Pomiędzy teatrem tańca a performansem
11. Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Kontestacje"Rok temu świętowaliśmy jubileusz 10-lecia. Stał się on pretekstem do zmian. Największą z nich było przeniesienie daty naszego wydarzenia z jesieni na wiosnę. W tym roku świętujemy kolejną rocznicę – 50-lecie Akademickiego Centrum Kultury. Dla nas jako organizatorów jest to wydarzenie doniosłe, gdyż z „Chatką Żaka" związani jesteśmy od początku naszej działalności. Wyrastamy z tradycji teatru studenckiego, kultury alternatywnej, którym już od lat 70. patronował ten ośrodek.
XI edycję SOFT „Kontestacji" poprzedza Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Swoboda wypowiedzi artystycznej a pułapki wolności", która poruszać będzie problem cenzury i samocenzury ograniczającej wolność słowa. Wydarzeniem łączącym konferencję i festiwal będzie debata Studencka alternatywa. O teatrze w ACK „Chatka Żaka", na której gościć będą osoby mające wpływ na działalność teatralną w Akademickim Centrum Kultury.
Podczas trwania festiwalu odbywać się będzie wystawa multimedialna Z archiwum Chatki prezentująca osiągnięcia kultowych już grup teatralnych, które stały się wizytówką lubelskiej sceny teatrów studenckich: Gong 2, Teatr Provisorium, Grupa Chwilowa, Scena6.
W tym roku SOFT „Kontestacje" zyskują rangę międzynarodową. Wśród zaproszonych gości znajduje się Kolektyw Little:interference, w którego skład wchodzą tancerze z Bytomia i Monachium oraz Justyna Kalbarczyk, artystka niezależna, pracująca w Berlinie. Będzie to doskonała okazja do skonfrontowania działalności młodych, niezależnych artystów pracujących w Polsce i tych, którzy tworzą za naszą zachodnią granicą.
Wszystkie zaproszone spektakle łączy wspólny idiom — „Tożsamość", który eksplorowany jest poprzez użycie niejednorodnych środków. Festiwalowe prezentacje sytuują się pomiędzy teatrem tańca a performansem/lecture performansem. O tożsamości konstytuującej się w relacji z Bogiem opowie Karol Miękina w swoim spektaklu Homo religiosus, natomiast o tej, która rodzi się w związku z drugim człowiekiem artyści Teatru Nowego w Panakei oraz Dominik Gąsowski w swoim monodramie Dziecko-Dorosły-Dzieci. Portret tożsamości ukształtowanej w opozycyjnej relacji Swój – Obcy stworzy Olga Maciupa w performatywnym czytaniu dramatu Ołeksandra Irwanća Kłamczuch z Placu Litewskiego. Konfrontacji podmiotu z resztą społeczeństwa dokona Tomasz Foltyn w performansie World is. Natomiast porównanie kobiecych wizerunków odbędzie się za sprawą Anny Kosiorowskiej – Twarze Medei oraz Joanny Belzyt i jej koncertu performatywnego Przestrzenie kobiety.