Podróże dookoła stołu i Kobieta Kot

weekend z Teatrem Kana w Szczecinie / Maria Paulina Piórkowska

20 lutego w Piwniccy Kany mogliśmy podziwiać wernisaż Joanny Doroty Łańcuckiej, pt.: "Prawdziwa Kobieta Kot" oraz uczestniczyć w koncercie grupy "PickPocks".

Artystka po jedenastu latach indoktrynacji artystycznej i trzech latach niemal całkowitej niemocy, przeprowadziła się do Szczecina i tutaj ponownie odkryła siebie jako osobowość twórczą, co zaowocowało wystawą pt. „Prawdziwa kobieta kot”. W swoim malarstwie artystka skupia się obecnie na sobie, swoim życiu oraz na wizerunkach kobiet, które obiegowo funkcjonują w kulturze i społeczeństwie. 

Natomiast dwa dni w siedzibie Teatru Kana odbył się spektakl Teatru Pracownia Prowincja, pt.: "Podróże dookoła pokoju stołowego". Tematem przedstawienia jest neurotyzm i miłość. W przedstawieniu mogliśmy oglądać osoby, które reprezentują różne formy teatralne. Rozpiętość perspektyw była dosyć ciekawa. Z jednej strony zobaczylismy Aleksandrę Gronowską - absolwentkę Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice, artystkę zafascynowaną pieśnią ludową i archaicznymi technikami głosowymi, z drugiej zaś Szymona Jachimka -  współtwórcę Kabaretu Limo i Grupy Muflarz, a także Daniela Jacewicza -  założyciela i twórcę Teatru Brama. Zaistniała również możliwość kontaktu z takimi twórcami jak: Alina Czyżewska - aktorka wywodząca się ze środowiska alternatywnego, współpracująca m. in. z Teatrem Współczesnym w Szczecinie- czy Mariusz Tarnożek: aktor, wokalista, absolwent Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice, współpracujący z Teatrem Brama. Całością sterował Tadeusz Rybicki od lat związany z Teatrem Cinema z Michałowic, tym razem w roli reżysera.  

W tym spektaklu nie spotka się racjonalnego ciągu przyczynowo – skutkowego, za to widoczny będzie absurdalny świat, który wbrew przekonaniom nie wydaje się tak odległy. Zobaczyliśmy, że mechanizmy, które wytwarzamy opanowują nas i bezwiednie poddajemy się ich wpływowi, bez świadomości, sensu etc.

Neurotycznie, mechanicznie – to wszystko ubrane w paradoksalnie precyzyjną formę artystyczną, bazującą przede wszystkim na działaniach fizycznych wplecionych w rytmiczną, muzyczną tkankę przedstawienia. Gdzieś w tym wszystkim mieszczą się fragmentaryczne historie o powstających i rozpadających się związkach, opiłki emocji związanych z relacjami damsko-męskimi, z zazdrością i zdradą. Całą przestrzeń wyznaczał stół, odgrywający rolę osi pulsującego rytmicznie przedstawienia, które niepostrzeżenie wciąga widza w swoją absurdalną rzeczywistość. 

Teatr Pracownia Prowincja ze spektaklem „PODRÓŻE DOOKOŁA POKOJU STOŁOWEGO” otrzymał jedną z trzech równorzędnych nagród na festiwalu Łódzkie Spotkania Teatralne 2008. Patronat nad projektem, pt. Scena równoległa objęła „Gazeta Wyborcza”.

Maria Paulina Piorkowska
Dziennik Teatralny Szczecin
25 lutego 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...