Podsumowanie: dzień 1

XXI Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskie INTERPRETACJE Katowice 2022

Pierwszy, inauguracyjny dzień festiwalu „Interpretacje" pokazał nam czego możemy spodziewać się po tegorocznym festiwalu. Zaprezentowano łącznie cztery wydarzenia: Słuchowisko konkursowe Teatru Polskiego Radia: Władysław Broniewski „Czarny Poemat", w reżyserii Anny Szamotuły.

Konkurs spektakli telewizyjnych zrealizowanych w ramach programu WFDiF Teatroteka: Rafał Wojasiński „Siostry", w reżyserii Pawłą Wróbla, Wydarzenie „Ever given", w reżyserii Piotra Pacześniaka oraz Spektakl konkursowy (Laur Konrada) „Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce", w reżyserii Michała Telegi, Teatr Barakah w Krakowie.

Spektakl w reżyserii Michała Telegi, opowiadał o wszystkim tym co może uwierać i przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu współczesnego, cywilizowanego człowieka. Poruszono w nim tematy takie jak mobbing w pracy (ze szczególnym uwzględnieniem mobbingu ze strony reżysera wobec aktorów), homofobia, rasizm czy ogólny brak akceptacji. Na scenie wśród kwiecistej scenografii, stworzonej z kwiatów i doniczek, ustawiono krzesła, na których zasiedli aktorzy.

Jeden z nich zajął miejsce za konsoletą, a następny ustawił się za scenicznym parapetem okiennym, by przez cały spektakl (prawie półtora godziny) stać na czubkach palców (fakt, że stał tam nago robi mimo wszystko mniejsze wrażenie). Aktor ten służył również za czasomierz. Co jakiś czas przebywał kawałek drogi wzdłuż sceny, by poinformować widzów o czasie trwania spektaklu.

Spektakl „Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce" został wystawiony na dość kameralnej scenie teatru „Korez" w Katowicach. Będzie on brał udział w konkursie o „Laur Konrada".

Teresa Wysocka
Dziennik Teatralny Katowice
16 listopada 2022
Portrety
Michał Telega

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia