Podróże dookoła stołu i Kobieta Kot
weekend z Teatrem Kana w Szczecinie / Maria Paulina Piórkowska20 lutego w Piwniccy Kany mogliśmy podziwiać wernisaż Joanny Doroty Łańcuckiej, pt.: "Prawdziwa Kobieta Kot" oraz uczestniczyć w koncercie grupy "PickPocks".
Artystka po jedenastu latach indoktrynacji artystycznej i trzech latach niemal całkowitej niemocy, przeprowadziła się do Szczecina i tutaj ponownie odkryła siebie jako osobowość twórczą, co zaowocowało wystawą pt. „Prawdziwa kobieta kot”. W swoim malarstwie artystka skupia się obecnie na sobie, swoim życiu oraz na wizerunkach kobiet, które obiegowo funkcjonują w kulturze i społeczeństwie.
Natomiast dwa dni w siedzibie Teatru Kana odbył się spektakl Teatru Pracownia Prowincja, pt.: "Podróże dookoła pokoju stołowego". Tematem przedstawienia jest neurotyzm i miłość. W przedstawieniu mogliśmy oglądać osoby, które reprezentują różne formy teatralne. Rozpiętość perspektyw była dosyć ciekawa. Z jednej strony zobaczylismy Aleksandrę Gronowską - absolwentkę Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice, artystkę zafascynowaną pieśnią ludową i archaicznymi technikami głosowymi, z drugiej zaś Szymona Jachimka - współtwórcę Kabaretu Limo i Grupy Muflarz, a także Daniela Jacewicza - założyciela i twórcę Teatru Brama. Zaistniała również możliwość kontaktu z takimi twórcami jak: Alina Czyżewska - aktorka wywodząca się ze środowiska alternatywnego, współpracująca m. in. z Teatrem Współczesnym w Szczecinie- czy Mariusz Tarnożek: aktor, wokalista, absolwent Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice, współpracujący z Teatrem Brama. Całością sterował Tadeusz Rybicki od lat związany z Teatrem Cinema z Michałowic, tym razem w roli reżysera.
W tym spektaklu nie spotka się racjonalnego ciągu przyczynowo – skutkowego, za to widoczny będzie absurdalny świat, który wbrew przekonaniom nie wydaje się tak odległy. Zobaczyliśmy, że mechanizmy, które wytwarzamy opanowują nas i bezwiednie poddajemy się ich wpływowi, bez świadomości, sensu etc.
Neurotycznie, mechanicznie – to wszystko ubrane w paradoksalnie precyzyjną formę artystyczną, bazującą przede wszystkim na działaniach fizycznych wplecionych w rytmiczną, muzyczną tkankę przedstawienia. Gdzieś w tym wszystkim mieszczą się fragmentaryczne historie o powstających i rozpadających się związkach, opiłki emocji związanych z relacjami damsko-męskimi, z zazdrością i zdradą. Całą przestrzeń wyznaczał stół, odgrywający rolę osi pulsującego rytmicznie przedstawienia, które niepostrzeżenie wciąga widza w swoją absurdalną rzeczywistość.
Teatr Pracownia Prowincja ze spektaklem „PODRÓŻE DOOKOŁA POKOJU STOŁOWEGO” otrzymał jedną z trzech równorzędnych nagród na festiwalu Łódzkie Spotkania Teatralne 2008. Patronat nad projektem, pt. Scena równoległa objęła „Gazeta Wyborcza”.