserka. – Sam trafił w końcu do szpitala psychiatrycznego, zupełnie jakby Szalona Julka go opętała.

Agnieszka Rataj
Zycie Warszawy
18 lutego 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia