Pierwotne piękno rytuału

"Nostalgia de la luna" - 8. Międzynarodowy Festiwal Mandala Performance

"Nostalgia de la luna", spektakl Desiderio Däxuni Sáncheza, inspirowany twórczością meksykańskiej poetki Esther Seligson, sięga do źródeł rytuału i mitu. Sánchez, jako syn imigrantów Indian Otomi, ożywia "wędrowne korzenie" swojej kultury, zestawiając je z elementami uniwersalnymi. Tworzy tym samym nową, niezwykle liryczną, jakość, urzekającą swoim pięknem i prostotą.

W pojęciu samego artysty „nostalgia księżyca” to „obrzęd androgynii i etapu sublimacji”. Księżyc staje się symbolem marzenia i tęsknoty za transcendencją. W przedstawieniu bardzo istotny okazuje się także żywioł wody, oznaczającej nowe życie, narodziny, oczyszczenie. Metaforyczny wymiar przedstawienia podkreślają filmowe projekcje – niejednokrotnie ukazywane w nich działania bohatera uobecniane są następnie na scenie.

Kreowana przez Sáncheza postać podlega licznym metamorfozom. Strudzona starsza kobieta z walizką zmienia się w młodą dziewczynę, a w końcu – w pełnego męskiej siły wojownika. Przemiany bohatera zachodzą w dynamicznym tańcu z maskami. Maska spełnia nie tylko funkcję symbolu nowej tożsamości – zyskuje swoistą autonomię, bywa znakiem odrębnej od bohatera postaci, partnera dialogu. Szczególnie widoczne staje się to w scenie tańca „młodej dziewczyny”, która trzyma maskę mężczyzny ponad ramieniem i obejmuje się „jego” ręką: razem z widmowym bohaterem tworzy płynącą po scenie parę. 

Bohater łączy w sobie cechy obu płci. W początkowych scenach występuje w kryjącym  ciało długim płaszczu, następnie w zwiewnej, białej tunice i półprzezroczystej kamizelce. Gdy przybiera złotą maskę wojownika, zrzuca krępujące go szaty. W finałowej scenie, najbliższej indiańskiemu rytuałowi, wprawia ciało w drgania, porusza ramionami, które zdają się go unosić jak orle skrzydła. Prezentuje przy tym niezwykłą grę mięśni, uobecnia męską siłę, przytupując w wodzie i gwałtownie rozchlapując ją wokół siebie.

Pojawiające się w tle filmowe obrazy, podkreślają więź bohatera z naturą, harmonię człowieka i przyrody, ich pokojowe współistnienie. Tancerz w masce dziewczyny kołysze się pośród traw, zanurza się w wodzie, jakby rodząc się na nowo. W scenie otwierającej spektakl uobecnia się również motyw podróży, silnie związanej z poszukiwaniem korzeni własnej kultury.

„Woda, życie, spotkanie, pamięć, milczenie... Desiderio tka nic emocji, ale na tym nie poprzestaje: zmienia je w ruch, obraz, dźwięk, w podróż sceniczną, w której obecność księżyca jest nostalgią” (Yusi Cervantes Leyzaola). „Nostalgia de la luna” sięga do źródeł nieświadomości zbiorowej (by posłużyć się terminem jungowskim), czyli wspólnych wszystkim kulturom symboli i doświadczeń. Przekuwa je w liryczną kompozycję ruchu, światła i muzyki. Porusza przy najczulszą strunę naszych emocji, przemawiając subtelnie, lecz z wielką mocą.

VIII Międzynarodowy Festiwal Mandala Performance, Wrocław
„Nostalgia de la luna” reż. Desiderio Däxuni Sánchez

Karolina Augustyniak
Dziennik Teatralny Wrocław
16 kwietnia 2012

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia