Podsumowanie: dzień 4

60. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: Festiwal Arcydzieł 2022 - Rzeszów

Czwarty dzień 60-tych Rzeszowskich Spotkań Teatralnych rozpoczął się spektaklem początkujących teatralnie twórców ze „Sticky Fingers Clubu".

Tworzy go kwartet tancerzy-aktorów, którzy postanowili połączyć siły i stworzyć novum – czy im się to udało, przekonajcie się państwo sami. „Sticky Fingers Club" zaprezentowali w Rzeszowskim Teatrze „Maska" spektakl pod tym samym tytułem – spektakl bez reżysera, scenografii czy scenariusza. To nie one się tutaj liczyły. Scenariusz można nagrodzić - scenariusz może okazać się sukcesem, może zostać okrzyknięty arcydziełem - „Sticky Fingers Club" chodzi o porażkę.

Opowiada on o konkurowaniu z niedoścignionym: o życiu jako ciągłej próbie sprostania oczekiwaniom innych, ale przede wszystkim własnym – próbie z góry skazanej na porażkę. Po spektaklu twórcy mówili właśnie o tych dramatycznych sprawdzianach z życia, kiedy człowiek ma świadomość swojego braku predyspozycji, kiedy miłość do czegoś brutalnie zderza się z rzeczywistością własnych ograniczeń.

Dzień zakończył się artystycznym wieczorem w towarzystwie Antona Czechowa – wybitnego rosyjskiego dramaturga, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. W czasach, kiedy wszystko co rosyjskie jest krytykowane, kiedy obarcza się wybitnych rosyjskich twórców winą za obecne wydarzenia – adaptacja Czechowa na teatralne deski odbywa się w zupełnie innym wymiarze.

Jak dobrze, że są jeszcze twórcy zdolni do zdystansowania się od prymitywnych prób wymazania z historii wszystkiego co w dzisiejszych czasach z jakiegoś powodu uważane jest za niegodne. Ale przecież Rosjanie także kształtowali naszą kulturę i nic co zdziałają ich rodacy współcześnie, tego nie zmieni. „Wujaszek Wania" Teatru Ludowego w Krakowie w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, to spektakl, na jaki czekali widzowie. Wyeksponowano tekst, postaci, przesłanie - bez udziwnień, które odwracałyby uwagę od słów.

Tekst jest tak dobry, że wystarczy dać aktorom grać, by magia na scenie sama się działa. „Wujaszek Wania" to spektakl biorący udział w nurcie głównym Festiwalu Arcydzieł i jest naprawdę poważnym kandydatem do czołowych miejsc.

Teresa Wysocka
Dziennik Teatralny Rzeszów
14 listopada 2022

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...