Płatonow na współcześnie

"Kilka scen z życia. Według Płatonowa" - reż. Anna Gryszkówna - Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy

Twórcy nowej inscenizacji "Płatonowa", młodzieńczej sztuki Antoniego Czechowa, odnalezionej dopiero w latach 20. XX w. i często po wojnie wystawianej, poszli po linii modnego uwspółcześniania na siłę dzieł klasyki teatru.

Anna Gryszkówna zredukowała długi tekst i przeniosła akcję w czasy współczesne. Bohaterami spektaklu w warszawskim Teatrze na Woli nie są przedstawiciele XIX-wiecznej rosyjskiej inteligencji w prowincjonalnym majątku, lecz - jak się domyślamy - współcześni młodzi pracownicy firm i korporacji, którzy uczestniczą w zabawach i przyjęciach, spędzając czas na niezobowiązujących romansach i przyjemnościach. Filozofujący o sensie życia i miłości bohaterowie autentycznego "Platonowa" zajmują się jednak nie tylko romansami, lecz także sprawami funkcjonowania majątku, spłatami długów i innymi problemami dnia codziennego. Płatonow, inteligentny i cyniczny wiejski nauczyciel, jest uwielbiany przez kobiety, co próbuje wykorzystać do egoistycznych celów. Jego relacje z kobietami są główną osią dramaturgii utworu. W tak ukazanym Czechowowskim świecie, przepełnionym na przemian smutkiem, ironią i nostalgią, odnajdujemy głębsze refleksje na temat ludzkich dramatów, charakterów i przemijania.

Tymczasem w przedstawieniu Gryszkówny bohaterowie zachowują się jak niedojrzałe dzieciaki. Agresywne zachowania maskują ich płytkość i prymitywizm. Tytułowa postać została tu mocno spłaszczona. Można więc stwierdzić, że dynamicznie prowadzony spektakl na motywach "Płatonowa" (jak lojalnie uprzedzono w tytule) został niepotrzebnie zredukowany w stosunku do oryginału.

Mirosław Winiarczyk
Idziemy
30 marca 2019
Portrety
Anna Gryszkówna

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia