Północ - północny zachód

14. Międzynarodowe Spotkania Teatralne OKNO w Szczecinie

Spotkania Teatralne OKNO to festiwal realizowany w Szczecinie od 1998, prezentujący i promujący różnorodne nurty poszukiwań w dziedzinie teatru, a także budujący platformę wymiany doświadczeń pomiędzy artystami posługującymi się różnymi technikami teatralnymi

Festiwal z jednej strony prezentuje sztukę eksperymentalną, nowatorską, podejmującą twórczy dialog ze współczesnością, z drugiej zaś odwołującą się do źródłowych tradycji performatywnych.

Program tegorocznego OKNA jest ukierunkowany „geograficznie” – zaprezentują się twórcy z takich krajów jak Dania, Belgia, Finlandia, Holandia i Norwegia. Został on podzielony na 2 części – pierwsza, realizowana od 14 do 22 października, będzie poświęcona legendarnemu Odin Teatret (jednemu z najważniejszych europejskich teatrów laboratoryjnych działającemu nieprzerwanie od 1964 roku) oraz jego założycielowi Eugenio Barbie (światowej sławy reżyserowi i badaczowi kultury, twórcy Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA), druga natomiast zaprezentuje młodą, eksperymentalną sztukę performatywną bazującą na bezkompromisowym minimalizmie i redukcji środków teatralnych. Program ten, będący swoistym dwugłosem na temat kierunków, metod, sposobów „opisywania” rzeczywistości, może stanowić inspirację do dyskusji na temat przemian, jakie zachodzą we współczesnym teatrze poszukującym. 
 
W części  1 tegorocznego festiwalu, w dniach 14 – 22 października w Szczecinie po raz pierwszy zagości legendarny Odin Teatret, działający nieprzerwanie od 1964 roku międzynarodowy zespół, którego siedzibą jest duńskie miasteczko Holstebro. 

Założycielem grupy i jej liderem jest pochodzący z Włoch Eugenio Barba, który w latach sześćdziesiątych blisko współpracował z Jerzym Grotowskim i w dużej mierze przyczynił się do zaistnienia Teatru Laboratorium za granicą (m.in. będąc redaktorem i wydawcą słynnej książki Towards a Poor Theatre). Barba jest nie tylko reżyserem teatralnym, lecz również badaczem i teoretykiem sztuk widowiskowych; powołał on do życia Międzynarodową Szkołę Antropologii Teatru (ISTA), miejsce niezwykłej wymiany interkulturowej, w którym rozmaite, głównie euroazjatyckie tradycje teatralne, jak np. klasyczny indyjski teatr kathakali, czy japoński teatr nō, spotykają się ze sobą w twórczym dialogu.

Bogate w warstwie wizualnej i dźwiękowej, poetyckie w nastroju i niejednokrotnie radykalne w swej politycznej wymowie spektakle Odin Teatret – spośród których wymienić należy choćby Dom mego ojca (1972), Popioły Brechta (1980), Talabot (1988); Mythos (1998), czy Ur-Hamlet (2006) – cechuje autentyzm przekazu, dzięki któremu udział w nich stanowi szczególne przeżycie, niezależnie od stopnia zrozumienia ich erudycyjnej symboliki.

Podczas swego pobytu w Szczecinie zespół zaprezentuje swe najnowsze dzieło, The Chronic Life [Przewlekłe życie], opowieść o poszukiwaniu tożsamości w mrocznej i karnawałowej zarazem scenerii Europy A.D. 2031, po trzeciej wojnie; spektakl będzie prezentowany bezpośrednio po światowej prapremierze we Wrocławiu. 

Odbędą się także pokazy metod pracy, prowadzone przez aktorów Odin oraz projekcje filmów zrealizowanych przez Teatr. Na wszystkie wydarzenia – poza spektaklem – WSTĘP WOLNY. 

W drugiej części programu od 4 do 6 listpoada zostaną zaprezentowane przedstawienia, które charakteryzują się minimalizmem i autorskim językiem wypowiedzi, stworzonym na bazie eksperymentów z formą. Będą to: „Black” Mette Edvardsen (Norwegia), „Not every object used to nail is a hammer” Gaëtana Bulourde’a (Belgia) oraz „Entertainmet Island 1, 2, 3. Trilogy” fińskiej grupy Oblivia. Zaproszeni artyści w sposób bezkompromisowy poszukują najlepszych dla siebie form ekspresji, odważnie konfrontując swoje pomysły choreograficzne, językowe i dźwiękowe z publicznością. Zaskakują specyficznym poczuciem humoru, skrajnym minimalizmem wypowiedzi, szaloną, a jednak bardzo przemyślaną konstrukcją. Świadomie redukują ozdobniki i niepotrzebne efekty teatralne do minimum, koncentrując się na relacji aktor – widz, a jednocześnie przewrotnie negują wszelkie uświęcone atrybuty sztuki aktorskiej. Bezustannie mobilizują widzów do nieustannego intelektualnego wysiłku.

(-)
Materiały Organizatorów
30 września 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...