Po premierze

"Paternoster " - reż. Marek Fiedor - Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego

„W Kajzarze najciekawsze są dwie sprawy – mówi reżyser spektaklu. – Pierwszą za Witoldem Gombrowiczem moglibyśmy nazwać strategią artysty 'przez siebie do świata'. Kajzar dobierając się bezwzględnie i bez taryfy ulgowej do siebie, dobiera się zarazem do świata. Skupienie na sobie nie jest ucieczką od rzeczywistości ale sposobem bolesnego, dogłębnego penetrowania i opisywania rzeczywistości.

Jest w jego twórczości intrygująca korelacja między tym, co osobiste a tym, co powszechne. Taka postawa wymaga sporej dozy odwagi – artysta nie szuka klucza do opisania świata poza sobą, nie próbuje się wpasować w obowiązujące narracje, przypodobać odbiorcom – mówi: 'jestem częścią tego świata, to co przeżywam jest doświadczeniem także innych ludzi, piszę o sobie, by inni mogli w tym odnajdywać własne historie – historie równoległe'. Mówiąc o sobie, diagnozuje sprawy powszechne.

Taka postawa ma swoją cenę, może skutkować odrzuceniem. I tak było w przypadku Kajzara. W latach 60. i 70. to co było jego prawdą, nie wpisywało się w obowiązujące interpretacje rzeczywistości. Zarzucano mu eskapizm i apolityczność. Dziś Kajzarowskie rozpoznanie świata jest udziałem coraz większej liczby ludzi – staje się powszechne. I to jest drugi, najciekawszy aspekt jego twórczości.

Kajzar opisywał kryzys cywilizacyjny w kategoriach, które dopiero dziś stają się zrozumiałe. Sięgamy do jego tekstów próbując opisać konsumpcjonizm, dehumanizację czy przemoc współczesnego świata. Przemoc nie tylko rozumianą jako opresja polityczna, ale – może nawet przede wszystkim – jako zniewalający człowieka dyktat obowiązujących poglądów, idei, mód, owczy pęd do podporządkowywania się obowiązującym narracjom estetycznym, politycznym czy intelektualnym. Kajzar był rzecznikiem 'słabej' jednostki, przeciwstawiającej się zbiorowości". [z wywiadu Anny Pigoń z Markiem Fiedorem, „Gazeta Wrocławska", 6 czerwca 2014]

więcej o spektaklu: http://www.wteatrw.pl/index.php/przedstawienia/paternoster

wideo: http://www.wteatrw.pl/index.php/przedstawienia/paternoster#wideo

Produkcja spektaklu i wydarzeń realizowanych w ramach wtw:// strefy_kontaktu_kajzar została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" realizowanego z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

(-)
Materiał Teatru
17 czerwca 2014

Książka tygodnia

Musical nieznany. Polskie inscenizacje musicalowe w latach 1961-1986
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Grzegorz Lewandowski

Trailer tygodnia