Po sezonie w Teatrze Powszechnym
Najważniejsze wydarzenia mijającego sezonu - podsumowanieW sezonie 2012/2013 zrealizowaliśmy 10 premier (w tym 5 prapremier), otworzyliśmy Małą Scenę, zorganizowaliśmy XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych i rozstrzygnęliśmy czwarty ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej polskiej komedii "Komediopisanie". Nie ma tutaj miejsca, by szczegółowo opisywać każde z wydarzeń tego sezonu, dlatego zamieszczamy odnośniki, które pozwolą Państwu uzyskać więcej informacji na temat interesujących Państwa inicjatyw.
Premiery i spektakle
Do połowy lipca Teatr zagrał 305 przedstawień, które obejrzało 67 632 tysięcy widzów. W tym czasie mieliśmy ponad 2 274 000 zł wpływów.
20 października prapremierą "Spisków" Wojciecha Kuczoka w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego i Jarosława Stańka Teatr Powszechny zainaugurował działalność nowej - jednej z najnowocześniejszych w kraju - Małej Sceny.
(inauguracja Małej Sceny - Spiski)
21 listopada - odbyła się 30. premiera Teatru Czytanego dla osób niewidomych i słabo widzących. Zaprezentowana została sztuka Nas troje Marka Koterskiego w reżyserii Ewy Pilawskiej. 12 stycznia miała miejsce prapremiera sztuki Olivera Cottona "Scena na wypadek deszczu". Odwiedził nas wówczas autor tekstu - aktor Teatru Królewskiego w Londynie.
31 stycznia odbyła się 31. premiera Teatru Czytanego dla osób niewidomych i słabo widzących. Zaprezentowana została sztuka "Roma i Julian" Krzysztofa Jaroszyńskiego w reżyserii Ewy Pilawskiej.
Wzorem największych światowych festiwali Teatr Powszechny w Łodzi przygotował na XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych dwie prapremiery. 8 marca na Małej Scenie zobaczyliśmy po raz pierwszy "Artystów prowincjonalnych" Agnieszki Jakimiak w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. 23 marca odbyła się prapremiera "Podróży zimowej" (na zdjęciu) Elfriede Jelinek ( koprodukcji Teatru Powszechnego w Łodzi z Teatrem Polskim w Bydgoszczy) w reżyserii Mai Kleczewskiej.
17 kwietnia zaprezentowaliśmy Rewolucję balonową Julii Holewińskiej (reż. Ewa Pilawska), 32. premierę Teatru Czytanego dla osób niewidomych i słabo widzących.
25 maja na Dużej Scenie zobaczyć można było prapremierę "Dobrych rzeczy" Liz Lochhead w reżyserii Justyny Celedy.
1 i 2 czerwca miała miejsce wyjątkowa premiera "Niezwykłego domu Pana A., czyli skradzionych dźwięków" Alana Ayckbourna w reżyserii Arkadiusza Wójcika i Andrzeja Jakubasa; wyjątkowa, bo adresowana do widzów najmłodszych.
5 czerwca odbyła się 33. premiera Teatru Czytanego dla osób niewidomych i słabo widzących - "Nikt nie jest doskonały" Simona Williamsa w reżyserii Ewy Pilawskiej.
Teatr Powszechny wraz z uruchomieniem Małej Sceny chce zabiegać o nową publiczność, dlatego zaproponowaliśmy w tym sezonie nowy repertuar, nieobecny do tej pory na scenie przy Legionów 21. W grudniu rozpoczęliśmy realizację projektu "Niepoważne media", mającego na celu zapoznanie widzów z nowoczesnymi strategiami artystycznymi. Pomysłodawczynią i opiekunką kuratorskiego cyklu jest Weronika Szczawińska. W projekcie zaprezentowane zostało Międzynarodowe bogactwo HD poety, pisarza, dramaturga i performera Marcina Cecki, oraz RE//MIX ZAMKOW, czyli 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiesz w reżyserii Weroniki Szczawińskiej.
8 czerwca Mała Scena gościła Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, który pokazał w Łodzi spektakl "Akt bez słów - Komedia - Ostatnia taśma - Oddech" S. Becketta z udziałem dawnego dyrektora Teatru Powszechnego w Łodzi Romana Kłosowskiego, zrealizowany z okazji 60-lecia jego pracy artystycznej. "W Łodzi przeżyłem swoje najlepsze artystyczne lata" - powiedział Kłosowski podczas spotkania po spektaklu.
(jubileusz Romana Kłosowskiego)
Teatr z myślą o wszystkich widzach
Przez cały sezon 2012/2013 realizowaliśmy wiele inicjatyw z myślą o naszych widzach, między innymi projekt Teatr przyjazny seniorom (w ramach którego raz w miesiącu osoby dojrzałe mogą kupić bilety w cenie 10 zł) oraz Spektakle dla bezrobotnych (osoby bezrobotne na wybrane spektakle mogą zakupić bilet po złotówce). W tym roku zorganizowaliśmy jedyny w Polsce Sylwester dla bezrobotnych.
XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2-24 marca)
(inauguracja XIX MFSPiN)
Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych z każdą edycją staje się coraz bardziej prestiżowym i jednocześnie coraz bardziej rozpoznawalnym wydarzeniem teatralnym na kulturalnej mapie Polski. Staje się jednocześnie najlepszym ambasadorem Łodzi i regionu, sprawiając, że nasze miasto postrzegane jest jako miejsce ważnych wydarzeń kulturalnych. XIX MFSPiN, którego leitmotivem były Autorytety, idole, ikony, dobitnie udowodnił, że łódzki Teatr Powszechny przyczynia się do współtworzenia bogatego obrazu polskiego teatru. Nadkomplety widowni utwierdziły nas w przekonaniu, że - jak mówi dyrektor Ewa Pilawska - teatr to spotkanie.
Podczas XIX edycji w Łodzi obejrzeć można było między innymi spektakle w reżyserii Silviu Purcărete, Pawła Miśkiewicza, Moniki Strzępki, Weronki Szczawińskiej czy Mai Kleczewskiej. Festiwalowi towarzyszyła wystawa, panel dyskusyjny oraz koncert.
(Podróże Guliwera)
O XIX MFSPiN na bieżąco informowały ogólnopolskie i lokalne media - telewizja, internet, radio i prasa. Nigdy jeszcze o Festiwalu nie było tak głośno i nie mówiło się tak dużo, jak w tym roku.
Program XIX MFSPiN
Wyniki plebiscytu publiczności
Galerie zdjęć
Nagrody i wyróżnienia
W sezonie 2012/2013 Teatr dwukrotnie zwyciężył w plebiscycie czytelników "Gazety Wyborczej", widzów Telewizji TOYA i słuchaczy Radia Eska: na wydarzenie października 2012 r. (otwarcie Małej Sceny) oraz marca 2013 r. (spektakl Podróż zimowa). Podróż zwyciężyła również w plebiscycie publiczności XIX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych na najlepsze przedstawienie Festiwalu. Reżyserka Maja Kleczewska otrzymała natomiast Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Teatru za sezon 2012/2013. Dyrektor Ewa Pilawska została uhonorowana przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi.
Finanse
Dotacja Teatru wynosi 3,5 mln zł. Cofnięte zostały środki na ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej polskiej komedii "Komediopisanie" (jedyny konkurs dramaturgiczny w Łodzi, w którego każdej edycji bierze udział średnio ok. 150 prac z kraju i z zagranicy) łącznie z Nagrodą Prezydenta. Mimo otwarcia drugiej sceny, Teatr nie otrzymał żadnego dofinansowania na jej uruchomienie - ani na zbudowanie repertuaru, ani na utrzymanie nowej przestrzeni (koszty utrzymania Małej Sceny to około 400 tys. zł)...
Niezależnie od wpływu z biletów Teatr Powszechny pozyskał dodatkowo środki w wysokości 345 tys. zł na działalność merytoryczną. Nie otrzymujemy dotacji na realizację premier, wszystkie pieniądze z dotacji pochłaniają koszty stałe, choć i tak obecna dotacja nie pokrywa nawet tych. Ale tak naprawdę w tym sezonie nie powinniśmy zrealizować żadnej premiery. Tak ciężko nie było od lat.
Dziękujemy przede wszystkim Państwu za udział w tworzeniu teatru, który jest wspólnym dziełem artystów i widzów.