Podsumowanie

18. Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe

Doskonałą farsą "Klan wdów" Ginette Beauvais-Garci i Marie Chevalier, którą przywiózł Teatr Scena Prezentacje z Warszawy, zakończyły się w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej 18 Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe

Dość cyniczne i ironiczne spojrzenie na świat głównych bohaterek, już dojrzałych, ale jeszcze pełnych temperamentu kobiet, które marzą o bogatym życiu erotycznym żywcem wziętym z seriali telewizyjnych, ich zainteresowanie dietą - cud i przeżywanie  problemów, jakimi karmi je telewizja i bulwarowe pisma łatwo zyskiwały aprobatę damskiej widowni. Zwłaszcza, że przekonywująco i koncertowo zagrały je  Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka i Joanna Żółkowska, a całość zgrabnie wyreżyserował Romuald Szejd. Scenografię opracował Marcin Stajewski, udanie aranżując wnętrze mieszkania typowego dla klasy średniej w dowolnej części Europy.

Z kolei w równie świetnie zagranej farsie „Klub hipochondryków” Meggie W. Wrightt (pseudonim literacki aktorki Magdy Wołłejko) na scenie brylowali Wojciech Malajkat, Piotr Polk i Zbigniew Zamachowski. Spektakl wyreżyserował Wojciech Malajkat, a scenografowie Wiesława i Allan Starscy sprawili, że niemal każdy przedmiot na scenie miał swój zabawny kontekst. Temat zmagań z urojonymi chorobami trójki facetów po 40-tce, którzy ścigają się w wymyślaniu nowych dolegliwości, a w gruncie rzeczy nie potrafią pogodzić się z upływającym czasem, wywoływał głośny i nieskrępowany śmiech męskiej widowni, choć zabawowy nastrój przerywała refleksja, czy przynajmniej część z nas nie ogląda siebie w lustrzanym odbiciu. Cała widownia zgodnie oklaskiwała zwłaszcza Zbigniewa Zamachowskiego, który koncertowo wcielił się w postać geja-antykwariusza Leo.
Udanym kontrapunktem dla tych dwu błyskotliwych fars była „Rewia musicalowa” z Teatru Broadway ze Szczecina, pełna szlagierów z powszechnie lubianych spektakli, jak „Chicago”, „Kabaret”, „Duch w operze”, „Skrzypek na dachu”, przebojów Lizy Minelli, Franka Sinatry, Barbary Streisand, Elvisa Presleya i Nat King Cole’a. Na dodatek ubarwiona niepowtarzalnym humorom żydowskim.

Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe, które organizuje Teatr im. Wandy Siemaszkowej, służą prezentacji dorobku komediowego i farsowego. Uczestniczą w nich najlepsze spektakle tego gatunku z krajowych scen oraz popularni i lubiani aktorzy znani z filmów i seriali.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
24 lutego 2011

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia