Pinokio zwycięzcą
"The Making of Pinocchio" - aut. Carlo Collodi - reż. Cade & MacAskill - wyst. w Teatrze Polskim w SzczecinieBrytyjski spektakl "The Making of Pinocchio" duetu Rosana Cade i Ivor MacAskill zdobył Grand Prix festiwalu Kontrapunkt. W głosowaniu publiczności wygrał spektakl "Jak nie zabiłem swego ojca i jak bardzo tego żałuję" Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
Po obejrzeniu ośmiu spektakli w Międzynarodowym Konkursie Formy widzowie obejrzeli publiczne obrady Jury w składzie: Inga Iwasiów, Katarzyna Kozyra, Anna Smolar, Piotr Jacoń i Marek Waszkiel z udziałem mediatora, Konrada Sobczyka. Każdy z jurorów mógł oddać głos na jeden spektakl. Jeśli któryś z konkursowych spektakli otrzymałby trzy głosy, zdobyłby Grand Prix. Tak się stało i wygrał brytyjski spektakl "The Making of Pinocchio" duetu Rosana Cade i Ivor MacAskill.
Ponadto po jednym głosie jurorów zdobyły dwa spektakle: Marek Waszkiel wybrał "Czarnoksiężnika OZ" Teatru Animacji w Poznaniu, a Piotr Jacoń - "Scores That Shaped Our Friendship" Lucy Wilke, Paweł Duduś, Kim Ramona Ranalter.
Ostatnim spektaklem obejrzanym w konkursie był "Jak nie zabiłem swego ojca i jak bardzo tego żałuję" w reżyserii Mateusza Pakuły Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. To adaptacja głośnej książki Mateusza Pakuły, dramatopisarza, dramaturga i reżysera teatralnego. Osobista opowieść o procesie umierania jego ojca, który chorował na raka trzustki, ale też historia bezradności i wściekłości na instytucje państwa, służbę zdrowia i Kościół, które zadają chorym dodatkowe cierpienia. „Współumieranie", o którym napisał Mateusz Pakuła nie jest jednostkowym doświadczeniem. Z bezradnością, wściekłością i gniewem mierzą się tysiące ludzi w całej Polsce, którzy nie mogą decydować o własnym losie, a ich bliskim ogranicza się prawa. To krzyk o eutanazję w chwilach przekraczania granic cierpienia.
To właśnie ten spektakl wygrał w głosowaniu publiczności.
Galę finałową uświetnił koncert inspirowany twórczością szczecińskiego zespołu Pogodno. Wystąpią: zespół Chango w towarzystwie aktorów Teatru Lalek Pleciuga i Teatru Współczesnego - Magdalena Dudek, Gabriela Gola, Maria Dąbrowska, Barbara Biel, Konrad Beta.
Zdjęcia:
"Jak nie zabiłem swego ojca i jak bardzo tego żałuję", reż. Mateusz Pakuła, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, fot. Klaudyna Schubert
"The Making of Pinocchio" , Rosana Cade i Ivor MacAskill, fot. Christa Holka, Tiu Makkonen