Pierwszy sezon nowego cyklu

Gdański Teatr Szekspirowski

"Śluby panieńskie" Aleksandra Fredry Teatru Narodowego z Warszawy zainaugurują w sobotę wieczorem w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim pierwszy sezon cyklu, który ma przedstawiać dokonania sceniczne najważniejszych polskich teatrów.

Oprócz "Ślubów panieńskich" do końca listopada Teatr Narodowy zaprezentuje publiczności w Gdańsku jeszcze trzy przedstawienia: "Dowód na istnienie drugiego" Macieja Wojtyszki w jego reżyserii, "Kotka na gorącym blaszanym dachu" Tennessee Williamsa w reż. Grzegorza Chrapkiewicza oraz "Udrękę życia" Hanocha Levina w reż. Jana Englerta.

- Dobór tych czterech przedstawień podyktowany jest nie tylko względami artystycznymi, ale również możliwościami sceny w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Nie wszystkie nasze przedstawienia można tu z powodów technicznych zrealizować. To jest zawsze dylemat i kłopot - niezależnie od miejsca - z parametrami sceny rodzimej, kiedy się ją przenosi na scenę gościnną - powiedział w sobotę na konferencji prasowej w siedzibie GTS dyrektor artystyczny warszawskiego Teatru Narodowego Jan Englert.

Mówiąc o "Ślubach panieńskich" w swojej reżyserii, Englert podkreślił, że jest dumny z tego spektaklu. - I proszę, żeby nikt żadnego złego słowa o nim nie napisał, bo się obrażę śmiertelnie - dodał.

Englert przypomniał, że w 2015 r. Teatr Narodowy będzie celebrować 250. rocznicę założenia placówki.

- Ten jubileusz to będzie olbrzymie przedsięwzięcie. Filarami obchodów - jeśli wszystko dobrze pójdzie, a Pan Bóg pozwoli - będą dwie premiery: +Dziadów+ Adama Mickiewicza w reżyserii Eimuntasa Nekrosiusa (litewski artysta - PAP) oraz +Kordiana+ Juliusza Słowackiego w mojej reżyserii, co może być dowodem nieskromności, ale trudno - dodał Englert.

Wyjaśnił, że przyszłoroczny repertuar Teatru Narodowego będzie poświęcony w całości polskiej dramaturgii.

Dyrektor GTS prof. Jerzy Limon, pytany o plany pokazów spektakli z polskich scen w gdańskiej placówce, powiedział PAP, że po Nowym Roku swoje sztuki zaprezentuje tu prawdopodobnie Teatr Polonia z Warszawy. W maju do Gdańska ma zawitać Stary Teatr z Krakowa, a jesienią Teatr Polski z Wrocławia.

Gdańska placówka działa na zasadzie impresariatu, bez stałego zespołu aktorskiego.

Gdański Teatr Szekspirowski został otwarty 19 września po 3,5 roku budowy. GTS jest pierwszym budynkiem teatralnym w Polsce z otwieranym dachem, co umożliwi granie spektakli przy świetle dziennym, jak w czasach renesansu.

Składający się z dwóch połaci dach gdańskiego teatru ma 420 m kw., waży ok. 90 ton i jest pokryty patynowaną miedzianą blachą. Wyposażony m.in. w czujniki wiatru i temperatury dach otwiera się w ciągu trzech minut.

Budynek GTS zaprojektował 63-letni Renato Rizzi z Włoch - autor m.in. Pałacu Sportu we włoskim Trento i Muzeum Egipskiego w Kairze.

W GTS znajdują się trzy rodzaje scen. Widownia teatru, w zależności od układu sceny, pomieści od 480 do 595 miejsc. Na potrzeby przedstawień teatralnych może też służyć mur o długości 265 metrów wokół teatru i wysokości sześciu metrów.

Pomysł budowy Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku sięga 1991 r., kiedy to z inicjatywy anglisty, prof. Jerzego Limona powstała Fundacja Theatrum Gedanense pod patronatem księcia Walii Karola i Andrzeja Wajdy. Kamień węgielny pod budowę placówki wmurowano we wrześniu 2009 r., budowa rozpoczęła się w marcu 2011 r.

Teatr Szekspirowski powstał w pobliżu zabytkowego centrum Gdańska na placu Bogusławskiego. W tym miejscu w XVII wieku działała podobna instytucja pod nazwą Szkoła Fechtunku, w której wystawiano sztuki Williama Szekspira. Pierwsze wzmianki historyczne o występach aktorów angielskich w Szkole Fechtunku pochodzą z ok. 1611 r. Po rozebraniu Szkoły Fechtunku w 1740 r. powstał w tym samym miejscu inny teatr, zwany Komedienhaus, który funkcjonował do początku XIX wieku.

(-)
(PAP)
10 listopada 2014

Książka tygodnia

Musical nieznany. Polskie inscenizacje musicalowe w latach 1961-1986
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Grzegorz Lewandowski

Trailer tygodnia