Polecenia Dziennika Teatralnego: Trójmiasto
Polecenia Dziennika Teatralnego - Trójmiasto: 17-19 listopada 2023 r.Zapraszamy do przeglądu trójmiejskich repertuarów na najbliższy weekend, w którym ciekawe propozycje znajdą dla siebie zarówno dzieci, jak i dorośli. Jak zawsze, życzymy niezapomnianych wrażeń na teatralnej widowni i zachęcamy do cotygodniowego śledzenia naszych poleceń.
Gdynia:
„Trzej muszkieterowie" – reż. Rafał Szumski – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
17. 11 – godz. 19:00
18. 11 – godz. 19:00
„Trzej muszkieterowie" – pełne humoru, skojarzeń i aluzji do współczesności widowisko dla młodszych i starszych.Spektakl sensacyjny i komediowy, ale też dający przestrzeń do refleksji o przemijaniu.Atos, Portos i Aramis prowadzą spokojne życie emerytów. Przestali szukać wyzwań i przygód. Zamiast „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego", wolą po prostu iść „na jednego". Wkrótce na ich drodze pojawia się D' Artagnan. Czy ten młodzieniec, uwikłany w dworskie intrygi, obudzi w trzech muszkieterach zapomnianą energię i fantazję? Czy poderwie ich do kolejnego boju o dobre imię królowej? Odpowiedzi szukajcie w naszej komedii awanturniczej – inspirowanej powieścią Aleksandra Dumasa, stylistyką komiksu i filmami przygodowymi. (materiały Teatru Miejskiego)
„Bankiet" – reż. Tadeusz Bradecki - Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
19. 11 – godz. 19:00
Jak to u Gombrowicza – zabawa stereotypami i formą na podstawie opowiadań „Bankiet", „Biesiada u hrabiny Kotłubaj", „Pampelan w tubie" i „Filibert dzieckiem podszyty". Inteligentnie i z humorem. Podczas bankietu, przyjęcia, biesiady wśród arystokratów i dworzan dochodzi do bezwzględnej demaskacji i odwrócenia starego porządku. Pięcioro aktorów wciela się na oczach widowni w coraz to nowe, coraz bardziej groteskowe postacie, przywołując przesiąknięty teatralnością i niesamowitym, prowokacyjnym humorem klimat twórczości młodego Gombrowicza. Frustracje rodzinne, słabości dygnitarzy, kompleksy mieszczan i przebiegłość klas niższych. To, co ukryte i wstydliwe w końcu zostanie wydobyte na wierzch i obśmiane. (materiały Teatru Miejskiego)
„Wiedźmin" – reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni
17. 11 – godz. 19:00
18. 11 – godz. 19:00
19. 11 – godz. 17:00
Geralt z Rivii - wiedźmin broniący przed potworami mdlejących z przerażenia na jego widok ludzi... Na pozór twardy i nieprzystępny, wewnątrz targany sprzecznymi emocjami Biały Wilk przemierza magiczne krainy wraz z wierną Płotką i nieco irytującym bardem Jaskrem. Na jego drodze pojawia się także przepiękna, potężna wiedźma Yennefer. Kultowe książki Andrzeja Sapkowskiego doczekały się znanych na całym świecie adaptacji filmowych, serialowych i gamingowych, a w 2017 roku nadeszła pora na musical - doświadcz zrealizowanego z wielką pompą widowiska, przepełnionego fascynującą muzyką, akrobacją i zapierającą dech w piersiach charakteryzacją głównych bohaterów. (materiały Teatru Muzycznego)
Gdańsk:
„Plac bohaterów" – reż. Franciszek Szumiński – Teatr Wybrzeże
17. 11 – godz. 18:30
18. 11 – godz. 16:00
19. 11 – godz. 16:00
Tytułowy Plac Bohaterów (Heldenplatz), to miejsce, na którym w roku 1938 przemawiał do tłumów Adolf Hitler po aneksji Austrii przez Niemcy. Miejsce ważne, obarczone znaczeniami i wyrzutami sumienia znacznej części społeczeństwa. To także miejsce, przy którym w tamtym historycznym czasie mieszkała rodzina profesora Schustera. Ryk tysięcy gardeł, koszmarne głosy z przeszłości bohaterowie Bernharda słyszą nieustannie, mimo upływu lat. Czy ich obawy i resentyment z przeszłości są jedynie ich lękami? Czy za owym lękiem kryje się jakieś mordercze w skutkach przeczucie? W swoim ostatnim dramacie Thomas Bernhard wdziera się w nieuświadomione lub wyparte traumy narodowe, prowokuje i z właściwą sobie zjadliwością i przenikliwością atakuje zakłamaną rzeczywistość, a także bada kondycję ludzi wykluczonych, kondycję rodziny Schusterów, której życie w sposób tragiczny i nierozerwalny splotło się z polityką i historią. (materiały Teatru Wybrzeże)
„Czego nie widać" – reż. Jan Klata – Teatr Wybrzeże
17. 11 – godz. 19:30
18. 11 – godz. 19:30
19. 11 – godz. 18:00
Misternie skomponowana farsa, której dramaturgicznym paliwem są perturbacje powstałe podczas produkcji spektaklu CO WIDAĆ. Objazdowa grupa teatralna gotowa jest zagrać swoje przedstawienie w każdych warunkach i nie zważając na żadne przeszkody, te się jednak piętrzą, a wraz z nimi piętrzy się absurd, który jednak nie przeszkadza twórcom w zmaganiach z teatralną materią. Pełna poczucia humoru sztuka angielskiego komediopisarza pokazuje teatr, który dla tworzących go artystów jest nie tylko miejscem pracy, ale także domem, a może przede wszystkim sposobem na życie. (materiały Teatru Wybrzeże)
„Cztery pory roku" – reż. Tomasz Maśląkowski – Teatr Miniatura
18. 11 – godz. 10:00
19. 11 – godz. 10:00
Dzieci wyruszają w podróż odbywającą się w rytmie następujących po sobie pór roku, podczas której mogą doświadczyć świata natury, jego dźwięków i barw odbieranych wszystkimi zmysłami.
CZTERY PORY ROKU zrealizował dobrze znany w teatrze najnajowym Tomasz Maśląkowski, którego przedstawienia są świetnie odbierane zarówno przez małych widzów, jak i towarzyszących im dorosłych, bawiąc abstrakcyjnym humorem przy wykorzystaniu m.in. przedmiotów codziennego użytku. W ten sposób oswajają z teatralnym sposobem budowania świata i pobudzają wyobraźnię. (materiały Teatru Miniatura)
Sopot:
„Inteligenci" – reż. Radosław Maciąg – Teatr Wybrzeże, Scena Kameralna
18. 11 – godz. 20:00
19. 11 – godz. 20:00
Anna i Szczepan to postępowe małżeństwo w średnim wieku, reprezentujące tak zwaną klasę średnią wyższą. Wspólnie wychowują dwóch synów, z których starszy - Łukasz - burzliwie wkracza w dorosłość, a młodszy - Maks - lada moment ma przystąpić do pierwszej komunii świętej. Obie te okoliczności, na pozór zupełnie błahe, wywołują w rodzinie lawinowo postępującą siatkę zdarzeń, zmuszając bohaterów do wyjścia poza utarte schematy jasno zdeklarowanych postaw.
INTELIGENCI nie są kolejną opowieścią z tezą i morałem. Sztuka Modzelewskiego to raczej apel - wołanie o niknący dialog, którego stopniowe wymieranie powoduje rozłam nie tylko między formacjami politycznymi i kulturowymi, ale przede wszystkim - pomiędzy bliskimi sobie ludźmi. Poprzez losy czwórki bohaterów obserwujemy obraz globalnego kryzysu wartości, wywołanego nieumiejętnym obchodzeniem się z wolnością, do której nie dołączono instrukcji obsługi. (materiały Teatru Wybrzeże)
Słupsk:
„Gotki" – reż. Daria Kopiec – Nowy Teatr im. Witkacego
17. 11 – godz. 19:00
18. 11 – godz. 19:00
19. 11 – godz. 19:00
Gotki to emocjonalny czuły portret kobiecych marzeń, lęków i wstydu. To trójgłos siostrzanych pragnień bycia zobaczoną, trud konfrontacji i autentyczności. Trzy siostry spotykając się w obliczu śmierci matki przechodzą inicjacyjną drogę ku swojej boginicznej kobiecości.
Osobiste dramaty sióstr wyrażane poprzez drobne złośliwości czy nadmierny optymizm tworzą tragikomiczny obraz siostrzeństwa. Projektując na siebie swój strach, unikają demaskacji. Brak w ich relacji autentyczności. Niczym w baśniach, magiczna struktura opowieści dotyka podświadomych treści ludzkiej psychiki, cieni i wypartych traumatycznych doświadczeń. Uczucie ulgi przychodzi z chwilą gdy siostrom udaje się przed sobą otworzyć, zbudować dialog i zainicjować wspólne działanie. (materiały Nowego Teatru)
„Pan Kuleczka" – reż. Anna Rozmianiec – Teatr Lalki Tęcza
18. 11 – godz. 11:00
Pan Kuleczka to makroświat zbudowany z mikrorzeczy: słów, gestów, spojrzeń, dźwięków, uczuć, relacji. To przestrzeń, w której jest miejsce na rozmowę, ciszę, na pytania i odpowiedzi, na dostrzeganie małych, ale jakże ważnych rzeczy: jak zachód słońca, ukochana książka, podróż z pokoju do kuchni, na obserwację świata, na naukę nas samych. To świat, na który można patrzeć z różnej, czasem odmiennej perspektywy.
Bohaterowie – dzieci, Pies Pypeć, Kaczka Katastrofa, Mucha Bzyk Bzyk i tytułowy Pan Kuleczka są jak patchworkowy koc, albo jak układanka, albo jak zupa, bo wszystko ma swoje miejsce i wszystko do siebie pasuje i się przytula. (materiały Teatru Lalki Tęcza)