Pomosty teatru - pomosty kultury

o wzajemnym oddziaływaniu teatru polskiego i niemieckiego

Już 15 kwietnia w Szczecinie ruszają POMOSTY TEATRU – POMOSTY KULTURY. To polsko-niemiecki projekt obejmujący szereg inicjatyw artystycznych, głównie teatralnych.

11 wydarzeń kulturalnych, odbywających się przez 6 kolejnych dni kwietnia, będzie dobrą okazją do pokazania wzajemnych, często bardzo trudnych, relacji polsko-niemieckich. Projekt otwiera wystawa Ulotne wspomnienia, która została przygotowana przez należącą do Stowarzyszenia Schloss Bröllin organizację artystyczną The Working Party. Twórcy skupili się na człowieku i jego historii. Badając tereny polskiej i niemieckiej części Pomorza, odkryli bogactwo niezapisanych doświadczeń powojennego okresu lat 40. i 50. oraz tych po 1989 roku. Niepewność jutra, poszukiwanie schronienia, nowego domu, życie w ciągłej podróży zainspirowały artystów do tworzenia instalacji, przedstawień czy warsztatów, których efekty będzie można oglądać jeszcze w tym roku.


W ramach projektu wspieranego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej POMOSTY TEATRU – POMOSTY KULTURY pokazane zostaną spektakle, grane na co dzień na scenach teatrów z całej Polski. We wtorek (16.04) zaprezentowany zostanie Kaligula w reż. Anny Augustynowicz będący koprodukcją Teatru Współczesnego w Szczecinie i Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, a także Amatorki w reż. Eweliny Marciniak przygotowane przez Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Natomiast w środę (17.04) w Szczecinie zaprezentuje się bydgoski Teatr Polski w kooperacji z niemieckim zespołem Landesbühne Niedersachsen Nord z Wilhelmshaven, który przygotował Truskawkową niedzielę w reż. Grażyny Kani, podejmującą temat krwawych wydarzeń z 3 września 1939 roku, które miały miejsce w Bydgoszczy.


Czwartek (18.04) upłynie pod znakiem Berlina. Schaubühne am Lehniner Platz zaprezentuje jeden ze swoich premierowych spektakli Notizen aus der Küche w reż. Egilla Heiðara Antona Pálssona. Natomiast Deutsches Theater Berlin pokaże Sklaven. Einakter von Georges Courteline aus der Hölle der bürgerlichen Freiheit w reż. Andreasa Kriegenburga. To jednak nie jedyne atrakcje, jakie czekają na odwiedzających stolicę Niemiec. Oprócz uczty teatralnej czeka ich także wizyta w Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart (Muzeum Sztuki Współczesnej), które mieści się w jedynym zachowanym berlińskim dworcu z połowy XIX wieku. Tam uczestnicy wyjazdu będą mogli zobaczyć m.in. wystawę powstałą z inicjatywy artysty Roberta Rauschenberga i inżyniera Billy'ego Klüvera poświęconą teatrowi i nauce, które pozornie się wykluczają. Efekty pracy dziesięciu artystów, tancerzy i kompozytorów, którzy w 1966 roku w Nowym Jorku kooperowali z grupą inżynierów i naukowców, aby rozwinąć projekty dotyczące obszaru wspólnego oddziaływania sztuki, teatru, tańca, muzyki, filmu i technologii zostały uwiecznione na filmach dokumentujących dziewięć wieczorów podsumowujących ich działania, a udostępnionych teraz zwiedzającym.


W piątek (19.04) rozpocznie się dwudniowy panel dyskusyjny – Portret aktora. Do udziału zaproszeni zostali wybitni przedstawiciele polskiego i niemieckiego środowiska teatralnego i teatrologicznego. Referaty poruszą temat fundamentów praktyki aktorskiej i metod pracy z aktorem, różnic między aktorstwem polskim i niemieckim oraz przyszłości tego zawodu w zmieniającym się kontekście estetycznym i społecznym. Tej nocy miasto długo nie zaśnie, bo o północy swoją sztukę pokażą performerzy z Polski i zza zachodniej granicy.
Na zakończenie POMOSTÓW TEATRU – POMOSTÓW KULTURY, czyli w sobotę (20.04) będzie można zobaczyć akcję w przestrzeni miejskiej – Timebank. Zespół Grotest Maru wchodzi w przestrzeń galerii handlowej zastępującej w mieście agorę, a tym samym wprowadza sztukę do świątyni konsumpcji.

Więcej informacji na: http://www.pleciuga.pl/pomosty-teatru/

(-)
Materiał Organizatora
28 marca 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia